2026-03-17, 07:37
Medlem
Vi svenskar är sjukt bra på att klappa oss själva på axeln och peka på korruptionsindex där vi ligger i topp. Men är vi så bra, eller har vi bara blivit experter på att döpa om skiten till snygga ord som ”nätverk” och ”nepotism”?

I andra länder ser man en sedelbunt byta ägare och kallar det för vad det är. Här delar vi istället ut styrelseposter, chefstjänster och kommunala kontrakt till polare och gamla kollegor.

En livstidsanställning med hög lön och förmåner är värd tiotals miljoner kronor, det är en enorm ekonomisk vinning, även om inga kontanter syns vid själva beslutet. Ändå låtsas vi som att det inte är mutbrott.

sänker drt systemet inifrån?
- För det första har vi ett sjukt jäv i våra kommuner. De äger ofta över hälften av alla hyresbostäder och har totalt monopol på all planläggning av mark. Samtidigt ska de sitta och utöva tillsyn över sina egna byggprojekt och säkerhetskrav. Det är ju helt orimligt att man ska granska sig själv – det slutar alltid med att man håller varann om ryggen medan den private fastighetsägaren eller den enskilde medborgaren jagas för minsta småsak.

Vi behöver flytta all sån här tillsyn till en helt oberoende statlig instans, förslagsvis Boverket.

- Sen mörkläggningskulturen.: Vi har sett fall, till och med uppe i regeringskansliet, där man aktivt försvårar utredningar och vägrar lämna ut offentliga handlingar, ibland till och med när Säkerhetspolisen bankar på dörren. När lojaliteten till ”gänget” går före rikets säkerhet och lagen, då är vi riktigt illa ute.

- Att vi dessutom har en Justitieombudsman (JO) som skriver av över 90 % av alla anmälningar gör ju inte saken bättre. Det har skapats en sorts straffrihet där tjänstemän vet att de kan begå rättsövergrepp mot enskilda utan att det får några som helst konsekvenser.

Tandlös kritik räcker inte, vi behöver ett skarpt tjänstemannaansvar där korrupta beslut faktiskt leder till åtal.

- I en orolig omvärld, där vi ser 3 meter höga staket och vakter poppa upp vid skyddsobjekt mitt i stan, har vi inte råd med det här daltandet längre. Tjänster på känsliga myndigheter måste tillsättas på stenhård merit, inte kamratskap. En person som sitter på sin post tack vare en vän har en lojalitetsskuld till nätverket, inte till nationen.

Det är en vidöppen dörr för främmande makt.

Mina våta dröm:
1) Sluta låta kommuner granska sig själva – flytta tillsynen till staten.
2)Ge JO mandat att faktiskt driva processer i domstol, inte bara skriva arga lappar.
3) Riv upp kontrakt och anställningar direkt om det bevisas jäv. Inget anställningsskydd i världen ska rädda en korrupt rekrytering.

Varför är vi så snabba att fördöma mutor i andra länder, när vår egen maktelit använder statliga tjänster och sekretess som sin privata valuta? Är vi för självgoda för att erkänna att systemet är ihåligt?
Citera
2026-03-17, 08:32
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Om vi nu ligger i topp på korruptionsindex så antar jag att vi mäts på samma sätt som alla andra länder.
Menar du att mätningen gynnar oss och inte snappar upp alla variabler?
Citera
2026-03-17, 08:48
Medlem
Gorbis avatar
Om jag inte minns fel har Sverige dalat på listan över korruptionsindex, medans våra grannländer som Danmark, Norge och Finland fortfarande har låg korruption har korruptionen ökat i Sverige.

Just dina exempel är väl inga nyheter, att korruptionen ökar i vårt land kan kanske bero på att vi importerat miljontals människor från väldigt korrumperade länder som är diktaturer.

Utöver dina exempel är det helt bedrövligt att vår polis får utreda sig själv, något som borde vara åtgärdat för minst 20 år sedan.
Citera
2026-03-17, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Om vi nu ligger i topp på korruptionsindex så antar jag att vi mäts på samma sätt som alla andra länder.

Ja, vi är nog snarare världsmästare på att dölja skiten. CPI-indexet mäter bara vad eliten samhällseliten upplever, är en snygg fasad. I Sverige har vi en extrem tystnadskultur där vi sopar jäv och nepotism under mattan för att ”bevara förtroendet” för myndigheterna.

Tre anledningar till att mätningen missar verkligheten:
- Osynlig valuta: Indexet letar efter sedelbuntar. Det snappar inte upp när en chefstjänst eller ett konsultuppdrag värt miljoner går till en polare. Det ser ut som en laglig rekrytering på pappret, men är i praktiken en muta.

- Sekretess som skydd: Vi ser allt oftare hur myndigheter mörkar offentliga handlingar och använder sekretess för att dölja sina egna misstag tex kompisrekryteringar. Om ingen får insyn, finns det ingen korruption att rapportera i ett index.

- Bottennappet år 2025: Inte ens mätningarna kan blunda längre. I den senaste rapporten, 2026, rasar Sverige till sin sämsta poäng någonsin och är nu sämst i Norden.

Att vi ligger högt beror inte på att vi är fläckfria, utan på att vi är bäst på att tysta kritiker och kalla korruption för ”nätverkande”. Men när 3 meter höga staket börjar dyka upp i stan så finns oro i mig att tryggheten är lika ihålig.
Citera
2026-03-17, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Om jag inte minns fel har Sverige dalat på listan över korruptionsindex, medans våra grannländer som Danmark, Norge och Finland fortfarande har låg korruption har korruptionen ökat i Sverige.

Just dina exempel är väl inga nyheter, att korruptionen ökar i vårt land kan kanske bero på att vi importerat miljontals människor från väldigt korrumperade länder som är diktaturer.

Utöver dina exempel är det helt bedrövligt att vår polis får utreda sig själv, något som borde vara åtgärdat för minst 20 år sedan.
Helt rätt, vi dalar snabbt och enligt den senaste mätningen ligger Sverige nu sämst till Norden. Men det är för enkelt att bara skylla på migrationen.

Den tunga korruptionen sker i de fina korridorerna:
- Lobbyorganisationer: Vi har i princip noll insyn i hur lobbyister köper sig inflytande hos våra politiker bakom stängda dörrar. I andra länder har man register, här kallas det bara "nätverkande".

- Polisen: Att polisen utreder sig själv är precis den sortens jäv som jag menar. I Danmark har man en helt oberoende myndighet för det. i Sverige låter vi polisen hålla varann om ryggen.

- Systemfelet Nepotism och kompisrekryteringar i myndighetstoppen är väl en helsvensk elitkultur. Det är den dolda korruptionen som kostar miljarder och sänker förtroendet. Är vi i topp i världen på att mörka det och peka finger åt andra? Då kan det kosta oss dyrt!
Citera
2026-03-17, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

Ja det är exakt vad han säger.
Och Ja det ÄR grov osynlig korruption.

Och tänker man efter lite så frågar jag:
Kan Religion få någon som helst makt om det inte varit korrupt?
Citera
2026-03-17, 09:45
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vi får inte glömma att makten ärvs i många fall och då pratar jag inte om kungahuset.
Många politiker har barn som får en räkmacka in i den politiska makten, de blir i många fall också politiker. Detta mönster finns även hos journalister. Man gifter sig också inom skrået så makten koncentreras ändå mer.
Citera
2026-03-17, 09:48
Medlem
Tomtekukars avatar
TS har helt rätt, men underskattar hur djupt det sitter eller hur omfattande det är.

Det här började med sosseriet: lojalitet och nätverk före merit. Nu är det inte ideologi längre, det är systemkultur i hela Sverige.

Vi är inte mindre korrupta än en ordinär bananrepublik, vi är bara mer sofistikerade. Ingen sedelbunt behövs när du kan ge:
lägenhetsförtur, eller lyxboende till låg kostnad
uppdrag utan riktig upphandling
chefstjänster till kompisar

Samma pengar, samma maktmissbruk, bara lite renare yta. CPI mäter hur det ser ut, inte hur det fungerar. Och vi svennar är världsbäst på hyckleri.
Citera
2026-03-17, 22:12
Medlem
Du har en massa "politiska projekt" som finansieras med skattemedel.

Att grovt missköta skattemedel skulle jag nog kalla för djup korruption. Men det är väl lagligt då väljarna vill det.

Du har allt ifrån att man leker investeringsbank, till att sätta in partivänner i styrelser, till bidrag för sådant som egentligen ligger utanför det offentligas område. Allt med skattemedel.

Politiken ska kontrollera och finansiera allt privat, inklusive sådant som människor ska vara förmögna att sköta själv.

Hela skolsystemet är väl egentligen genomkorrumperat. 12-13 år i skolan och det garanterar inte att man är läs eller skrivkunnig. Och då har vi flera specialinstanser och Socialkontoren som är inne och stöttar de "svagaste" också.

Eller ta att uppgiften missköts så grovt att det behövs kommunikatörer och reklamkampanjer för att försvara den inkompetenta utföraren.

Edit: Och ta bara rättsväsendet. Initiala utredningen av Palmemordet där man frångick allt som gick att frångå. Hanteringen av "seriemördaren" T Quick var ju även det en skandal. Där har vi praktexempel på den Svenska korruptionens ansikte.

Och nu ska jag inte ens börja med forskningen på Universiteten, som tom utgör beslutsunderlag för lagstiftning.
Senast redigerad av Dolche 2026-03-17 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in