2026-04-12, 11:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Spännande måndag nu när fredsförhandlingarna bröt ihop! Kanske blir det hausse parat med spännande fyrverkerier?

Uppbyggnad av en sönderbombad civilisation kan ge finfina investeringsmöjligheter för börsbolagen! AI-boom i Teheran? 👍

Det som är viktigt för oss k väst är oljepriset, oljepriset och oljepriset. Hade inte oljepriset påverkats av denna konflikt så hade börserna i väst inte påverkats.

Angående möjligheterna att tjäna pengar på återupöbyggnaden så vet jag inte om det kommer vara så många i väst börsnoterade bolag som ger sig in där?

I Ukrakna lär det gå lättare, antar att Skanska kommer ta order där.
Citera
2026-04-12, 15:50
Medlem
Tratten52s avatar
I morgon är cirkusen i gång igen. Oljan upp 10% och börsen ner 10% man kan snart ställa klockan efter Mr TACO 😁
Citera
2026-04-13, 11:27
Medlem
TUKs avatar
Börsen hämtar sig något från den dåliga veckoöppningen och omxpi ligger på minus 0,6 i skrivande stund.

Skulle inte bli förvånad om det kommer positiva nyheter angående sundet senare idag och vi stänger på plus.
Citera
2026-04-14, 09:35
Avstängd
TheGretaResets avatar
Nasdaq är högre än innan kriget startade???? Var kommer optimismen ifrån?
Citera
2026-04-14, 09:59
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Nasdaq är högre än innan kriget startade???? Var kommer optimismen ifrån?

Börsen ligger alltid långt före folks medvetande om saker och ting. Börsen bottnar normalt 4-6 veckor in på ett större krig. Därefter går det uppåt om än i kängurugång men likväl trendmässigt upp.

Det är inte när det är som värst (sett ur nyhetsrapporteringen) som börsen går ned mest. Den går ned mest innan.

// CC
Citera
2026-04-14, 13:23
Avstängd
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Börsen ligger alltid långt före folks medvetande om saker och ting. Börsen bottnar normalt 4-6 veckor in på ett större krig. Därefter går det uppåt om än i kängurugång men likväl trendmässigt upp.

Det är inte när det är som värst (sett ur nyhetsrapporteringen) som börsen går ned mest. Den går ned mest innan.

// CC
Inte en chans. Detta högre oljepris kommer att få effekter för ekonomin som inte är positiva. Fed har börjat pytsa ut pengar i USA. Det är något annat som väntar runt hörnet.

Det var oroligt innan kriget (volativt). Finns inget som indikerar mindre volativitet.

En överreaktion i optimism visst. Men jag kan inte se orsaken.
Citera
2026-04-14, 13:49
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Inte en chans. Detta högre oljepris kommer att få effekter för ekonomin som inte är positiva. Fed har börjat pytsa ut pengar i USA. Det är något annat som väntar runt hörnet.

Det var oroligt innan kriget (volativt). Finns inget som indikerar mindre volativitet.

En överreaktion i optimism visst. Men jag kan inte se orsaken.

Mitt svar grundar sig på att jag såg ett klipp där en person sammanställt vad som hänt på börsen vid nästan alla stora krig. Sedan är det så att börsen alltid ligger före det allmänna medvetandet av saker och ting.

Jag medger att det är mer volatilt än vanligt men det beror på en viss person i ett visst hus i ett visst land som slänger ur sig "svarta hästar/svanar" närhelst som han får lite feeling. Därav kommer denna "kängurubörs" att fortsätta så länge denna person sitter kvar i sin position. Dock tror jag att börsen till slut kommer att vänja sig och i högre grad anpassa sig till dessa svarta hästar och svanar. Efter ett tag av för mycket negativitet kommer börsen leta efter positiva nyheter och reagera på dessa.

Jag själv tror att börsen (i alla fall den amerikanska som jag är på) har bottnat för denna gång. Innebär det att börsen inte kan gå ned igen? Självklart inte. Det kan den och kommer den helt säkert att göra men så länge det inte blir en ny low-low, är det okej.

// CC
Citera
2026-04-14, 14:52
Avstängd
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Mitt svar grundar sig på att jag såg ett klipp där en person sammanställt vad som hänt på börsen vid nästan alla stora krig. Sedan är det så att börsen alltid ligger före det allmänna medvetandet av saker och ting.

Jag medger att det är mer volatilt än vanligt men det beror på en viss person i ett visst hus i ett visst land som slänger ur sig "svarta hästar/svanar" närhelst som han får lite feeling. Därav kommer denna "kängurubörs" att fortsätta så länge denna person sitter kvar i sin position. Dock tror jag att börsen till slut kommer att vänja sig och i högre grad anpassa sig till dessa svarta hästar och svanar. Efter ett tag av för mycket negativitet kommer börsen leta efter positiva nyheter och reagera på dessa.

Jag själv tror att börsen (i alla fall den amerikanska som jag är på) har bottnat för denna gång. Innebär det att börsen inte kan gå ned igen? Självklart inte. Det kan den och kommer den helt säkert att göra men så länge det inte blir en ny low-low, är det okej.

// CC
Ja, jag menar inte att du har fel. Jag tänker bara högt.

USa hade problem innan man började med detta.

MEn jag har inget svar. Det är mer en uppgiven gest där jag slår ut med armarna.
Citera
2026-04-15, 00:37
Medlem
Börsen är extremt motståndskraftig måste man säga. Börsen var inte direkt lågt värderad innan kriget startade ändå så den står emot bra.
Senast redigerad av pending1 2026-04-15 kl. 00:42.
Citera
2026-04-18, 23:01
Medlem
Blir det som tidigare tror ni? Att faran är över. Eller är det nu det går fullständigt åt helvete? Det är ju helt absurt att det återhämtat sig trots den extrema osäkerheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in