2026-03-15, 06:19
Medlem
oiiihs avatar
du kan ju inte tiita bort dom,grönalgerna alltså,,pröva med en rivig köksvamp o vatten
Citera
2026-03-19, 14:30
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Hej.

Jag har en båt som nu är 1,5 år gammal. men redan efter 1 och halv säsong i Vättern så är undersidan på båten täckt med gröna alger.

Jag antar att det påverkar bränsleförbrukningen, så man vill gärna få bort det.

Jag har testat att skrubba med svamp och vanlig såpa, men det är fruktansvärt slitigt och tar tid, samt att man behöver ligga under båten och gno centimeter för centimeter och det går ändå inte bort. Jag har kört in en i en "tvätta själv"-anläggning och spolat den, men inte heller det får bort mycket av algerna.

Några tips?

Kopparfärg gör att du slipper alger helt.

Tyvär så behöver vi få i oss koppar för att hålla oss friska, så koppar har utmålats som ett gift som inte får användas på privatägda båtar längre, men fartyg får ha kopparfärg fortfarande.

Du ska betala för att nån ska ta bort algerna och behandla botten dåligt är planen bakom förbudet på kopparfärg. Du ska betala för detta hela tiden, det är planen bakom förbudet mot kopparfärg på privatägda båtskrov.
Citera
2026-03-20, 11:50
Medlem
KungPungPats avatar
Jag såg en man som hade ett fartyg av ekträ, och när han hade båten på varv så beställde han stora plattor av koppar som sattes fast vid vattenlinjen.

Inga alger där efter det. Han botade båten från alger vid vattenlinjen.
Senast redigerad av KungPungPat 2026-03-20 kl. 11:53.
Citera
2026-03-20, 14:43
Medlem
Det finns etablerade lösningar, de flesta anser inte att att detta är ett stort problem. Men du måste ta bort algerna direkt efter att båten tas upp.
Här står också hur man behandlar stålskrov.

Här finns en etablerad lösning, Hempel, Epifanes och många andra har också dokumenterat hur de anser att du skall göra. Du skall inte ha giftfärger i insjöar.

https://www.watski.se/archives/dokument/Metodboken_International.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in