2026-03-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Kanske det. Det kan de nya "svenskarna" i framtidens Sverige sitta och fundera på.
Det behöver de ju inte, de skulle ju liksom inte vara i Sverige annars.

Det var mer en retorisk fråga.
Citera
2026-03-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Ja, ett grovt.

Men det du inte förstår är att det kan gälla en svensk, men som av nån anledning har 2 medborgarskap. Kanske för att han bott i Norge. Eller som har en norsk och en svensk förälder. Så då måste man erkänna principen att utvisa etniska svenskar. Rent juridisk kan man inte göra en skillnad.

Okej, då fattar jag vad du menar. Nej, man kan såklart inte ha med etnicitet som en parameter.

Jag tror ändå att ett sånt scenario med en svensk gängkriminell med dubbla medborgarskap är extremt ovanligt och vi får nog helt enkelt ta den risken. Det finns ändå betydligt värre problem med en sån här lagstiftning vad gäller retroaktiviteten. Men det är också något vi får acceptera tycker jag om vi vill få Sverige på rätt köl igen.
Citera
2026-03-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Okej, då fattar jag vad du menar. Nej, man kan såklart inte ha med etnicitet som en parameter.

Jag tror ändå att ett sånt scenario med en svensk gängkriminell med dubbla medborgarskap är extremt ovanligt och vi får nog helt enkelt ta den risken. Det finns ändå betydligt värre problem med en sån här lagstiftning vad gäller retroaktiviteten. Men det är också något vi får acceptera tycker jag om vi vill få Sverige på rätt köl igen.
Ja etniska svenskar är ju rätt lama. Men det finns en och annan svensk som tappar det. Man kan givetvis utvisa pedofiler, nån som mördat frugan på fyllan osv.

Det är ett väldigt svenskt tänk. Man är enbart lojal mot sig själv, inte mot kollektivet.
Citera
2026-03-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ja etniska svenskar är ju rätt lama. Men det finns en och annan svensk som tappar det. Man kan givetvis utvisa pedofiler, nån som mördat frugan på fyllan osv.

Det är ett väldigt svenskt tänk. Man är enbart lojal mot sig själv, inte mot kollektivet.

På vilket sätt menar du att en sån här lagstiftning inte skulle vara lojal mot kollektivet?

Det är just pga brottsligheten och bidragsfuskandet som många svenskar inte vill hjälpa gamla, sjuka och arbetslösa längre. Man vill hjälpa sina landsmän men man vill inte hjälpa folk som kommit hit för att utnyttja systemet.
Citera
2026-03-06, 19:11
Medlem
Citat:

Helt fel. Svenskar är ett folk som värnar väldigt mycket om just kollektivet, det var därför Sverige hade den enorma välfärden i landet. "Folkhemmet" kallades det.

Problemet är ju att nu har hela världen kommit hit och plundrat detta folkhem, och då är svenskarna inte längre intresserade av att upprätthålla det, av ganska förståeliga skäl.
Citera
2026-03-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
På vilket sätt menar du att en sån här lagstiftning inte skulle vara lojal mot kollektivet?

Det är just pga brottsligheten och bidragsfuskandet som många svenskar inte vill hjälpa gamla, sjuka och arbetslösa längre. Man vill hjälpa sina landsmän men man vill inte hjälpa folk som kommit hit för att utnyttja systemet.
Man är beredd att offra sina egna. Istället för att införa utvisa-kriminella-rasfrämlingar-lagen hittar man på en halvmesyr och skiter i att etniska svenskar stryker med.

Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Helt fel. Svenskar är ett folk som värnar väldigt mycket om just kollektivet, det var därför Sverige hade den enorma välfärden i landet. "Folkhemmet" kallades det.

Problemet är ju att nu har hela världen kommit hit och plundrat detta folkhem, och då är svenskarna inte längre intresserade av att upprätthålla det, av ganska förståeliga skäl.

Svenskar är individualistiska. Därför var folkhemmet möjligt. Man föredrar att låta staten ta ansvaret för släkt och familj istället för att själv göra det jobbet och stärka det egna kollektivet. Kollektivet är ju främst din familj > släkt > vänner > folk.

Nej, det var ju ganska självklart för alla utomstående att det är en dålig ide.
Citera
2026-03-06, 19:29
Medlem
Citat:
Man är beredd att offra sina egna. Istället för att införa utvisa-kriminella-rasfrämlingar-lagen hittar man på en halvmesyr och skiter i att etniska svenskar stryker med.

Svenskar är individualistiska. Därför var folkhemmet möjligt. Man föredrar att låta staten ta ansvaret för släkt och familj istället för att själv göra det jobbet och stärka det egna kollektivet. Kollektivet är ju främst din familj > släkt > vänner > folk.

Nej, det var ju ganska självklart för alla utomstående att det är en dålig ide.

Folkhemmet fungerade så länge de bara bodde svenskar i Sverige. Nu är det uppenbarligen dödsdömt att fortsätta med så nu kan välfärden läggas ner.
Citera
2026-03-06, 19:35
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Självklart inte, varför ens fråga något så uppenbart?

Vilka?
Citera
2026-03-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tutankhuman
Det finns bara två alternativ för svensken: att integreras i mångkulturen och bli till ett kreolfolk, eller total rasismnazism. Kanske är rasismfascism också en möjlighet?

Därför är det i längden ointressant vad Åkesson gör, eftersom SD:s politik ändå är i det stora hela irrelevant.
Det ligger en hel del i det du säger.
SD/Åkesson är efter att Markus Uvell sammanförde SD med friskoleägarna helt förändrade.
Jag kritiseras inte hårt arbetade SD lokalpolitiker eller riksdagsledamöter utan ledningen i SD som efter det mötet totalt vänt SDs politik.
Tidigare var SD emot friskolor, helt plötslig blev det OK med friskolor trots att muslimerna använde friskolorna som plantfabriker för mer islamism.
Senast redigerad av ChubbyBlonde 2026-03-06 kl. 19:43.
Citera
2026-03-06, 19:43
Medlem
sonicguides avatar
Vad var det vi sa?
TIDÖ-partierna kommer att bryta mot olika avtal och riskerar framförallt att köra över olika remissinstanser.

Nu har det hänt. Alla punkter som man varit oenig om men som remissinstanserna nämnt kommer man nu att pausa kring.

Det bästa vore väl egentligen om TIDÖ höll en presskonferens att de inte såg det komma trots att remissinstanserna sagt till om det.

3-4 punkter har man alltså som man är oenig om men inte ett ljud om att man kört över remissinstanserna på dessa punkter. Denna regering är inte bara okunnig utan saknar förmåga att lyssna.
Citera
2026-03-06, 19:44
Medlem
Citat:

Jag håller inte med om att etniska svenskar skulle stryka med. Vi finns helt enkelt inte representerade i gängmiljön
Citera
2026-03-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Vad var det vi sa?
TIDÖ-partierna kommer att bryta mot olika avtal och riskerar framförallt att köra över olika remissinstanser.

Nu har det hänt. Alla punkter som man varit oenig om men som remissinstanserna nämnt kommer man nu att pausa kring.

Det bästa vore väl egentligen om TIDÖ höll en presskonferens att de inte såg det komma trots att remissinstanserna sagt till om det.

3-4 punkter har man alltså som man är oenig om men inte ett ljud om att man kört över remissinstanserna på dessa punkter. Denna regering är inte bara okunnig utan saknar förmåga att lyssna.
Exakt
Intressant artikel som bekräftar det som många av oss SD väljare varnat för.
Att SD bara behövdes som lättlurat röstboskap.
Till skillnad från Ann Heberlein tycker jag tyvärr Moderaterna lyckats alldeles för bra att tämja SD.

Ångrar du att du förespråkade M:s samarbete med SD?
– Jag tycker inte att det samarbetet har blivit bra. SD var inte så lätta att tämja som jag och många andra moderater trodde. Den allmänna idén var att vi skulle locka in dem och sedan skulle vi bestämma. Men det funkade inte så. För de ville inte bli tämjda.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ann-heberleins-morka-relationshemlighet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in