2026-03-10, 21:09
Moderator
Eerieyes avatar
Inte.mycket till nyhet. Det är bara lite formalia som är på plats.

USA har beslutat att Sverige får köpa HIMARS. Vilket inte var oväntat.
Citera
2026-03-10, 21:45
Avstängd
dude2ks avatar
Bara att nappa! Allt annat vore dumt.
Citera
2026-03-10, 22:29
Medlem
Gothenburgers avatar
Vad är problemet?

Alla inser att vi måste tillbaka till 80-talets försvarsbudgetar? Inte så mkt pga av oss själva utan pga av andra jävlar.

Våra kära politiker rev ju ner hela försvaret då CCCP föll och sjöng cumbaya i 15 år. Fan det bland det dummaste som hänt i en svensk Riksdag någonsin.
Citera
2026-03-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Pengar som istället kunde gått till vård skola omsorg går alltså nu istället till stridspittar som får leka krig med extremt dyra leksaker. Skamligt.
Försvar är det viktigaste ett land har, utan försvar kanske man inte har något land kvar.
Att kosta på ett land med massa fina skolor och gratis vård utan att ha ett bra försvar är som att lägga alla sina pengar på en Lamborghini och snåla in på försäkringen. Ett misstag och du har ingen Lambo (eller land) kvar.
Citera
2026-03-10, 22:39
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jaha här trodde man lite naivt att vi kanske lärt oss att sluta köpa amerikanska vapen.
Citera
2026-03-10, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23
Försvar är det viktigaste ett land har, utan försvar kanske man inte har något land kvar.
Att kosta på ett land med massa fina skolor och gratis vård utan att ha ett bra försvar är som att lägga alla sina pengar på en Lamborghini och snåla in på försäkringen. Ett misstag och du har ingen Lambo (eller land) kvar.

Några Himars gör föga mot det största hotet som är sabotörer, terrorister och våldsamma invällarupplopp. Borde de inte beväpna befolkningen först innan man handlar in robotar?
Senast redigerad av Raddigibollen 2026-03-10 kl. 22:59.
Citera
2026-03-10, 23:23
Medlem
Varför ska det vara så svårt att utveckla ett eget vapensystem än att köpa in från usa?
Kunnande finns, samarbetspartner finns, lastbilar tillverkar vi redan.

Tror vi skulle fixa det ganska enkelt med samarbete med Tyskland, England och Frankrike.

Sedan sovjetunionens fall då Sverige reade ut halva vårat försvar till ett minimum tar det lång tid att bygga upp ett nytt försvar. Tidigt 1980 tal i det militära så var vi en grupp som sa att drönare var framtidens vapen, de högre herrarna skrattade åt oss och sa att pansar och flygvapen är det som gäller plus lite kanonmat.
Och på den tiden var man en van flygare av radiostyrda flygplan och helikoptrar, mixtrade lite med hemgjorda flygande t-fat (blivande drönare) som det är idag.
I moderna krig har det visat sig att pansar är rätt sårbart med moderna antitank vapen, flygplan rätt sårbara för styrda raketer (robotar)
Vad jag vet så har vi bara 1 militär satellit (forskning/utveckling) ett gäng till sådana så blir det enklare att övervaka fiendens trupper och grupperingar på mark.
Tiden har sin gång, vid andra världskriget så var de stora slagskeppens era över och snart är allt det gamla ute också. Det nya skyttegravskriget blir blir väl att sitta i någon bunkerdatacentral och styra robotar mot varandra.
Citera
2026-03-11, 01:01
Avstängd
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Sverige gör en rejäl uppgradering av artilleriet och tillför ny förmåga:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/usa-ger-gront-ljus-for-sverige-att-kopa-himars

https://www.reuters.com/world/us-state-department-oks-potential-sale-rocket-systems-sweden-2026-03-10/

Ordervärde preliminärt 1 miljard dollar (ca 10 miljarder kronor).

Vad tycker vi om detta? Var kommer utbildningen att ske? Kanske ett helt nytt artilleriregemente bildas någonstans? Kan räckvidden förlängas så de hamnar ”på rätt ställe”?

Bra. Vi behöver även bygga kärnvapensäkra bunkrar som tar emot hela befolkningen som i Finland.
Citera
2026-03-11, 05:57
Medlem
Kan det möjligen röra sig om ett planerat inköp av den tyska vidareutvecklingen av HIMARS? Som ju rimligen i så fall antagligen också lär behöva ett amerikanskt godkännande kanske..
Citera
2026-03-11, 08:24
Medlem
Vi har väl archer? Jag är inte insatt men jag trodde det mer eller mindre var vår motsvarighet…
Citera
2026-03-11, 08:31
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockstar
Vi har väl archer? Jag är inte insatt men jag trodde det mer eller mindre var vår motsvarighet…
Det finns omfattande skillnader. Till att börja med når man ungefär tio gånger längre med Himars än med Archer.
Citera
2026-03-11, 08:39
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockstar
Raketsystem vs artilleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in