Citat:
Ursprungligen postat av
Euripides
Man kan via ett enkelt DNA-test se från vilken region i världen en person kommer/har sitt ursprung i. Så etnicitet sitter faktiskt i generna och går att spåra. Nu vet jag inte om du ser svenskhet som etnicitet eller pappret som ger en medborgarskap i landet, men det var mina två cent.
Det är dock inte etnicitet som man vanligen uppfattar ordet. Oftast pratar man ju om en kulturell gemenskap, och den gemenskapen är oftast mindre än hela regioner, såvida man inte accepterar att det finns överordnade grupper, du vet, hallänning, svensk, europé. Iofs, blir det inte jämförbart i det specifika fallet för tråden.
Sedan finns det ju adoptivbarn, vilka kan vara mer svenska än svenskar med vissa saker. Jag vet t.ex. en som går i träskor och har raggsockar.
Och många invandrare tycks bete sig som svenskar, och klarar schibbolettest. För mig är de då svenskar, hur fan de än ser ut.
Jag ser inget problem i att några politiker lyfter fram en annan del av sig själva. Det är ju inte som om deras familjer har varit här sedan medeltiden, så varför skulle de inte kunna få bli extra påverkade av vad som händer?
Förövrigt kan man höra på namnet att Käckarabi är arab.