Citat:
Ursprungligen postat av
Bahram
Jag kan svara på den frågan om du e seriös.
Jag har själv tänkt på den saken.
Först måste man veta att kärnvapen inte kommit i bruk sen WW2 o det var USA som släppte bomberna på Japan. Avståndet mellan 2 länder som tex USA o Japan e mycket. Japan var/e ganska separerat ö som tex UK. På den tiden var kommunikationen inte så avancerad då menar jag att det var mycket svårare att upptäcka överraskningar.
Att attackera med kärnvapen betyder i praktiken att Israel måste i förväg förbereda sig o sitt folk för attacker från ryssarna,araberna turkarna ... o nån kommer läsa av det innan. Det klart satelliter upptäcker feta roboten. Skadorna drabbar länderna omkring o en av världens kanske känsligaste punkter blir till en död zon. Om vi bortser från själva attacken e själva grejen inte nåt som medför nåt gott för Israel. Därför såm kommer det inte hända även om Iran pippar deras städer. Det e fördelen med konventionella vapen.
Tack. Det e en liten där bak oxå.
Nej, Ryssarna kommer inte göra nåt, inte heller turkarna. Ekvationen är mycket enklare än så. Om israhell kärnvapenbombar Iran så bygger Iran kärnvapen och ger till Hezbollah eller Islamic Jihad eller levererar den själva från Syrien eller Irak eller Iran. Och då finns inte israhell längre.
Har du hört intervjun med Ahmedinejad när han säger: "Har du tittat på en karta? Iran är ett stort land medan den sionistiska regimen är mycket liten." Han syftade på just detta, Iran kan bygga kärnvapen och förinta israhell, israhell kan inte förinta Iran, endast orsaka stor skada eftersom Iran är ett stort land.
Hur länge tar det för Iran att bygga kärnvapen? Jag har hört allt från en vecka till ett år.
Det är faktiskt så att Iran har fördel i de strategiska ekvationerna både internationellt och regionalt. Ingen kan röra Iran utan att riskera förintelse. Så därför blir det proxykrig för hela slanten.
När Iran har industri är vi en supermakt. Våra fiender kallar oss redan för det. Och det är tack vare Islam som får ordning på iraniers huvuden. Skillnaden på gharbzade-iranier (gharb=väst) och muslimska iranier är enorm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gharbzadegi