2026-03-04, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Med tanke på komponentbristen/krisen som är just nu kanske det är de enda maskinerna som går att leverera när det inte kommer kunna produceras några Chromebooks eller low end-pc under ett år eller två.

Är det brist på mer än RAM?
Citera
2026-03-04, 17:28
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Att den "lär sälja som smör" betvivlar jag inte ett ögonblick.. Den har ju flera "färger".. räcker väl som köpkritera för de mest korkade köpgruppen? Skärmen är dock usel.. Vilken billig laptop med oled i de prisklasserna är 100ggr bättre. vad är "vardagsanvändning"? jämför t.ex. med https://www.inet.se/produkt/1977284/asus-vivobook-15-oled-d1505-ryzen-5-16gb-512gb

Vardagsanvändning är att bråka med kommunister på Flashback, läsa på hemsidor och titta på youtubevideor.
Citera
2026-03-04, 17:31
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Vardagsanvändning är att bråka med kommunister på Flashback, läsa på hemsidor och titta på youtubevideor.
Det kan du göra alldeles utmärkt med en dator för under 2000 spänn eller ett 100-kronors USB-tangentbord till mobilen.
Citera
2026-03-04, 17:32
Medlem
Citat:
Det kan du göra alldeles utmärkt med en dator för under 2000 spänn eller ett 100-kronors USB-tangentbord till mobilen.

Men det är inte Apples kundgrupp intresserade av. Förhandstecknandet i USA slår rekord
Citera
2026-03-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är en tjej-dator. Den duger till att följa sina influencers och titta på a Knight of the Seven Kingdoms och liknande.

Jag gissar att 95% av datoranvändarna på sin höjd använder excel i sin dator.
Vill man ha något enstaka mer avancerat så kan man ju lika gärna använda nån molnbaserat app för det.

Så den funkar nog för ganska många människor.
Citera
2026-03-04, 17:34
Avslutad
Citat:
Att den "lär sälja som smör" betvivlar jag inte ett ögonblick.. Den har ju flera "färger".. räcker väl som köpkritera för de mest korkade köpgruppen? Skärmen är dock usel.. Vilken billig laptop med oled i de prisklasserna är 100ggr bättre. vad är "vardagsanvändning"? jämför t.ex. med https://www.inet.se/produkt/1977284/asus-vivobook-15-oled-d1505-ryzen-5-16gb-512gb

Tung och lite 'clunky' tangentbord, klumpigt första intryck. Högljudd fläkt men det gick ioförsig att ställa in till "tyst" (men varför behövde den ens starta jetmotorn för lite internetsurf?). Väldigt härlig och crisp skärm!

Ja men då så, det låter ju som en dröm.

Tycker rosa och gula färgerna var rejält fula på Neon.
Citera
2026-03-04, 17:39
Medlem
Citat:
Absolut... 10 miljoner flugor kan inte ha fel.. Bajs är gott.

Eller.

Folk som använder sin dator till avancerade prylar köper ju en dator för det?, så varför skulle inte nån som bara använder excel och YouTube kunna köpa en dator för det ändamålet?

Jag ser inte motsättningen riktigt.

Jag har tex en gammal surfplatta från 2016, som var billig redan då.
Använder den fortfarande till att streama filmer med, vilket går alldeles utmärkt.
Citera
2026-03-04, 17:41
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag gissar att 95% av datoranvändarna på sin höjd använder excel i sin dator.
Vill man ha något enstaka mer avancerat så kan man ju lika gärna använda nån molnbaserat app för det.

Så den funkar nog för ganska många människor.
Det gör den säkert men marknadsföringen riktar sig mot tjejer. "En kärlekshistoria", härliga pastellfärger osv.
Citera
2026-03-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det gör den säkert men marknadsföringen riktar sig mot tjejer. "En kärlekshistoria", härliga pastellfärger osv.

Ja?
Ser fortfarande inget problem med det.
Det finns ju mängder med både dyrare och bättre Macbooks, utan pastellfärger, om man nu vill köpa en sån?
Citera
2026-03-04, 17:55
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Aftonbladet
Gillar du mac?
Jag "gillar" eller "ogillar" ingen teknik.. fanboys undanbedes. Dessutom är det utanför ämnet.. Den enda relevanta frågan är om en dator med en gammal mobiltelefon-CPU, uselt minne batteri, kasst tangentbord, billig platta och sunkig LCD skärm är värd 6000:- 2026.

Du verkar ju gilla tangentbord.. Kan meddela att en billig Asus har bättre sådant än Neo:n, dessutom saknar Neo:n helt bakgrundsbelysning, vilket är dealbreaker tangentbordsmässigt bara det.

"The absence of a backlit keyboard could be one of the bigger practical limitations, making it harder for students (its main target market) to type away late in the evenings."

"Its keyboard feels a bit flimsy — it's almost reminiscent of the old-school butterfly keyboards (though I'm told its mechanism is based on the Air's). "

"Even the keyboard has compromises. The lack of a backlit keyboard means using the laptop in dim environments could be frustrating – an odd omission for a device clearly aimed at students who often work late at night."

"The Neo includes only 8GB of RAM with no upgrade options, which may limit performance as software becomes more demanding over time."
Citera
2026-03-04, 17:56
Avslutad
Citat:
Jag "gillar" eller "ogillar" ingen teknik.. fanboys undanbedes. Dessutom är det utanför ämnet.. Den enda relevanta frågan är om en dator med en gammal mobiltelefon-CPU, uselt minne batteri, kasst tangentbord, billig platta och sunkig LCD skärm är värd 6000:- 2026.

Du verkar ju gilla tangentbord.. Kan meddela att en billig Asus har bättre sådant än Neo:n, dessutom saknar Neo:n helt bakgrundsbelysning, vilket är dealbreaker tangentbordsmässigt bara det.

"The absence of a backlit keyboard could be one of the bigger practical limitations, making it harder for students (its main target market) to type away late in the evenings."

"Its keyboard feels a bit flimsy — it's almost reminiscent of the old-school butterfly keyboards (though I'm told its mechanism is based on the Air's). "

"Even the keyboard has compromises. The lack of a backlit keyboard means using the laptop in dim environments could be frustrating – an odd omission for a device clearly aimed at students who often work late at night."

"The Neo includes only 8GB of RAM with no upgrade options, which may limit performance as software becomes more demanding over time."

Det var bra kritik. För lite ram, och tangentbord utan backlight breakar min deal
Citera
2026-03-04, 17:57
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Eller.

Folk som använder sin dator till avancerade prylar köper ju en dator för det?, så varför skulle inte nån som bara använder excel och YouTube kunna köpa en dator för det ändamålet?

Jag ser inte motsättningen riktigt.

Jag har tex en gammal surfplatta från 2016, som var billig redan då.
Använder den fortfarande till att streama filmer med, vilket går alldeles utmärkt.
Håller med.. men varför betala 6000-7000 för nåt som inte är värt hälften, när det redan finns bättre/billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in