Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-19, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Då antar jag att du tycker att det är lika larvigt att inte släppa in S i regeringen som är ett större parti. Liberalerna har även tagit ett sådant beslut.

Hur menar du? Skulle Tidö släppa in S?
2026-03-19, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Nej man behöver inte alls ha en undersköterskeutbildning fär att jobba inom t.ex äldreomvården.

Man (tror jag) införde det på 80-90 talet, men tog bort det då man såg att inga invandrare skulle klara 2 års utbildningen, så då släppte man de kraven för att jobba i vården.

Det blev per automatik att i vården placerade man invandrare utan nån erfarenhet eller utbildning.

Och såklart såg ingen några konsekvenser med det. Lite våldtäkter (100 om året) och stölder, det får man räkna med.

Det stora problemet är väl att det inte alls är säkert att de här invandrarna egentligen vill jobba med äldreomsorg och därför kanske inte är så entusiastiska när det gäller vården av brukarna.
2026-03-19, 15:06
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Det stora problemet är väl att det inte alls är säkert att de här invandrarna egentligen vill jobba med äldreomsorg och därför kanske inte är så entusiastiska när det gäller vården av brukarna.
Så du menar att invandrarna ska få jobba med det dom vill jobba med, och inte det som finns tillgängligt.

Tycker du att det ska gälla alla som arbetar eller bara invandrare.
2026-03-19, 15:09
Medlem
Citat:
Instämmer med detta. Demokrati innebär ju att det är folkets röst som ska återspeglas i de partier som får makten. Att då vägra släppa in ett parti som har mellan 20 och 25 % av rösterna är bara larvigt. De lever i någon slags bubbla utan verklighetsförankring. Man skulle också kunna säga att tiden har sprungit ifrån såväl socialliberaler som C.

Citat:
Hur menar du? Skulle Tidö släppa in S?

Tråden handlar inte om Tidö utan om liberalerna. Du skriver ju att demokratin är folkets röst och då vägra släppa in ett parti som har fått 20-25% rösterna är larvigt. Samma sak borde ju då även gälla S som ligger mellan 30-35% av rösterna.

Liberalerna har nämligen tagit ett beslut om att inte ingå i en S regering på sitt Landsmötet dvs ett likadant beslut som SD. Om man följer ditt resonemang så måste ju bägge besluten vara felaktiga.
2026-03-19, 15:29
Medlem
Sextiopluss avatar
Rickard Söeman i Riks har en historisk förklaring till liberalernas reaktioner.

Inom liberalerna finns en idé som liknare en religion. De söker det rena och obefläckade, bort från ondskan. De söker sig nu till Centern för att vara bland likasinnade.
2026-03-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Blir det någon utmanare? Är idag inte sista dagen att nominera?

Cecilia Rönn är nominerad av Jönköping. Denna nominering gäller så länge hon inte säger nej. I teorin så kan den även gälla trotts att hon säger nej.

Fram till idag 19:00 så kan man nominera en kandidat till valnämnden. Men en ledamot kan även föreslå en kandidat under själva mötet på söndag utan att gå via valnämnden.
2026-03-19, 18:38
Medlem
Jag vet inte hur sant detta är, men en person skrev till mig på facebook att det blivit en stor rörelse i Simona-favör.

L skall ha fått 529 ny medlemmar och tappat bara 139 st. Vad tror ni om detta?

För övrigt ser jag att personer med invandrarbakgrund kan vara väldigt trevliga.

Bara titta på skillnaden mellan Simona och ja faktiskt Arga Maggan. En KRAM från Maggan är inte värt någonting.
Lite skämt är väl tillåtet. Jag tar gärna en kram ifrån Nooshi men då skall det vara mörkt.....
2026-03-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag vet inte hur sant detta är, men en person skrev till mig på facebook att det blivit en stor rörelse i Simona-favör.

För övrigt ser jag att personer med invandrarbakgrund kan vara väldigt trevliga.

Bara titta på skillnaden mellan Simona och ja faktiskt Arga Maggan. En KRAM från Maggan är inte värt någonting.
Lite skämt är väl tillåtet. Jag tar gärna en kram ifrån Nooshi men då skall det vara mörkt.....
Kan nog stämma tappade många tidigare under mandatperioden, sådana som var positiva till SD (besviken på avståndstagande?) som nu kommer tillbaka?
2026-03-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Jag tror nog att oppositionen inom L avvaktar just nu. Under nästa vecka lär fler gå ur om Mohamsson vinner omröstning på söndag.

Sen så verkar liberalerna även ha skickat ut en påminnelse om att förnya medlemskap till gamla medlemmar detta skedde strax innan partistyrelsen besked. Även det kan ha påverkat ökningen av medlemmar.
Senast redigerad av zapohd 2026-03-19 kl. 19:20.
2026-03-19, 19:30
Medlem
Nej, vi liberaler har en ideologi, liberalism eller för att vara tydlig Socialliberalism- googla eller fråga din favorit AI.

Det är högertroll på Flashback som visar noll empati och förståelse för vår samtid och som betraktar högernationalistisk pre-facism som en religon..

Vi liberaler accepterar folks livsval, det är SD högern som dyrkar det rena och obefläckade, vilket är lite ironiskt då de tillbringar halva dagen med att befläcka sig själv i Mammas trygga källare..

Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Rickard Söeman i Riks har en historisk förklaring till liberalernas reaktioner.

Inom liberalerna finns en idé som liknare en religion. De söker det rena och obefläckade, bort från ondskan. De söker sig nu till Centern för att vara bland likasinnade.
2026-03-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Så du menar att invandrarna ska få jobba med det dom vill jobba med, och inte det som finns tillgängligt.

Tycker du att det ska gälla alla som arbetar eller bara invandrare.

Jag tycker egentligen ingenting när det handlar om vad de ska få jobba med, men generellt brukar det alltid bli bättre om man har någon slags koppling till vad man matchas till. Inte så många manliga invandrare som någonsin har funderat över att välja ett jobb som undersköterska.
2026-03-19, 20:03
Medlem
De kan nog gå framåt för de klarar aldrig rösta bort Moha. De som blir kvar kommer gå stärkta ur detta och få ödesfråga undanstökad, de som blir kvar går söka sig ett vanligt jobb helt enkelt. Men om det räcker till spärren get jag inte men då vet väljarna vad de får.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in