2026-03-07, 22:53
Medlem
Ytterligare 3 båtar har de senate 2 dagarna blivit beskjutna av Iran, vara 1 är skadad och de övriga 2 båtarnas öde är okänt.
https://en.wikipedia.org/wiki/2026_Strait_of_Hormuz_crisis
Citera
2026-03-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Iran påstår man i fortsättningen kommer hålla Sundet öppet för alla länder, förutom båtar med någon koppling till USA, Israel, EU-Västeuropa, samt kanske USA-allierade länder i andra världsdelar.
USA, Israel, EU-Västeuropa, samt kanske USA-allierade länder i andra världsdelar = X
Vet inte säkert, men detta förbud borde gälla.
1. Om båten har någon last eller del av last till eller från X.
2. Ifall fartyget har några ägare/delägare från X.
3. Om fartyget eller lasten är försäkrat av något bolag med koppling till X. Kan nämna att Brittiska och Norska bolag idag har en dominerande ställning.
Intressant
Fungerar ungefär som EUs sanktioner mot ryska skuggflottan
Fast nu i inverterad form - de måste ha studerat EU senaste sanktionspaket och blivit inspirerade.
Nu förstår jag varför Spanien gick ut hårt och fördömde anfallet på Iran och vägrar låta USA starta flygattacker mot Iran från deras baser i Spanien.
Regeringen förutsåg att Iran skulle börja klassa olika länder även inom EU och de är dessutom stor importör av LNG i Europa.
Citera
2026-03-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Intressant
Fast nu i inverterad form - de måste ha studerat EU senaste sanktionspaket och blivit inspirerade.
Nu förstår jag varför Spanien gick ut hårt och fördömde anfallet på Iran och vägrar låta USA starta flygattacker mot Iran från deras baser i Spanien.
Regeringen förutsåg att Iran skulle börja klassa olika länder även inom EU och de är dessutom stor importör av LNG i Europa.
Exakt hur Irans politik kommer se ut för fartyg man släpper igenom Sundet, det vet jag inte?
Det enda man hittills definitivt meddelat, det är att man kommer släppa igenom frakter med Kina.
Men med ledning till allmänna uttalanden så kan jag tänka något sådant kommer gälla, som jag tidigare skrev!
Men säker på detta är jag inte.
Citera
2026-03-08, 00:05
Medlem
Citat:
Intressant
För att hamna på EUs-Västs lista på "ryska skuggflottan" krävs 2 saker.
1. Fartyget eller lasten är försäkrat av ett bolag utanför Väst, vilket inte har någon skyldighet rapportera om laster till våra myndigheter.
2. Fartyget har någon gång tagit någon frakt till eller från någon rysk hamn.
Den betydelsefulla sanktionen mot dessa båtar som är med i listan på "den ryska skuggflottan", det är att man är förbjuden komma in i någon av våra hamnar i något syfte.

Så likheterna blir nog ganska slående för Iran vilka fartyg som tillåts passera sundet, med "den ryska skuggflottan" här i Väst.
Citera
2026-03-08, 00:59
Medlem
Citat:
Intressant
Nu reagerar jag!
Det är betydligt färre ankrade båtar idag utanför Qatar och UAE än igår.
Men trafiken runt Sundet är lika obefintlig som innan.
Mycket möjligt de ankrade båtarna blivit beordrade stänga av sina transpondrar, för det kanske är någon som skäms över situationen?
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:53.4/centery:24.9/zoom:8
Citera
2026-03-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
USA kommer "råka" sänka en oljetanker på väg till Kina och skylla på att Iran sänkt fel båt. Enkel smidig avledningsmanöver.
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Iran har inte förmåga eller kapacitet till något som helst runt sundet längre.
Inga nyheter om hur Trump tänker hantera situationen i Sundet, utan samma läge som tidigare.
Detta är, "USA skall undersöka möjligheten att lämna försäkringsgarantier till båtar i Sundet, samt granska utsikterna skydda båtarna med amerikanska krigsfartyg".
Men liksom tidigare ingenting om några planer på anfall mot de hundratals tunnlar längs bergssidorna, där Iran har sina raketer och drönare.
Citera
2026-03-08, 14:46
Medlem
LadyMcJill-Phds avatar
Citat:
Inga nyheter om hur Trump tänker hantera situationen i Sundet, utan samma läge som tidigare.
Detta är, "USA skall undersöka möjligheten att lämna försäkringsgarantier till båtar i Sundet, samt granska utsikterna skydda båtarna med amerikanska krigsfartyg".
Men liksom tidigare ingenting om några planer på anfall mot de hundratals tunnlar längs bergssidorna, där Iran har sina raketer och drönare.
Jaja, lilla söta islamisten. Låtsas du gärna att "Allah kommer att ge det mäktiga IRGC makten att hålla sundet stängt en lååååång tid framåt". Det står ju i koranen att Allah hjäper muslimerna militärt bara de är tillräckligt fanatiska i sin tro och Irans mullor uppfyller detta med råge.

Du kommer dock att bli besviken. Snart öppnar sundet igen. In the meantime är det naturligtvis korrekt att ge eskort och försäkringsgarantier till båtar som passerar. Ni har förlorat Iran och om svenskarna bara kunde vakna upp för vilket avskum ni är så skulle ni bli utkastade härifrån också.
Citera
2026-03-08, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMcJill-Phd
Jaja, lilla söta islamisten. Låtsas du gärna att "Allah kommer att ge det mäktiga IRGC makten att hålla sundet stängt en lååååång tid framåt". Det står ju i koranen att Allah hjäper muslimerna militärt bara de är tillräckligt fanatiska i sin tro och Irans mullor uppfyller detta med råge.
Du kommer dock att bli besviken. Snart öppnar sundet igen. In the meantime är det naturligtvis korrekt att ge eskort och försäkringsgarantier till båtar som passerar. Ni har förlorat Iran och om svenskarna bara kunde vakna upp för vilket avskum ni är så skulle ni bli utkastade härifrån också.
Det som är det märkliga är att Iran har hotat i 10-tals år med att stänga sundet om man blir anfallna.
Jag har personligen hört detta otaliga gånger, men Trump är nog den ende som aldrig hört talas om detta?
Citera
2026-03-08, 18:14
Medlem
Citat:
Men jag vet mer detaljerat ungefär hur Irans befästningar runt Sundet ser ut, som man under 20-40 år har hållit på med att bygga och förstärka.
Det handlar om hundratals tunnlar man sprängt in i berget längs den klippiga kusten, som är kanske 100-300 m långa.
Man skyddar det inre av tunnlarna både genom att de är byggda i sick-sak och med massiva stålportar vid ingången mot havet, för att eliminera tryckvågen från en bomb vid ingången.
När man skjuter kör man ut kanonerna, raketerna och drönarna till ingången, och sedan därefter kanonerna tillbaka i skydd långt in i tunneln.
Vid en flygattack kan man givetvis träffa ingången till tunneln, och därigenom tvinga iranierna frakta bort några ton sprängsten, men detta är den enda skada man kan orsaka. Tunneln fungerar nästan lika bra efteråt.

Därför kommer USA och Trump aldrig klara av att slå ut de iranska befästningarna runt Sundet!
I alla fall inte med någon typ av flygande bomber från flygplan, raketer eller krigsfartyg.
Givetvis så är det möjligt med en massiv markinvasion, och ett tiotusental amerikanska soldater med understöd.
Men enligt min bedömning kommer detta ta minst ett halvår i förberedelse.
Jag tror du underskattar arbetet som krävs för att återställa ett bombat gruvhål till fungerade batteri.

Tiden får utvisa. Finns stora mängder motmedel som är på väg, kan hända det räcker.

Börjar Iran att sänka båtar i sundet tar jag fram popcorn
Citera
2026-03-08, 18:15
Medlem
Citat:

Det är helt oklokt att säga vad man ska göra i förväg
Citera
2026-03-08, 18:16
Medlem
Citat:
Begriper inte en sån lång utläggning, för mig räcker det att konstatera 2 fakta.
1. Den enda kontakten vi i Väst har med Iran, det är en jävla massa sanktioner. I övrigt är handel och andra förbindelser lika med 0 noll. Det finns heller inga ambitioner bland någon ändra på detta.
2. Iranierna har synnerligen goda förbindelser med samtliga muslimska grannländer, samt även Ryssland och Kina. Sen vad USA och EU tänker och tycker detta skiter vi i, för vi iranier vill inte ha med sådana skitstövlar att göra!

Begriper därför inte vad det skall vara för mening försöka blanda olja med vatten. Hur mycket man än skakar så kommer de inte att blanda sig.
Iranianska folket önskar frihet och demokrati. Detta är deras ända chans på generationer att komma.
Citera
2026-03-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Iranianska folket önskar frihet och demokrati. Detta är deras ända chans på generationer att komma.
Det är just detta Trump kommer erbjuda det iranska folket snart när han avslutar kriget med orden:
Resultatet blev en ofattbar triumf för USA som lyckades undanröja den där högsta mullan, och tack
vare USAs enastående bedrift, så har nu det iranska folket  ett aldrig tidigare skådat tillfälle göra sig
av med sina plågoandar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in