2026-03-21, 00:23
Medlem
Hej, jag har problem med att mina 3 olika dvdspelare kan stanna, bilden fryses, går mycket långsamt framåt i bild, stannar, ibland stoppar uppspelningen. Oftast stannar bilden en liten stund och när den går igång igen kan den ha hoppat fram någon minut. Problemet jag är irriterad på är att det spelar ingen roll om dvdskivorna är gamla, eller helt nyöppnade precis nyköpt, och har provat tvätta skivorna i ljumet vatten och lite mild tvål, eller vilken spelare jag testar, jag har en Denver, en Philips och en sony, den nyaste är 2 år gammal. Har rengjot spelarna både med rengörningsskiva och för hand med tops och vätska som är till rengörningsskivan. Jag blir knäpp. Och jag har inget trådlöst eller mobiler igång bredvid som kan störa. Har läst att dvdspelare kan ha några års livslängd men att alla 3 ska strula är märkligt, 2 av de kan burra mycket när de startar och går. Inga av de är avancerade, bara till uppspelning. Tacksam för tips.
Citera
2026-03-21, 00:51
Medlem
Kanske laser dioderna inuti som blivit gammal, de tappar styrka med åren. Prova att byta?
Citera
2026-03-21, 02:03
Medlem
Vem kollar på DVD det senaste 20 åren....
Citera
2026-03-21, 03:39
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vem kollar på DVD det senaste 20 åren....
De som har en sommarstuga med för dålig täckning av mobilinternet att strömning av SVT inte fungerar.
(Apple TV t ex tillåter nerladdning förväg)

Har favoritinspelningar på DVD-R och vågar inte överföra till hårddisk, av oklart anledning.

De enstaka som nu som givit upp om att samla på Laserdisc, som blev "inaktuell" redan 1996-97 ?

https://www.blocket.se/17550180

Det vanligaste är att laserdioden börjar närma sig sitt slutet.
Det kan vara värt testa att öppna och rengöra främst linsen försiktigt igen.

Nörd vs 7 ej fungerande CD-spelare, visar fyra att enkla sätt att fixa dem.
https://youtu.be/tlN6VCnkZEA?is=Eero6wnt4BLvp_h8
(laserdelen börjar vid 10 min)
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-03-21 kl. 03:52. Anledning: Första 10 min är om skivtallriksrem och smörjande
Citera
2026-03-21, 07:26
Medlem
Connykrims avatar
Släng skiten! Köp en playsration som spelar upp skivorna åt dig istället
Citera
2026-03-21, 11:22
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle12
Hej, jag har problem med att mina 3 olika dvdspelare kan stanna, bilden fryses, går mycket långsamt framåt i bild, stannar, ibland stoppar uppspelningen. Oftast stannar bilden en liten stund och när den går igång igen kan den ha hoppat fram någon minut. Problemet jag är irriterad på är att det spelar ingen roll om dvdskivorna är gamla, eller helt nyöppnade precis nyköpt, och har provat tvätta skivorna i ljumet vatten och lite mild tvål, eller vilken spelare jag testar, jag har en Denver, en Philips och en sony, den nyaste är 2 år gammal. Har rengjot spelarna både med rengörningsskiva och för hand med tops och vätska som är till rengörningsskivan. Jag blir knäpp. Och jag har inget trådlöst eller mobiler igång bredvid som kan störa. Har läst att dvdspelare kan ha några års livslängd men att alla 3 ska strula är märkligt, 2 av de kan burra mycket när de startar och går. Inga av de är avancerade, bara till uppspelning. Tacksam för tips.

Jo, mycket udda att tre olika spelare från olika tillverkare bär sig likadant åt.

Med det sagt, har du använt spelarna någonting under åren som gått, eller har de stått och samlat damm tills du nyligen fick ett infall och ville använda dem?

Det sitter en del ganska känslig mekanik i en DVD-spelare. Remmar kan formas plastiskt efter remhjulen om de är stillastående i åratal och smörjmedel kan torka ihop och ställa till det. Hade definitivt öppnat spelarna för händelsen att något direkt uppenbart syns.

Hur ansluter du spelaren till TV:n? HDMI-kabel? Du kan testa med en annan sådan också. Lite långsökt kanske, men dataöverföringsproblem kan arta sig på åtminstone snarlika sätt.

Ännu mer långsökt, för händelsen att spelarna på något sätt använder elnätfrekvensen som oscillator kan du kolla att du verkligen har 50 Hz i uttaget mha multimeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in