Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det är samma regim som sitter kvar. Ingen ideologisk skillnad och samma styrelseskick. Högsta ledaren räknade kanske med att han skulle dö.
Jag tror kriget kan sluta med flera vinnare och en förlorare
Vinnare: USA/Israel, Iranska regimen och Kina
Förlorare: Iranska folket.
Den iranska regiemen är redan en förlorare, även om de sitter kvar kommer de långt mindre kapacitet såväl som faktiskt inflytande i regionen. så det är väll vad de kan hoppas på.
-den stora vinnaren är israel, oavsett de andras utfall som bra/dåligt/oföärndrad
-naturligtvis även en vinst för usa som får demonstrera lite tillämpat våld ,även om det är promillen-låga % enheter av USAs kapacitet som används.
-iranska regimen kan i bästa fall överleva, ska vi kalla det en taliban seger, fast troligtvis med än mindre inflytande över sin tidigare nation än talibanernas över afghanistan. men det är väll best case.
-kina tror jag går +-0 oavsett utfall ,visst deras oljeleveranser kan väll påverka negativt temporärt om det här blir statusen i månader istälelt för veckor. (kanske ser ut som de förlorar på det och ser att usas kapaitet är precis så mycket större än deras bedömning, vilket hade varit sant oavsett)
-Iranska folket (beronde på vad man menar med det) vinner nog inte särskllt mycket om inte trump lyckas manifestera sina fantasier fullt ut. och även då så tror jag inte trump lever längre när vi får se utfallet av deras vinst (tar nog 10+år innan det blir ordniing och reda även om alla muhamdaner faller på svärdet idag...