2026-06-06, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varför skulle det vara något speciellt med präster? Är till och med ett av få yrken där det ingår att dricka alkohol på arbetstid.
Min konfirmationspräst körde rattfull...
Citera
2026-07-30, 06:36
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
För svenskar betyder det oftast att supa när man är på kurs men med tanke på alkoholens skadliga effekter underar jag ifall en alkoholfri kursgård hade lockat besökare eller icke?

Kan inte den kund som inte vill att alkohol ska drickas bara beställa från en vanlig kursgård att alkohol ej ska serveras?
Citera
2026-07-30, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Finns ju Yoga retreat det inte förekommer alkohol och där de har veganskkost .

Lockar nog dock ingen muslim.
Precis, en anläggning som erbjuder träning och friskvård kan säkert funka och vara populär. Tror dock att halal och kursgård med inriktning mot företag kan få svårare. Min förutfattade mening är att förespråkare för halal inte någonsin åker till kursgårdar och spaanläggningar, det förefaller vara något som enbart svenskar gör utifrån traditionen att dricka brunn.
Citera
2026-07-30, 13:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Företagande och företagsekonomi --> Restauranger, barer och nattklubbar
/Moderator
Citera
2026-07-31, 10:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
För svenskar betyder det oftast att supa när man är på kurs men med tanke på alkoholens skadliga effekter underar jag ifall en alkoholfri kursgård hade lockat besökare eller icke?

Det är ju verkligen en ickefråga.
Om kunden önskar ett alkoholfritt arrangemang så är det jättelätt att tillgodose det på vilken kursgård som helst.
Vill kunden att halalslaktat kött ska serveras så är det garanterat inga problem för köket heller.
Citera
2026-08-03, 19:13
Medlem
Emerains avatar
Jag är inte säker men magkänslan är att nykterhetsrörelsen i Sverige har drivit någon kursgård som var rakt igenom alkoholfri.

Sen går fet allmänt dåligt för kursgårdar idag. Gjort i många år. Kurser och föreningsliv lockar inte längre. Covid slog till så grupp kick off och möten ersätts med billigare "sitt på kontoret vid datorn" grejer och inget socialt som byggs.

Så jag tror inte en alkoholfri kursgård skulle gå så bra idag, mest för att kursgårdar går dåligt allmänt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in