2026-09-05, 15:58
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Så vad är det Bessent ljuger om?

EU har såklart stort intresse av att hjälpa till och försvaga den iranska terrorregimen. Iran och Ryssland råkar vara våra fiender oavsett vad tomtarna på loftet säger till dig.

Men du har rätt i att det inte handlar om någon process att ”gå med”. Vi är redan ”med”.

Nej, EU är inte med.

Och det är också viktigt för EU att poängtera att EU inte är med, vilket är varför man har gjort det. Poängterat att man understöder USAs beslut om egna sanktioner, men att man inte deltar.

EU har sina egna sanktioner mot Iran, av sina egna anledningar. USA har sina, och en del är gemensamma eftersom de grundar sig på FN-beslut. Men "Economic Outcast" är BARA en amerikansk operation.

Bessent ljuger eftersom han påstod offentligt att EU nu har gått med i "Economic Outcast"-operationen. Men det har EU inte, och det visste han förstås (det är trots allt Bessent som är hjärnan bakom operationen). Men Trump-regimen ligger risigt till i opinionen, och att EU skulle valt att stötta Trumps "ekonomiska krigföring" bedömdes sannolikt som nånting som amerikanska väljare skulle se som positivt. Men det är en ren lögn.
Citera
2026-09-05, 16:03
Medlem
Jerusalem Post publicerar en debattartikel med det smått uppseendeväckande förslaget att värva skuldsatta amerikanska ungdomar genom att skriva av deras skulder.

Detta för att expandera den amerikanska armen till över 1 miljon trupper ,så att man(USA å Israels vägnar) kan invadera Iran och vinna kriget (som man redan vunnit flera gånger om )

Är ju en känd gammal och typsikt israelisk hållning att amerikanska ungdomar ska döda och dö för det israeliska apartheid projektet. Men att man helt öppen propagerar för detta tyder på att hybrisen nått en ny , mycket hög nivå

Citat:
Estimates for a successful ground campaign against Iran's 31 provincial commands and its Mosaic Defense Doctrine run between 750 thousand and 1.5 million American troops. The current active US Army stands at roughly 452 thousand. The math does not work, obviously.

Based on American history, however, there is a path forward. Not conscription or a draft in a world war-era sense, but enlistment through a “debt forgiveness program.”

https://www.jpost.com/defense-and-tech/article-906985
Senast redigerad av RandomBelgare 2026-09-05 kl. 16:23.
Citera
2026-09-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nej, EU är inte med.

Och det är också viktigt för EU att poängtera att EU inte är med, vilket är varför man har gjort det. Poängterat att man understöder USAs beslut om egna sanktioner, men att man inte deltar.

EU har sina egna sanktioner mot Iran, av sina egna anledningar. USA har sina, och en del är gemensamma eftersom de grundar sig på FN-beslut. Men "Economic Outcast" är BARA en amerikansk operation.

Bessent ljuger eftersom han påstod offentligt att EU nu har gått med i "Economic Outcast"-operationen. Men det har EU inte, och det visste han förstås (det är trots allt Bessent som är hjärnan bakom operationen). Men Trump-regimen ligger risigt till i opinionen, och att EU skulle valt att stötta Trumps "ekonomiska krigföring" bedömdes sannolikt som nånting som amerikanska väljare skulle se som positivt. Men det är en ren lögn.

Du menar att EU inte kommer följa de amerikanska sanktionerna mot Iran?

Källa på det påståendet tack.

Du har nog bara en väldigt märklig definition på vad ”med” betyder.
Citera
2026-09-05, 16:23
Medlem
Den asymmetriska krigföringen fortsätter , som vanligt när Epsteinregimerna är inblandade.

Angriparen USrael bombar tidigare i veckan ett bröllop och dödar ett gäng bröllopsgäster inkl. Barn. Iran svarar med angrepp mot miltärbaser.

Nu idag så attackerar Iran amerikanska miltärfartyg, och epsteinklassens trupper svarar med att angripa civila fartyg

Citat:
CENTCOM said its attack on Iranian oil carriers came after the IRGC fired ballistic missiles towards two US warships “patrolling regional waters”. Earlier, Iranian media said an Iranian oil tanker was hit off Kharg Island by several US missiles.

U cant make this shit up
Citera
2026-09-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Jerusalem Post publicerar en debattartikel med det smått uppseendeväckande förslaget att värva skuldsatta amerikanska ungdomar genom att skriva av deras skulder.

Detta för att expandera den amerikanska armen till över 1 miljon trupper ,så att man(USA å Israels vägnar) kan invadera Iran och vinna kriget (som man redan vunnit flera gånger om )

Är ju en känd gammal och typsikt israelisk hållning att amerikanska ungdomar ska döda och dö för det israeliska apartheid projektet. Men att man helt öppen propagerar för detta tyder på att hybrisen nått en ny mycket hög nivå

https://www.jpost.com/defense-and-tech/article-906985

Det är inte helt ovanligt att rabiata vänster-kärringar går i taket över en debatt-artikel men glöm inte att tänka på blodtrycket.

Har du något intressant att berätta i övrigt?
Citera
2026-09-05, 16:35
Medlem
Citat:
Den asymmetriska krigföringen fortsätter , som vanligt när Epsteinregimerna är inblandade.

Angriparen USrael bombar tidigare i veckan ett bröllop och dödar ett gäng bröllopsgäster inkl. Barn. Iran svarar med angrepp mot miltärbaser.

Nu idag så attackerar Iran amerikanska miltärfartyg, och epsteinklassens trupper svarar med att angripa civila fartyg

U cant make this shit up

Nåväl, Iran har ju ett ypperligt track record när det gäller att attackera civila fartyg, har aldrig hört dig klaga på det? Snarare tvärtom väl?
Vissa mulla-runkare anser ju t.o.m. att Iran har full rätt att attackera civila eftersom det inte uttryckligen är ”off limits” enligt MoUn.
Är inte du en av dessa?

Vem äger dessa tankers förresten? Inget du känner till antar jag?
Citera
2026-09-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nåväl, Iran har ju ett ypperligt track record när det gäller att attackera civila fartyg, har aldrig hört dig klaga på det? Snarare tvärtom väl?
Vissa mulla-runkare anser ju t.o.m. att Iran har full rätt att attackera civila eftersom det inte uttryckligen är ”off limits” enligt MoUn.
Är inte du en av dessa?

Vem äger dessa tankers förresten? Inget du känner till antar jag?

Iran har iom att ett fullskaligt angreppskrig riktats mot dom satt upp ett antal regler/parametrar för passage i ett smalt sund i deras direkta närhet.

Att fartyg som ignorerat dessa och/eller har färdats i grupp med angriparens krigsfartyg attackeras är givetvis beklagigt, men fullt förståeligt ur ett miltärtaktiskt perspektiv

Hade exempelvis Sverige utsatts för ett sådant här angrepp hade jag förväntat mig att den svenska försvarsmakten agerat på ett liknande sätt i Öresund, Bottenviken eller Stockholmsskärgård . Men så är jag också mer av "Sverige först " och inte "Israel first". (Förväntar mig inte att du ska förstå detta resonemang.)

Nej jag vet inte vem som äger dessa fartyg, men sannolikt figurerar inte ägarna i epsteinfilerna , jag förstår att det bekymrar dig
Citera
2026-09-05, 17:14
Medlem
Citat:
Jag förstår att du inte tycker att det värt att diskutera hurvida man ska använda unga amerikaners studie och kreditkortsskulder för att tvinga dom att dö för Israel , eller inte. Men för oss utan defekt moralisk-kompass kan det ju vara intressant

Jag har helt enkelt inte samma fallenhet för att uppröra mig över debatt-artiklar och tvångsmässigt skrika ur mig på Flashback om vad som sägs i dom.

Vi är väl olika på just den punkten bara.
Citera
2026-09-05, 17:16
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:

U cant make this shit up
Tydligen är det ett svar på att Iran skickat missiler mot amerikanska patrullbåtar.

Det iranska revolutionsgardet ska enligt USA ha använt ballistiska robotar mot två amerikanska patrullbåtar vid Hormuzsundet, dock utan att skada fartygen eller amerikansk personal.

Som svar har tre iranska oljefartyg ”permanent oskadliggjorts” skriver Centcom på X.

”Budskapet till revolutionsgardet är tydligt: Om ni skjuter mot två av våra fartyg kommer vi att åsamka er en ännu högre skada – slå ut tre av era”, kommenterar amiral Brad Cooper händelseförloppet.

https://www.hbl.fi/varlden/usa-attackerade-iranska-tankfartyg/

Helt klart lär man Iran den hårda vägen.

När det gäller bröllopet så vet vi faktiskt inte vem som gjorde det. Det kan lika gärna ha varit Iran. De hade en hel del missiler som de avfyrade men som det uppstod fel på och som damp ner i Iran. Videon med rester av amerikansk robbot som används för att knyta amerikanarna till händelsen publecerades först på Iransk statlig media. Den kan ju lika gärna visa rester de själva lagt där.

Jag tänker att de bästa är om man väntar tills man vet mer. Det kan ju lika gärna vara lika sant som ditt kniv slagsmål som regimen hittat på.
Citera
2026-09-05, 17:38
Medlem
De har ett val.. har de inte det söttis?
Legoknektar finns lite här och där...inte lipar du över det.

Qatars försvarsmakt kryllar av legoknektar...ser inte dig lipa över det.

Im in

Citat:
Jag förstår att du inte tycker att det värt att diskutera hurvida man ska använda unga amerikaners studie och kreditkortsskulder för att tvinga dom att dö för Israel , eller inte. Men för oss utan defekt moralisk-kompass kan det ju vara intressant
Citera
2026-09-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Tydligen är det ett svar på att Iran skickat missiler mot amerikanska patrullbåtar.

Det iranska revolutionsgardet ska enligt USA ha använt ballistiska robotar mot två amerikanska patrullbåtar vid Hormuzsundet, dock utan att skada fartygen eller amerikansk personal.

Som svar har tre iranska oljefartyg ”permanent oskadliggjorts” skriver Centcom på X.

”Budskapet till revolutionsgardet är tydligt: Om ni skjuter mot två av våra fartyg kommer vi att åsamka er en ännu högre skada – slå ut tre av era”, kommenterar amiral Brad Cooper händelseförloppet.

https://www.hbl.fi/varlden/usa-attackerade-iranska-tankfartyg/

Helt klart lär man Iran den hårda vägen.

När det gäller bröllopet så vet vi faktiskt inte vem som gjorde det. Det kan lika gärna ha varit Iran. De hade en hel del missiler som de avfyrade men som det uppstod fel på och som damp ner i Iran. Videon med rester av amerikansk robbot som används för att knyta amerikanarna till händelsen publecerades först på Iransk statlig media. Den kan ju lika gärna visa rester de själva lagt där.

Jag tänker att de bästa är om man väntar tills man vet mer. Det kan ju lika gärna vara lika sant som ditt kniv slagsmål som regimen hittat på.

Det är lite märkligt det där med kniv-slagsmålet. Det verkar ibland som att Random Belgare inte lever som hen lär när det gäller hur propaganda och verkligheten ska beskrivas.

Men det stämmer iaf väl överens med inställningen om att det alltid är ok för terrorregimen att mörda civila.

Det verkar som att USA har bestämt sig för att svara på Irans attacker mot tankers och liknande iaf, istället för att bara attackera radar och avfyringsramper så vill man nog även straffa regimen när dom försöker ingjuta skräck i den mer civila delen av ekonomin, globalt.

Irans skuggflotta är ju inte helt okänd och det kanske är på tiden att man slår där det faktiskt känns, mullornas girighet och monetära törst är ju en av pelarna som bär upp dess makt över iranier, libaneser, jemeniter osv men tidigare även över miljontals sydamerikaner och européer.

Inte en dag för tidigt skulle jag säga.
Citera
2026-09-05, 17:51
Medlem
oligarkss avatar
USA har attackerat tre iranska tankerfartyg.
https://www.sverigesradio.se/artikel/iranska-tankerfartyg-attackerade-av-usa
Citat:
Det efter att Iran avfyrat
ballistiska robotar mot två
amerikanska marinfartyg
uppger USA:s militär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem