2026-03-05, 03:18
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Alla normalbegåvade och högre förstår att man kan ha flera identiteter. Man kan vara svensk och iranier. Stegrud och de flesta i SD tänker inte så kring identiteter. För dem är svensk och iranier exklusiva kategorier som inte kan överlappa. Och alla minns väl rikspuckot Björn Söders kända logik att samer inte är svenskar…

Hela den här grejen med att nu ropa om att ”se, Stegrud hade rätt!” reflekterar bara negativt på SD och de få i partiet som åtminstone försöker bete sig som riktiga svenskar, d.v.s. lågmält och sansat.

Så otroligt Flashback att först hänvisa till normal, eller högre intelligensnivå, och sedan framföra sin egen ståndpunkt.
Citera
2026-03-05, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
En svenskiranier kan rimligen vara både svensk och iranier samtidigt. I de flesta vardagliga och politiska sammanhang vill kanske en svenskiranier bli betraktad som svensk, dvs jämlik med alla andra. Men i vissa sammanhang kan de också känna sig som iranier. Som t.ex. just nu, vilket känns motiverat. Det kan ju också vara olika från individ till individ, hur mycket svensk eller iransk man identifierar sig som. Och det kan förändras över tid. Det är inte upp till SD-politiker att definiera och avgöra detta. Varför tycker du att SD ska bestämma det?

Då är man väl som en Skvader?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skvader
Är det framdelen som är svensk och bakdelen som är iranier? Eller möjligen tvärt om?
Typ:
"Jag är en konservativ och troende kommunist. Alltså identifierar jag mig som (M), (KD) och (V)".
Tror inte folk går på det!
Som vanligt kan man inte äta kakan o ha den kvar. Men man kan ju försöka.

Men låt oss testa: Låt svenskiranierna betala skatt både i Sverige och Iran, och göra militärtjänst i båda länderna.
Nähe. Trodde inte det! Dags att välja då!
Citera
2026-03-05, 06:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Då är man väl som en Skvader?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skvader
Är det framdelen som är svensk och bakdelen som är iranier? Eller möjligen tvärt om?
Typ:
"Jag är en konservativ och troende kommunist. Alltså identifierar jag mig som (M), (KD) och (V)".
Tror inte folk går på det!
Som vanligt kan man inte äta kakan o ha den kvar. Men man kan ju försöka.

Men låt oss testa: Låt svenskiranierna betala skatt både i Sverige och Iran, och göra militärtjänst i båda länderna.
Nähe. Trodde inte det! Dags att välja då!
Om en svensk flyttar till Amerika, är hen för alltid svensk då? Eller kan de bli amerikaner om de vill, de lär sig språket, de blir medborgare, osv. Ja, så klart. Samtidigt som de kan se sig som svenskar. Mer eller mindre. Och efter en generation eller två ser de sig troligen mer som amerikaner än svenskar. Det avgör inte du, det avgör individen.
Citera
2026-03-05, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Om en svensk flyttar till Amerika, är hen för alltid svensk då? Eller kan de bli amerikaner om de vill, de lär sig språket, de blir medborgare, osv. Ja, så klart. Samtidigt som de kan se sig som svenskar. Mer eller mindre. Och efter en generation eller två ser de sig troligen mer som amerikaner än svenskar. Det avgör inte du, det avgör individen.

Det finns väl två kriterier som behöver vara uppfyllda för att en svensk skall kunna bli amerikan:
1) Att svensken VILL bli amerikan (eller att man "väljer" sin identitet, som det så fint heter nuförtiden)
2) Att man blir accepterad av amerikanerna (blir man inte accepterad får man nog fortsätta vara svensk)

Men att kunna vara både ock, det går nog inte. Däremot kan man ju vara svensk och bo i amerika. Men det gör en ju inte till amerikan.
Citera
2026-03-05, 07:15
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Är inte de båda sådana som anser att svenskar inte finns? Märkligt att iranier finns då enligt dem.
Det där är en sådan extremt hycklande attityd. Talade bara några dagar sedan med en kvinna som först hävdade att hon var svensk och trött på alla olika identifieringar men direkt som ämnet kom upp påtalade hon att hon var kurd. Så hon kunde vara både kurd och svensk samtidigt, att jag hävdade att det existerar etniska svenskar och hon som kurd därmed inte var en del av dessa föll däremot inte i god jord.
Citera
2026-03-05, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Varför ska vi köra ut den enda invandrargruppen från mellanöstern som sköter sig? Här är du på samma linje som Palestinakärringarna

För att dom inte är svenskar.
Citera
2026-03-05, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Är inte de båda sådana som anser att svenskar inte finns? Märkligt att iranier finns då enligt dem.

Haha Lite som att "kön är en social konstruktion" men kvinnor finns!
Citera
2026-03-05, 07:41
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Man kan faktiskt vara både man och kvinna rent biologiskt, men det är ytterst sällsynt. Dock talar vi i det fallet om en definition på kromosomnivå, och såvitt jag vet sitter vare sig svenskhet eller iraniskhet i generna. Bägge är socio-kulturella konstruktioner och det fattar alla som inte aktivt väljer okunskap för att få ryggdunkar av wt-kollektivet SD.

Man kan via ett enkelt DNA-test se från vilken region i världen en person kommer/har sitt ursprung i. Så etnicitet sitter faktiskt i generna och går att spåra. Nu vet jag inte om du ser svenskhet som etnicitet eller pappret som ger en medborgarskap i landet, men det var mina två cent.
Citera
2026-03-05, 08:06
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
När Jessica Stegrud (SD) kallade Parisa Liljestrand (M) för perser blev det ett väldigt liv i media.

Men hon kanske inte är perser då, finns ju många andra folkgrupper i Iran. Klart man kan bli förbannad om man blir kallad perser om du t.ex. är träskarab.
Citera
2026-03-05, 08:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides
Man kan via ett enkelt DNA-test se från vilken region i världen en person kommer/har sitt ursprung i. Så etnicitet sitter faktiskt i generna och går att spåra. Nu vet jag inte om du ser svenskhet som etnicitet eller pappret som ger en medborgarskap i landet, men det var mina två cent.

Det är dock inte etnicitet som man vanligen uppfattar ordet. Oftast pratar man ju om en kulturell gemenskap, och den gemenskapen är oftast mindre än hela regioner, såvida man inte accepterar att det finns överordnade grupper, du vet, hallänning, svensk, europé. Iofs, blir det inte jämförbart i det specifika fallet för tråden.

Sedan finns det ju adoptivbarn, vilka kan vara mer svenska än svenskar med vissa saker. Jag vet t.ex. en som går i träskor och har raggsockar.

Och många invandrare tycks bete sig som svenskar, och klarar schibbolettest. För mig är de då svenskar, hur fan de än ser ut.

Jag ser inget problem i att några politiker lyfter fram en annan del av sig själva. Det är ju inte som om deras familjer har varit här sedan medeltiden, så varför skulle de inte kunna få bli extra påverkade av vad som händer?

Förövrigt kan man höra på namnet att Käckarabi är arab.
Citera
2026-03-05, 08:41
Medlem
Msm ber väl aldrig om ursäkt för någonting, med vällust och engagemang har de drivit på för kvinnoförtryck och förtryck och våld mot svenskar.

Självklart är ingen av dessa två svenskar.
Ett kriterium för att tillhöra ett folk måste ju exempelvis vara att folket i fråga ser vilket kön individen har.

Det går inte att se henne utan att tänka att det måste vara han i peruk.
Det går inte att se honom utan att tänka att det måste vara hon klippt och orakad.
Citera
2026-03-05, 10:40
Medlem
Paris24s avatar
Iranier får gärna prata om iranier.

SD:are får aldrig någonsin tala om någons ursprung. Det problemet kanske de själva är ansvariga för.

De flesta människor kan hålla två bollar i luften samtidigt och inga problem att både vara svensk och iranier-på-flykt-eftersom-iran-missköts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in