2026-03-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Trådens ämne är att Nordea varslar 1500 - p.g.a AI. Du förnekar att detta händer?
Jag ansvarar inte för att berätta vem som ansvarar när detta inte fungerar längre, det är inte mitt problem.

Ja... det där är bara okunnigt och du har ju inte direkt heller kunnat återge vad denna AI skulle åstadkomma. Det låter bara som rent nonsens. Ja, som jag sa, jag arbetar med dessa saker på daglig basis och har gjort så en längre tid. Så nej, jag känner inte till att AI har ersatt något arbete där jag själv arbetar eller kommer göra det. Tvärtom man har svårt att rekrytera som den här branschen alltid har haft svårt med. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att man lägger ner verksamheter som inte är lönsamma och avdelningar där det vandrar omkring "inventarier" som man inte längre vill betala. Det tror jag ligger närmare verkligheten än att AI skulle göra deras arbeten...hehe, 1500?? Vad?
Citera
2026-03-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Ja... det där är bara okunnigt och du har ju inte direkt heller kunnat återge vad denna AI skulle åstadkomma.
Som sagt. Nordea sparkar 1500 p.g.a. AI.
Vad jag eventuellt tror om AI har inte med saken att göra.
Citat:
jag arbetar med dessa saker på daglig basis
Det tror jag inte att du gör så länge till. But your coping mechanism is funny.
Citera
2026-03-17, 23:32
Medlem
Det mesta kan nog ske genom naturlig avgång. Om deras 32 000 anställda i genomsnitt jobbar 6 år så byter 5 300 personer jobb varje år. 1500 personer motsvarar en personalomsättning på ett kvartal.

Antalet personer i banksektorn har minskat kontinuerligt. Backa tillbaka till 1970-talet när de flesta betalade sina räkningar manuellt på bankkontoret och folk gick till banken för att ta ut lön. Gissningsvis så besökte varje vuxen person banken 2 gånger i månaden. Pratar man med äldre släktingar så vittnar de om 45 minuters kö på banken under lunchtid.
Med tanke på att det skulle slutföra betalningar innan betalningssystemet stängde på kvällen så stängdes bankkontoret klockan 15.

Minns knappt när jag var på banken senast. Allt går att lösa digitalt för de som önskar. Ganska naturligt att de tvingas minska personalstyrkan. Banken konkurrerar med Statliga SBAB på utlåningsmarknaden som har inte några fysiska kontor. På samma sätt så konkurrerar de med Avanza och Nordnet på värdepappersmarknaden. Inte heller de har några fysiska kontor.

Man kan därför inte gråta över att storbankerna minskar kontorsnätet och blir ner digitala med färre anställda.

Staten konstaterade att de inte var intresserade att driva Svensk Kassaservice där man på Nordeas kontor kunde betala räkningar manuellt. Om inte staten ser något mervärde med att kunna betala räkningar så ska man ju inte gnälla över att rationaliseringar sker.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_Kassaservice
Citera
2026-03-18, 00:04
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Ska de ha personal som inte behövs för att de tjänar pengar?

Klart de inte behöver personal då AI och vi kunder gör jobbet.
Citera
2026-03-18, 00:41
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
När skall alla högervurmare fatta att kapitalister bryr sig om en sak och en sak allena. Att tjäna pengar. Det finns noll solidaritet med anställda. Kan man göra ditt arbete billigare så sparkas du.
Kapitalister är människor utan själ.
Citera
2026-03-18, 01:07
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. AI är inte så fantastiskt som man vill påskina. AI misstar sig alltför ofta i stora och små ting. Hälften rätt är inte nästan rätt och nästan rätt är inte heller rätt.
"Tror inte"? Du har ju det svart på vitt här.

Kan det ens bli tydligare än ”Nu sparkar vi folk för att AI ersätter dem”?

Ditt önsketänkande kommer inte att räcka långt länge till.

// person som insett, och istället för att förneka kommer att automatisera bort ditt jobb snart

Jag har ingen aning om vad du jobbar med, men jag kan nog automatisera det mesta av det
Senast redigerad av Ballooong 2026-03-18 kl. 01:14.
Citera
2026-03-18, 01:27
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. AI är inte så fantastiskt som man vill påskina. AI misstar sig alltför ofta i stora och små ting. Hälften rätt är inte nästan rätt och nästan rätt är inte heller rätt.

Människan misstar sig mer.
Citera
2026-03-18, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Ska de ha personal som inte behövs för att de tjänar pengar?

Klart att de skulle kunna ha det, i synnerhet när de gör så stora vinster ändå.
Citera
2026-03-18, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Mycket av det som görs inom banken kan automatiseras så det behöver inte vara AI egentligen.

Omstruktureringar kan också antyda att de överger mindre lönsamma verksamheter och fokuserar mer på de lönsamma verksamheterna.

Men jag tycker inte sådana här uttalanden säger någonting egentligen. Det enda de säger är att de ska omstrukturera och sparka upp till 1500 personer.

Finns inget att ta på och avgöra om banken gör något som är av värde i framtiden eller helt enkelt försöker att behålla vinstmarginaler genom att krympa verksamheten.

Här kom dom tankarna jag också hade, skönt att jag slapp skriva det.

Återstår bara att någon med insyn i verksamheten skriver här för att säkerställa att så är fallet.

Jag kan tänka mig att Nordea frigör resurser som kan betalas till företag som sysslar med automation och digitalisering.

Att dom kallar detta för AI, ja det är det väl. Definitionen för detta har ändrats genom åren, nu är väl AGI det som många tänker på när dom hör begreppet men i då tiden var det där tekniken är nu.
Citera
2026-03-18, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Klart att de skulle kunna ha det, i synnerhet när de gör så stora vinster ändå.

Det är inte så dessa väsen fungerar. Dom är endast trogna aktieägarna.

Att det underminerar staten och medför större kostnader på sikt är inget dessa väsen har i uppdrag att ta hänsyn till
Citera
2026-03-18, 03:43
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
AI känns rätt föråldrat. Mycket märkligt val.. men och andra sidan är det Nordea. Då kan man inte förvänta sig något vettigt.
Vad menar du är modernare än AI?
Citera
2026-03-18, 04:25
Medlem
Riksreptilens avatar
Det var utmärkt att Nordea hjälper till med 1500 att omutbildade till en del av AI/robotiseringen som fortsatt går rejält trögt.
Att ersätta alla dessa undersköterskor i kommuner som är så stressade att de har dubbla antalet sjukdagar per år jämfört normalarbetaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in