Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-18, 18:03
  #253
Avstängd
IRIs avatar
Jag gör en sammanfattning av projekt och hur många % av det är klart.
Ställ gärna frågor, men utan trams.

Artilleri Z/Raad 3 - Projektet går inte vidare.
Fakther IFV - Tidig arbete, vi kommer inte få se något nästa 3 år.

F-14 - alla 24 är i aktiv service igen, 8 är uppdaterade till F-14AM (i klass med 14C) och 12 uppdateras.
FB-44 Iranian leon - cirka 60% framgång. Motorerna och Radaren kvar (Det viktigaste).
M-ATF - En projekt som består av 2 flygplan, den första är Shafaq tränare (95% klar) och den andra är Ashoura (40% klar).
Shafaq 2 (?) - Okänd om läget, kanske nedlagt.

Khalije Fars Jagare - Första fartyget 10% klar.
Badr SSN - byggnaden börjar förmodligen 2015/2016..
Hangarfartyget - Okänd om läget, inte nedlagt.
Fateh ubåtar - 1:a färdig, går in i aktiv service denna månaden, andra under uppbyggnad.
Beast ubåtar - 1:a under uppbyggnad, och in i aktiv service nästa Iranska året (i April troligen), men lanseras tidigare.
Abbas ubåtar - 1:a ska börja byggas denna året.

Detta visar att flottan är viktigaste av allt, minst 5 år till.
Citera
2014-04-18, 18:27
  #254
Medlem
infidels avatar
Det där "hangarfartyget" är en pråm de tänker spränga i en propagandafilm.
Citera
2014-04-18, 19:33
  #255
Avstängd
IRIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det där "hangarfartyget" är en pråm de tänker spränga i en propagandafilm.
Denna hangarfartyget man visade, är bara för film.

Finns andra saker på gång.
Citera
2014-04-18, 20:05
  #256
Medlem
Fris avatar
Hangarfartyg är det sista som Irans militär behöver. Vad ska de ha det till? Vilken flotta har de att skydda det ute på Indiska Oceanen? Vilka kolonier över världen har de att skydda med sitt hangarfartyg? Har de ens flygplan som kan använda sig av ett hangarfartyg?

Det är bara sånt totalt BS idiot-skryt att Iran kommer att bygga ett hangarfartyg, skrytlögner som ljugs ihop bara därför att hangarfartyg är stora plåtschabrak och iranier är idioter som älskar allting som blänker. Så därför vill de tro att deras diktator bygger hangarfartyg, trots att sådana är helt värdelösa för Irans militära förmåga.

Det är som med Irans "rymd"program. Om Rymdstyrelsen i Kiruna stoppade in en apa eller en katt i en av sina sounding rockets så skulle Sverige vara på samma nivå som Iran. Irans regering ska uppskattas för att den spenderar så lite på militären. Knasar som påstår motsatsen, både för och mot iran, är helt enkelt bara väldigt vilse i världen.
__________________
Senast redigerad av Fri 2014-04-18 kl. 20:09.
Citera
2014-04-19, 11:07
  #257
Avstängd
IRIs avatar
Mourge Ashoura och FB-44 Iranian leon's motorer är färdiga..
En är kopia av RD-33 och den andra är en ''uppdaterad'' kopia av RD-33/Andra motorer.

FB-44 Iranian Leon har bara motorerna kvar.. Jag kan lova något i klass med F-18, minst.

http://ladda-upp.se/files/2014/b97813.png
Bilden är från igårs parad.

Edit: Källor säger att den andra motoren i bilden har vissa know-how från General Electric.
Inte blanda och tro att det är självaste motorerna (RD-33 och den andra), då ALLA Iranska flygplan deltade i Airshows över hela landet, samtidigt som paraden.

@Fri Hangarfartyget och alla information angående det är baserade på officala uttalanden, det kanske är en av dem system projekten för IRIN, men fortfarande säkert att det kommer byggas/planerad.
__________________
Senast redigerad av IRI 2014-04-19 kl. 11:25.
Citera
2014-04-19, 12:21
  #258
Medlem
Fris avatar
De paraderar motorer på en släpvagn?
Citera
2014-04-19, 12:43
  #259
Avstängd
IRIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
De paraderar motorer på en släpvagn?
Det är första gången dem gör det.

Vet ej varför.
Citera
2014-04-19, 21:27
  #260
Medlem
Tmïnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRI
Jag gör en sammanfattning av projekt och hur många % av det är klart.
Ställ gärna frågor, men utan trams.


Vad hände egentligen med Qaher-313?
Citera
2014-04-19, 21:37
  #261
Avstängd
IRIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tmïna
Vad hände egentligen med Qaher-313?
Ahmedinejad ville ''lura'' folket, eller med bättre ord visa dem att han har gjort något för dem skrotiga flygvapnet, därför tvingade han vissa att göra en ful modell och visa ut det.

Annars är projektet något riktigt, som vi kommer se flyga, men i en hel annat form än vad det visades.
Då personen som gjorde modellen hade inte ens fått kolla på ritningarna, har jag hört.
Citera
2014-04-20, 14:54
  #262
Medlem
Ankdammsmans avatar
Det förvisso retrochica iranska flygvapnet är till skillnad från under 80-talet inte mycket att hänga i julgranen längre och skulle få däng av saudierna och quatarierna, för att inte tala om USA.

Irans bästa försvar är robotarsenalen (som når alla Irans grannländer, Israel och förmodligen delar av Europa), banden till diverse miliser och terroristorganisationer och sist men inte minst att ingen vill invadera ännu ett muslimskt land. Särskilt inte när det är fyra gånger så stort som Sverige, fullt av berg och har 77 miljoner invånare...
Citera
2014-04-20, 20:35
  #263
Avstängd
IRIs avatar
Wikipedia har gjort en sida om Abbas ubåten.
Jag har spårat upp denna saken, och det jag kom fram till är att Massarduvet* på denna forumet är samma medlem med namnet Yavar på Iranmilitaryforum, och dessa 2 är enda personerna som har sagt något ''officalt'' om ubåten.

Då om man läser källorna Wikipedia har använt, står det i slutet på Masrageh News sidan som använd som den huvudsakliga källan, att informationen är baserade till 50% på en medlem i Pakistan Defence forum med namnet IR5 och en annan medlem med namnet Yavar Massar i Iranmilitaryforum.

*Han sade det till mig.

Jag låter er kommentera saken.

Edit: Kommer ni ihåg vad SÄPO sade?
Citat:
"Spionaget i Sverige domineras av Ryssland, Kina och Iran''
Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5830244

No comment
__________________
Senast redigerad av IRI 2014-04-20 kl. 20:37.
Citera
2014-04-22, 19:52
  #264
Avstängd
IRIs avatar
Mourge Ashoura har kommit ännu längre fram.
Denna projektet kommer vi se något av (kanske inte helt färdigt) denna året. Radaren blir klar denna Iranska året, men inte innan 2015 i alla fall.

Jf-17 Thunder är den närmaste stridsflygplanet jag kan hitta.
Denna flygplanet kommer att ersätta F-5 som är jättegammal just nu (dem utan uppdateringar just nu).

Till Juni ska 1-2 flygplan till ha uppdaterats till F-14AM (i klass med F-14C).
I slutet av denna Iranska året kommer 24 ha uppdaterats.

F-4 ersätta förmodligen av ''Qaher-313'', inte denna Qaher-313 utan en annan.. (och, jag skojar inte.. snart kommer vi få se något, något som kan flyga).

F-14 ersätts av en importerad flygplan, eller FB-44 Iranian leon.
Radaren är största problemet med F-44 Iranian leon då man inte kommit fram till något som krossar F-14AMs, fixar man det så har man kommit rätt långt med projektet och vi kan få se något innan 2018.

En ny artilleri är på gång, dess ''kodnamn'' är AA15 men vi kallar det Raad-3 tills vidare.
Jag vet inte om vi kommer se något jättesnart, men innan 2016 i alla fall.

Större fartyg kommer byggas av IRGC, tidigare har allt begränsats till FAIC och annat under 100 ton. Nu planeras större saker som överstiger 200 ton, för att bära en större antal sjömålsrobortar, med ännu större räckvidd.

Den första Beast ubåt är cirka 50% klar.
Arbetet stannar ett tag nu, 3 veckor minst.
Därför kommer man forsätta.. den första Beast beräknar jag att lanseras i slutet av denna året, och gå i tjänst April 2014.

Just nu har arbetet med den andra och tredje Fateh ubåten börjat gå snabbare, då man tycker att Kaspiska havet är viktigare, av en okänd orsak.. för mig i alla fall.

Khalije Fars Jagaren är under uppbyggnad just nu, och 12% är färdigt..

@IR5 , @mace2442 , @T80U , @Massaraduvet , @Ormen långe och ni andra, ser inte er, här i tråden. Ya?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback