2026-03-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Merca Vito och liknande bilar.
Det är en bil som typ aldrig går sönder sålänge du servar och byter bromsar regelbundet.
Jaså? Jag känner en och annan som kört Vito. Förutom det konstanta strulet med bromsarna som du snuddar vid i inlägget är ingen särskilt nöjd med bilens kvalitet i ö heller... Har en otrevlig tendens att rosta också!
Citera
2026-03-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jaså? Jag känner en och annan som kört Vito. Förutom det konstanta strulet med bromsarna som du snuddar vid i inlägget är ingen särskilt nöjd med bilens kvalitet i ö heller... Har en otrevlig tendens att rosta också!

Har en från 2021.
Har gjort absolut noll på den, förutom bytt skivor och tankat.
Jo jag har bytt vindrutetorkare 2ggr och däck 3ggr på 25.000 mil, men det kan jag knappast belasta Mercedes för.

Har aldrig haft en mer driftsäker bil.
Citera
2026-03-01, 23:45
Medlem
Citat:
Har en från 2021.
Har gjort absolut noll på den, förutom bytt skivor och tankat.
Jo jag har bytt vindrutetorkare 2ggr och däck 3ggr på 25.000 mil, men det kan jag knappast belasta Mercedes för.

Har aldrig haft en mer driftsäker bil.
Ja, en knappt fem år gammal bil ska väl föreställa att hålla ihop någorlunda, annat vore ju direkt skräp...
Men ska vi vara sakliga så talar JAG om ÄLDRE Vitos, ja.
Citera
2026-03-02, 00:37
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shortyyy
Syftet är att inte behöva regga bilen som husbil eller liknande - vill försöka hålla kostnader så låga som möjligt. Planen är att ställa in en säng samt annat som kan tänkas behövas löst, utan någon montering.

Någon som har erfarenheter och tips på bra bilar som inte kostar för mycket?

Tack på förhand.

Yes! Sånt här gillar jag!
Har nördat in mig på van conversions senaste tiden på yt.
Bra tråd.
Du behöver isolera och ha fläkt som drar in eller trycker ut luft. Annars blir det kondens. Sedan behövs värmekälla. Ingen nytta med isolering annars.
Citera
2026-03-02, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, en knappt fem år gammal bil ska väl föreställa att hålla ihop någorlunda, annat vore ju direkt skräp...
Men ska vi vara sakliga så talar JAG om ÄLDRE Vitos, ja.

Klart man kan köpa ett gammal vrak, men ser inte riktigt poängen med det. Du får skriva mer än vad du får köra, och om du är okej med sånt så är det väl inga som helst problem ändå?

Då skulle jag hellre hyra en nyare ett år.
Citera
2026-03-02, 02:14
Medlem
Citat:
Klart man kan köpa ett gammal vrak, men ser inte riktigt poängen med det. Du får skriva mer än vad du får köra, och om du är okej med sånt så är det väl inga som helst problem ändå?

Då skulle jag hellre hyra en nyare ett år.
Ja, det är väl snarare en ekonomisk fråga. Har du inte pengar till det så har du inte pengar till det...
Ska vi hålla oss till topic så skriver ju TS rent ut att han vill försöka hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt! Bara ställa in en enkel säng t ex, snarare än att bygga en "riktig" campervan. Då utgår jag krasst ifrån att fyra - fem år gamla bussar / skåpbilar som fortfarande kostar en REJÄL slant i inköp inte står på programmet...
Citera
2026-03-02, 07:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Du behöver isolera och ha fläkt som drar in eller trycker ut luft. Annars blir det kondens. Sedan behövs värmekälla. Ingen nytta med isolering annars.

Nja. Har man en väldigt liten skåpbil så håller den hyfsad värme från bara din egen kroppsvärme om du isolerar den. Jag har sovit i min utan värme i som kallast ca +1 grad. Inga problem. Men visst blir det trevligare med värmare!

Nån kondens har jag inte märkt av. Har alltid sidorutorna lite öppna (har vindavvisare så regnar inte in) och får nog med luftcirkulation av det.

En annan orsak till att isolera ordentligt är att det även gör att det tar nån timme längre innan det blir för VARMT inne i bilen på sommaren när solen gått upp. En tredje orsak är ljudisolering.
Citera
2026-03-02, 14:01
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är inte för alla och de flesta skulle säkert bli galna av att bo så. Men för många är det det bästa som finns.
Precis som lyxiga husbilar så är det en hobby för rika som redan äger flera hus som vill kommer ut i naturen några dagar. Du ska inte tro att vanlife är något som fattiga människor kan använda sig av för att bo billigare, för det stämmer inte. Det är oftast dyrare att bo i skåpbil på heltid jämfört med att hyra en liten lägenhet via allmännyttan.
Citera
2026-03-02, 14:04
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nu är du lite väl negativ. Visst kommer det att kosta, och var ska man duscha och gå på toaletten, och var ska man tvätta?
Jag är inte negativ, jag är realist. Finns inte på kartan att bo i en skåpbil skulle vara billigare än ett normalt hem på den billigare sidan.
Citera
2026-03-02, 14:23
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jag har varit inne på tanken många gånger, men aldrig kommit till skott.

Men något jag aldrig skulle göra är att köpa en f.d arbetsbil, de är alltid i dåligt maskinellt skick, sen står du där med en bil du trivs i att bo i.. som kostar massor att reparera.
Citera
2026-03-02, 14:28
Medlem
slagskotts avatar
BILLIG.
Prisvärd?
Köp en lågmilare från ca 2020 och nyare.
Jobbigt om ditt hem.måste bogseras då och då
Citera
2026-03-03, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shortyyy
Syftet är att inte behöva regga bilen som husbil eller liknande - vill försöka hålla kostnader så låga som möjligt. Planen är att ställa in en säng samt annat som kan tänkas behövas löst, utan någon montering.

Någon som har erfarenheter och tips på bra bilar som inte kostar för mycket?
En gammal folkvagnsbuss fungerar bra men de har blivit så dyra att de nog inte längre är ett alternativ.

Köpt något billigt med ett lastutrymme som är minst två meter långt så du kan sträcka ut dig, testa, utvärdera efter dina behov, uppgradera till något annat om det behövs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in