2026-03-11, 13:08
Medlem
Fastnade inatt på en väg som tillfälligt var avstängd pga bärgning. Det regnade och noll sikt. Långtradaren framför mig hade alla lampor tända. När jag stod sist i kön ville jag inte vara utan belysning. Är det dåligt för bilen att bara ha tändningen på typ 30 minuter? Kan ju inte stå på tomgång så länge heller.

Har sett det när jag väntat på att få köra på färjan, folk har tändningen på trots att vi står och väntar länge.
Citera
2026-03-11, 13:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du kan alltid ha varningsblinkers på utan tändning igång.
Citera
2026-03-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bra tips! Tänkte inte på det. Var väldigt trött efter att ha kört hela dagen.
Citera
2026-03-11, 13:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues

Så lite så, här i sverige är vi rätt dåliga på att använda varningsblinkers. Ser man utomlands så går den igång så fort det blir lite kö och farten går ner.
Citera
2026-03-11, 14:00
Medlem
Citat:
Fastnade inatt på en väg som tillfälligt var avstängd pga bärgning. Det regnade och noll sikt. Långtradaren framför mig hade alla lampor tända. När jag stod sist i kön ville jag inte vara utan belysning. Är det dåligt för bilen att bara ha tändningen på typ 30 minuter? Kan ju inte stå på tomgång så länge heller.

Har sett det när jag väntat på att få köra på färjan, folk har tändningen på trots att vi står och väntar länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Citat:

Har inte herrarna hört talas om parkeringsljus…..?

Torde knappast vara fel att bilar som väntar i kö vid avstängd väg går ner på parkeringsljus när de står still. Då lyser de vanliga bakljusen och parkeringsljus fram, och det ska bilen klara i många timmar utan problem.

Det är såklart en fördel om man kan undvika stå på tomgång i onödan, men måste man för att hålla rutor rena och/eller hålla värmen så måste man ju. Och lagen om tomgångskörning max 1 min gäller väl fortfarande bara i tätbebyggt område?

Varningsblinker är i o f ingen dum idé men passar väl bäst första och sista bil i kön.
Citera
2026-03-11, 14:35
Medlem
BubbaZenettis avatar
Citat:

Jag hade haft bilen på tomgång, man vill ju inte frysa mitt i natten eller riskera dränera bilbatteriet.

En personbil på tomgång drar runt en liter bensin i timmen.
Citera
2026-03-11, 14:46
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Torde knappast vara fel att bilar som väntar i kö vid avstängd väg går ner på parkeringsljus när de står still. Då lyser de vanliga bakljusen och parkeringsljus fram, och det ska bilen klara i många timmar utan problem.

Det är såklart en fördel om man kan undvika stå på tomgång i onödan, men måste man för att hålla rutor rena och/eller hålla värmen så måste man ju. Och lagen om tomgångskörning max 1 min gäller väl fortfarande bara i tätbebyggt område?

Varningsblinker är i o f ingen dum idé men passar väl bäst första och sista bil i kön.

Lagen om tomgångskörning gäller inte vid uppkomma trafiksituationer som till exempel köbildning. På samma sätt som att förbudet mot att köra om på höger sida på motorväg inte heller gäller om det blir kö. Så stå med motorn på tomgång om du tycker att du behöver det för värme eller som i ditt fall, för att undvika imma som annars lätt uppstår vid regn.

Miljön mår såklart bättre av en avstängd bil och blir det riktigt långdraget mår även bilen bättre om du stänger av men knappast något att bekymra sig om vid en tillfällig bärgning.

Jag såg nu att jag svarar som om du vore TS, bortse från det.
Citera
2026-03-11, 18:08
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Reglerna är kommunala. I Göteborg lyder de:
Citat:
Förbränningsmotor i stillastående motordrivet fordon får hållas i gång utomhus i högst en minut. Detta gäller inte om fordonet befinner sig i trafikkö eller trafikförhållandena annars föranlett att fordonet stannats.

Motorn får dock hållas i gång för att - i den mån det behövs för fordonets ändamålsenliga brukande - driva annan anordning på fordonet än sådan som avser uppvärmning.

Denna bestämmelse är meddelad med stöd av 40 § första stycket 1 FMH.
3 § Lokala föreskrifter om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd för Göteborgs Stad
https://goteborg.se/wps/portal/start/trafik-och-resor/trafik-och-gator/trafiksakerhet-och-regler/tomgangskorning
Så i TS fall går det bra att ha motorn igång. Jag antar att ett P-hus räknas som inomhus.
Citera
2026-03-11, 23:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vissa som svarat är inte de skarpaste knivarna...

Det handlar om att man riskerar dränera batteriet om man står med lysen eller varningsblinkers på längre stund utan att ha motorn igång.

Till TS: Vad menar du med att du inte kan stå på tomgång så länge? Vad tror du händer då? Inget händer. Räkna med att bilen drar en halvliter i timmer på tomgång. Självklart har man motorn (och belysning bak + ev varningsblinkers) igång i den situation du var i!
Citera
2026-03-12, 13:30
Medlem
Citat:

Beror lite på hur gammal bilen är och hur kallt det är.
Gammalt batteri med låg kapacitet vintertid "räcker inte" så lång tid att hålla ens parkeringsljuset tänt.
Gammal bil med gammalt tändsystem - tändspole och avbrytare - riskerar att tändspolen blir överhettad och "brinner".

Bättre då att placera batteridriven "blixtpuck" på taket.
Lär redan ha blivit lagkrav på i vissa sydeuropeiska länder - som ersättning för varningstriangeln - som man som "sista bil" bör sätta ut.
Finns redan att köpa hos Biltema, Mekonomen, Autodelar m fl.

Själv har jag en "saftblandare" med magnetfot med i bilen sedan några decennier för att bespara mig att oönskat bli påkörd under de mörka timmarna, när man t ex hjälper någon som kört fast vintertid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in