2026-03-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vilken undersökning var det? Jag blev i alla fall inte tillfrågad. Det är inte demokrati.

Har det inte varit val om det är det inte demokrati.
Novus 76% emot tonårsutvisningarna. Demoskop något lägre men fortfarande en klar majoritet emot. Något som Tidö tydligen lyssnade på.

Om du inte känner att Tidö lyssnat på just din åsikt får du väl rösta på andra partier.
Citera
2026-03-08, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Ahh, så det du går efter är alltså den demokrati som existerar i ditt huvud?
En fungerande demokrati kräver välinformerade medborgare. Den insikten borde existera i allas huvuden.
Citera
2026-03-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Novus 76% emot tonårsutvisningarna. Demoskop något lägre men fortfarande en klar majoritet emot. Något som Tidö tydligen lyssnade på.

Om du inte känner att Tidö lyssnat på just din åsikt får du väl rösta på andra partier.

76% av hur många tillfrågade? 10? 100? 1000?Politiska beslut ska alltså avgöras av random folk av random undersökning.Nej det är inte demokrati.

Ja står de för något som jag inte håller med om står det mig fritt att rösta på något annat. Det är demokrati. När alla får vara med och säga sitt.
Citera
2026-03-08, 14:26
Avslutad
Citat:
Tidö backade om tonårsutvisningarna för att typ 76% av de tillfrågade i en undersökning var emot dem. Det är demokrati.
Det är inte demokrati. Det är resultatet av en undersökning.

Retoriken är dock intressant.
Citera
2026-03-08, 14:26
Medlem
Citat:
76% av hur många tillfrågade? 10? 100? 1000?Politiska beslut ska alltså avgöras av random folk av random undersökning.Nej det är inte demokrati.

Säg det till kappvändarna i Tidö.
Citera
2026-03-08, 14:30
Medlem
Citat:
Säg det till kappvändarna i Tidö.

Allt de gör får konsekvenser i deras väljarbas.

Självklart kan jag skriva brev och insändare och klaga men just nu förklarar jag för dig hur idiotisk din uppfattning av vad demokrati är.

"Det gjordes en undersökning, de e demokratiii"!!!

Undersökningar har länge visat på att det svenska folket velat minska invandringen. Att den varit för stor. Var var din demokrati då?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-03-08 kl. 14:32.
Citera
2026-03-08, 14:35
Medlem
Citat:
Allt de gör får konsekvenser i deras väljarbas.

Självklart kan jag skriva brev och insändare och klaga men just nu förklarar jag för dig hur idiotisk din uppfattning av vad demokrati är.

"Det gjordes en undersökning, de e demokratiii"!!!

Undersökningar har länge visat på att det svenska folket velat minska invandringen. Att den varit för stor. Var var din demokrati då?

Jag backar och ber om ursäkt. Demokrati var ett dåligt ordval av mig. Opinion hade varit bättre. Och uppenbarligen kände Tidö att de måste lyssna på opinionen.
Citera
2026-03-08, 14:41
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Vilken undersökning var det? Jag blev i alla fall inte tillfrågad. Det är inte demokrati.

Har det inte varit val om det är det inte demokrati.

Det du snackar om är direkt demokrati. Undersökningar som dessa är alltid gjorda på ett urval av befolkningen snarare än någon sorts fullständig genomgång. Helt normalt i demokrati att regeringar tar beslut om annat än de lovat i valet, annars skulle regeringar inte få något gjort när något nytt händer.
Citera
2026-03-08, 14:41
Medlem
Citat:
Jag backar och ber om ursäkt. Demokrati var ett dåligt ordval av mig. Opinion hade varit bättre. Och uppenbarligen kände Tidö att de måste lyssna på opinionen.

Och opinionen influeras av medierna som alltid ska påverka läsarna dit de vill. Det är inte för inget de kallas för den tredje statsmakten.
Citera
2026-03-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Det du snackar om är direkt demokrati. Undersökningar som dessa är alltid gjorda på ett urval av befolkningen snarare än någon sorts fullständig genomgång. Helt normalt i demokrati att regeringar tar beslut om annat än de lovat i valet, annars skulle regeringar inte få något gjort när något nytt händer.

Dessa beslut tas normalt när de kohandlar med andra partier för att nå en kompromiss.
Inte random undersökningar.
Citera
2026-03-08, 14:45
Medlem
Citat:
Och opinionen influeras av medierna som alltid ska påverka läsarna dit de vill. Det är inte för inget de kallas för den tredje statsmakten.
Ja hade inte medierna rapporterat om hur lagändringarna slagit mot tonåringarna och barnen hade opinionen inte haft någon aning. Personligen tycker jag det är bra att de gjorde det så opinionen kunde ha en informerad åsikt.
Citera
2026-03-08, 14:47
Medlem
Citat:
Dessa beslut tas normalt när de kohandlar med andra partier för att nå en kompromiss.
Inte random undersökningar.
Även S har låtit sig påverkas av opinionen så det fanns inte så många partier kvar för Tidö att kohandla med.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-03-08 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in