2026-03-13, 18:45
Medlem
TheSamePersons avatar
För svenskar betyder det oftast att supa när man är på kurs men med tanke på alkoholens skadliga effekter underar jag ifall en alkoholfri kursgård hade lockat besökare eller icke?
Citera
2026-03-13, 18:55
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
För svenskar betyder det oftast att supa när man är på kurs men med tanke på alkoholens skadliga effekter underar jag ifall en alkoholfri kursgård hade lockat besökare eller icke?

Du hade förblivit tämligen ensam på din kursgård. Till och med präster vill ha sprit om aftonen. Muslimer också, så länge det inte sprids.
Citera
2026-03-13, 19:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Varför skulle det vara något speciellt med präster? Är till och med ett av få yrken där det ingår att dricka alkohol på arbetstid.
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Du hade förblivit tämligen ensam på din kursgård. Till och med präster vill ha sprit om aftonen. Muslimer också, så länge det inte sprids.
Citera
2026-03-13, 19:36
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:

Men någon jävla gång vill man ändå vara utan alkohol och faktiskt lägga fokus på själva kursen?
Citera
2026-03-13, 19:48
Medlem
Svenskar hade avvikit vid själva halal-slakten.
Citera
2026-03-13, 20:00
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varför skulle det vara något speciellt med präster? Är till och med ett av få yrken där det ingår att dricka alkohol på arbetstid.

Det var ett uttryck för att ingen grupp är fredad från att vilja ha det lite chill på kvällen, inte min mening att hänga ut präster som präktiga.

Citat:
Men någon jävla gång vill man ändå vara utan alkohol och faktiskt lägga fokus på själva kursen?

Det står väl alla fritt på alla kurser. Att ta en öl eller en whiskey på kvällen är inte tvingande, var och en får bestämma själv.
Citera
2026-03-13, 20:03
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Det står väl alla fritt på alla kurser. Att ta en öl eller en whiskey på kvällen är inte tvingande, var och en får bestämma själv.

Jo men om det inte finns alkohol tillgängligt så kan ju ingen dricka alkohol men så länge det finns så kommer somliga att ta chansen
Citera
2026-03-13, 21:28
Medlem
tnems avatar
Citat:

Finns ju Yoga retreat det inte förekommer alkohol och där de har veganskkost .

Lockar nog dock ingen muslim.
Citera
2026-03-13, 22:02
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Jo men om det inte finns alkohol tillgängligt så kan ju ingen dricka alkohol men så länge det finns så kommer somliga att ta chansen

Så det lilla fåtalet skall få styra över den större majoriteten? Vi har olika synsätt, det är allt. Jag tycker att den som är vuxen skall få fatta sina egna beslut så länge det inte skadar andra eller bryter mot sådant vi kommit överens om för vårt samhälle.
Citera
2026-03-13, 22:53
Medlem
Tranquility Bass avatar
Då är bara att avstå från att dricka alkohol, inte svårare än så. Om man för att lyckas med det behöver en helt alkoholfri miljö så har man ett missbruksproblem.
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in