Citat:
Ursprungligen postat av
pelle12
Hej, jag har problem med att mina 3 olika dvdspelare kan stanna, bilden fryses, går mycket långsamt framåt i bild, stannar, ibland stoppar uppspelningen. Oftast stannar bilden en liten stund och när den går igång igen kan den ha hoppat fram någon minut. Problemet jag är irriterad på är att det spelar ingen roll om dvdskivorna är gamla, eller helt nyöppnade precis nyköpt, och har provat tvätta skivorna i ljumet vatten och lite mild tvål, eller vilken spelare jag testar, jag har en Denver, en Philips och en sony, den nyaste är 2 år gammal. Har rengjot spelarna både med rengörningsskiva och för hand med tops och vätska som är till rengörningsskivan. Jag blir knäpp. Och jag har inget trådlöst eller mobiler igång bredvid som kan störa. Har läst att dvdspelare kan ha några års livslängd men att alla 3 ska strula är märkligt, 2 av de kan burra mycket när de startar och går. Inga av de är avancerade, bara till uppspelning. Tacksam för tips.
Jo, mycket udda att tre olika spelare från olika tillverkare bär sig likadant åt.
Med det sagt, har du använt spelarna någonting under åren som gått, eller har de stått och samlat damm tills du nyligen fick ett infall och ville använda dem?
Det sitter en del ganska känslig mekanik i en DVD-spelare. Remmar kan formas plastiskt efter remhjulen om de är stillastående i åratal och smörjmedel kan torka ihop och ställa till det. Hade definitivt öppnat spelarna för händelsen att något direkt uppenbart syns.
Hur ansluter du spelaren till TV:n? HDMI-kabel? Du kan testa med en annan sådan också. Lite långsökt kanske, men dataöverföringsproblem kan arta sig på åtminstone snarlika sätt.
Ännu mer långsökt, för händelsen att spelarna på något sätt använder elnätfrekvensen som oscillator kan du kolla att du verkligen har 50 Hz i uttaget mha multimeter.