Igår, 22:47
Medlem
dude2ks avatar
Himmelriket är reserverat för alla kristna för evigt. Man måste vara helt blåst om man inte är kristen.
Citera
Idag, 04:21
Medlem
Kristendomen hör ♓️ tid till, då jorden är i linje med fiskarnas konstellation dvs ”himmelsriket” för den tidsepoken, att leva tidsenligt är att leva(och dö) i enlighet med himmelsriket(den av de tolv stjärnkonstellationerna jorden befinner sig i linje med). Snart är kristendomens tid förbi, och gradvis reformerar kyrkan sig att i hopp passa in i det nya himmelsriket som snart kommer - Vattumannens konstellation
Citera
Idag, 06:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Ja, vem fan ska himmelriket finnas för? De som inte tror på himmelriket?!
Alla har en odödlig själ.
Citera
Idag, 07:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Himmelriket är reserverat för alla kristna för evigt. Man måste vara helt blåst om man inte är kristen.
Det är ett kristet påhitt.

Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. — Matteus 7:21

Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:34-35
Citera
Idag, 07:37
Medlem
Islam är väl bäst, en massa fruntimmer i himlen. Kristendom kommer i skam här.
Citera
Idag, 08:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad menar han då om någon inte lyssnar så ska man betrakta honom som en hedning?
Det är inte ett typiskt uttalande av Jesus. De enda han brukade fördöma var de religiösa ledare vilka satte sina egna regler före Gud, som fariséer och översteprästerna. Jag har inte kollat översättningen eftersom jag ändå inte tänker betrakta någon som motsvarande tullindrivare eller hedning.
Citera
Idag, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är inte ett typiskt uttalande av Jesus.

Ah, då ignorerar du det.

Du väljer och vrakar i vad som är Jesu ord eller inte.
Citera
Idag, 09:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ah, då ignorerar du det.

Du väljer och vrakar i vad som är Jesu ord eller inte.
Jag ignorerar det inte utan behöver inte betrakta någon som tullindrivare. Men jag antar att detta citat är ett av dina favoritcitat.
Citera
Idag, 09:32
Medlem
TwoThousands avatar
Kristus är en väldigt snäll man.
Citera
Idag, 10:48
Medlem
Jag tror att frågan i trådstarten bygger på ett missförstånd.

Kristna menar inte att himmelriket är “bara för oss”, som om det vore en exklusiv klubb. Tvärtom säger kristendomen att Gud vill att alla människor ska bli frälsta (1 Tim 2:4). Himmelriket är öppet för alla.

Men kristendomen säger också att vägen dit går genom Jesus Kristus. Jesus säger själv:

“Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Johannes 14:6)

Det betyder inte att kristna sitter och dömer vilka som hamnar i helvetet. Det är inte vår roll. Domen tillhör Gud.

Det Jesus gör är att bjuda in alla människor till ett liv i gemenskap med honom. Och att följa honom innebär just mycket av det du själv citerar: ödmjukhet, kärlek till sin nästa, att inte döma andra, att förlåta.

Men det innebär också något mer: att ta emot honom själv.
Jesus säger i Johannes 6:

“Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv.”

Det är därför kristna i två tusen år har firat nattvarden/eukaristin. Det är inte bara en symbol utan ett sätt att ta emot Kristus och förenas med honom.

Så frågan är egentligen inte: “Varför tror kristna att himmelriket är för dem?”

Frågan är snarare: “Vill jag ta emot den inbjudan som Jesus ger till alla människor?”
Citera
Idag, 12:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Jag tror att frågan i trådstarten bygger på ett missförstånd.

Kristna menar inte att himmelriket är “bara för oss”, som om det vore en exklusiv klubb. Tvärtom säger kristendomen att Gud vill att alla människor ska bli frälsta (1 Tim 2:4). Himmelriket är öppet för alla.

Men kristendomen säger också att vägen dit går genom Jesus Kristus. Jesus säger själv:

“Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Johannes 14:6)

Det betyder inte att kristna sitter och dömer vilka som hamnar i helvetet. Det är inte vår roll. Domen tillhör Gud.

Det Jesus gör är att bjuda in alla människor till ett liv i gemenskap med honom. Och att följa honom innebär just mycket av det du själv citerar: ödmjukhet, kärlek till sin nästa, att inte döma andra, att förlåta.

Men det innebär också något mer: att ta emot honom själv.
Jesus säger i Johannes 6:

“Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv.”

Det är därför kristna i två tusen år har firat nattvarden/eukaristin. Det är inte bara en symbol utan ett sätt att ta emot Kristus och förenas med honom.

Så frågan är egentligen inte: “Varför tror kristna att himmelriket är för dem?”

Frågan är snarare: “Vill jag ta emot den inbjudan som Jesus ger till alla människor?”
Så du anser inte att endast kristna kommer att få evigt liv i himmelriket?
Citera
Idag, 14:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det är faktiskt ännu värre, så att många katoliker tror att himmelriket är just för katoliker och många Jehovas vittnen att himmelriket är för Jehovas vittnen etc. Katoliker menar att de är kyrkan som Jesus grundade och JV menar att de är församlingen som gör Jesus vilja. Citat av Jesus som visar att det nog förhåller sig på ett annat sätt anses vara tagna ur sitt sammanhang.

Men den som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, och den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd. — Matteus 23:12
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in