Idag, 02:43
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Lawline?
De svarar gratis på sin hemsida.

https://lawline.se/answers/ar-det-verkligen-gratis-att-stalla-fragor-pa-lawline#:~:text=Det%20%C3%A4r%20helt%20gratis%20at t,du% 20m%C3%B6jlighet%20till%20kostnadsfri%20r%C3%A5dgi vning!
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Tack ska kolla :-)
Viktigt att veta att Lawlines frågor besvaras av juridikstudenter, d.v.s. folk som inte ens har en juristexamen än. Om jag kommer ihåg rätt så kräver de bara några terminer på juristprogrammet för att börja svara på frågor åt dem.

Ta med andra ord deras svar med en stor nypa salt. Är det en rättsfråga som är viktig för dig som person så är det bäst att anlita en advokat.
Citera
Idag, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Lawline befolkas av juridikstudenter och det kostar dessutom om du vill att din fråga ska få förtur m.m.

Det är en ganska lång habrovink, beroende på vad det gäller kan det vara lönt att ställe en hypotetisk fråga på flashback och bilda sin egen uppfattning.

Jag har själv använt en gratis konsulltationstimme gällande arvstvist, jag fick vid det tillfället tala med en person som kunde mindre än mig och inte förstod begrepp/terminologin, så mycket av dessa gratis kvartar och gratis samtal är bara bondfångeri, och det säger sig självt, att på 15 minuter kunna ge exakt rätt och träffande råd kring ett problem på 15 minuter över telefon utan att sätta sig in ordentligt är svårt, väldigt svårt!

Håller med dig till fullo utom det sista.
Finns det något rätt inom juridiken? Allt verkar luta mot hur bra man kan presentera sin tes och hur korkade nämndemän/domare är.
Ena instansen blir man dömd i för att i nästa bli friad...

Det är värt att lägga en peng på att få korrekta råd.
En investering i sig själv.
Citera
Idag, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Sett att det finns vissa som ger 15 min gratis rådgivning inför ett fall!
Men när jag kollar upp dessa på ex Advokatsamfundet,är det tidsbeställning ,endast på plats mm
Finns det någon som svarar på en email fråga ?
Någon som vet och har en bra Firma som kan svara på en ganska enkel fråga

Varför inte betala? Jobbar du själv gratis. Är det en väldigt enkel fråga kanske Google kan vara till hjälp.
Citera
Idag, 10:46
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Håller med dig till fullo utom det sista.
Finns det något rätt inom juridiken? Allt verkar luta mot hur bra man kan presentera sin tes och hur korkade nämndemän/domare är.
Ena instansen blir man dömd i för att i nästa bli friad...

Det är värt att lägga en peng på att få korrekta råd.
En investering i sig själv.

Givetvis!

Du har olika delar inom juridiken, familjerätt, brottsmål, ekonomisk brottslighet, entreprenadjuridk osv

Så givetvis kräver varje situation sin unika åtgärd beroende på om du sitter i klistret eller ska sätta någon annan i klistret!

Men har du en process framför dig då är det helt klart värt att anlita en jurist för några timmar som får sätta sig in i ärendet på riktigt och komma med tips och råd, många hemförsäkringar täcker ofta några juristtimmar, så det är även värt att inventera sitt försäkringsutbud via arbetsgivare, hemförsäkring och annat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in