Igår, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars
Jag kan nog tänka mig att Trump känner sig lurad av Netanyahu för att han lät sig bli övertalad att göra det här. Han har fått Trump att se ut som en idiot och är det nåt Trump inte gillar så är det just det.
Möjligt att det kan bli en spricka mellan länderna.
Trump har lurat sig själv.
Bibbi: -Ingen,-jag upprepar, ingen amerikansk president har vågat att ge Iran en högersväng på käften.
Den enda med stake nog att göra det är du Donald,-ingen annan.
Tänk dig resultatet. Irans befolkning kommer att hylla dig som en messias, störta mullorna, konvertera til evangelicals och lyssna på amerikanska TV-predikanter, och dom kommer att resa din staty av det renaste guld i Teheran. -Då måste Norge ge dig fredspriset för att du skapade en evig fred i M-Ö.

Donald: -Let's go all in.
Citera
Igår, 19:44
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det handlade mest om att exiliranier, via amerikanska UD och Marco Rubio, lyckades förmedla till Trump att konsekvenserna av en total nedsläckning av tiomiljonersstaden Tehran, vilket hade blivit resultatet om jättekraftverket Damavand hade slagits ut, skulle kunna vända den iranska befolkningens tysta majoritet - som är pro-Trump och pro-Israel - mot honom. Trump vill ju faktiskt vara alla goda gåvors givare (även om det kan vara svårt att tro, ibland).
Ungefär så ja och till ingen direkt nytta.
Sedan får vi se vad som döljer sig bakom dimridåerna, Iran verkar förvänta sig en markinvasion varje fall, uttalat hot om att minera hela Persiska viken - hur det nu ska gå till.
Citera
Igår, 19:45
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fattar inte vad du dillar om, Israel snackade aldrig om ett treveckors krig, de sa att de ska bomba Iran non stop tills Irans offensiva förmåga är borta. De har inte signallerat att de ska sluta.

Israeliska generalstaben utgår från att prästväldet mycket väl kommer sitta kvar. De vill ha ytterligare fyra veckors kampanj (med eller utan USAs hjälp), för att kunna "klippa ned" Irans möjlighet att ställa till problem till ett rimligt format.
Citera
Igår, 19:53
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Fattar inte vad du dillar om, Israel snackade aldrig om ett treveckors krig, de sa att de ska bomba Iran non stop tills Irans offensiva förmåga är borta. De har inte signallerat att de ska sluta.

3 veckor vad dillar du om? Jag skrev att det finns starka fanatiska religiösa krafter i Israel och att det påverkar Israels agerande.

Sen är det inte själva anledningen till kriget nu det är ju det militära hotet från Iran.
Citera
Igår, 19:53
Medlem
Det verkar vara väldigt många som helt enkelt försöker pressa fram samtal mellan USA och Iran.
Har kommit mycket uppgifter som tyder på det, bla nedan exempel men även gulstater och Kina som uttalade sig om situationen tidigare idag.

Citat:
Al-Jazeera reports that Russia's Foreign Minister urged Iran's Foreign Minister Araghchi to 'end hostilities immediately'

https://x.com/AJENews/status/2036132239952564391
Citera
Igår, 19:58
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars
Jag kan nog tänka mig att Trump känner sig lurad av Netanyahu för att han lät sig bli övertalad att göra det här. Han har fått Trump att se ut som en idiot och är det nåt Trump inte gillar så är det just det.
Möjligt att det kan bli en spricka mellan länderna.

då blir det en spricka i trumpens huvve nästa gång en tranny med ett tvättad bakgrund dyker upp..

det är så snacket går bland trumpanhängarna som ogillar israellobbyn och neoconsen. trump själv har ingen agens, han är närmast ett offer enligt MAGA cope-gänget.
Citera
Igår, 19:58
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ungefär så ja och till ingen direkt nytta.
Sedan får vi se vad som döljer sig bakom dimridåerna, Iran verkar förvänta sig en markinvasion varje fall, uttalat hot om att minera hela Persiska viken - hur det nu ska gå till.

Det blir ingen större markinvasion, tror jag. Och det blir ingen minering heller. 31st MEU som är framme om en vecka har 2200 marinkårssoldater med sig och ytterligare en MEU håller på att sättas samman i San Diego och ska färdas hela vägen över Stilla Havet. Vad ska denna formation på under 5000 man kunna göra, egentligen? Det är bra att ha dem där om - låt oss säga - det blir kravaller i Bahrein och den amerikanska ambassaden hotas, men de kan inte göra så mycket mer. Förutom att inta Kharg då. Kanske.

Det blir ingen minering heller, tror jag. CENTCOM har varit förutseende nog att slå ut alla iranska flytetyg som skulle kunna användas för uppgiften. Iranierna får förlita sig på drönare och sina sjömålsrobotar, såsom Ra'ad (som egentligen är gamla kinesiska Silkworms) och de mindre Zafar, som det är tänkt att Revolutionsgardet ska kunna avlossa från sina speedboats.
Citera
Igår, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det handlade mest om att exiliranier, via amerikanska UD och Marco Rubio, lyckades förmedla till Trump att konsekvenserna av en total nedsläckning av tiomiljonersstaden Tehran, vilket hade blivit resultatet om jättekraftverket Damavand hade slagits ut, skulle kunna vända den iranska befolkningens tysta majoritet - som är pro-Trump och pro-Israel - mot honom. Trump vill ju faktiskt vara alla goda gåvors givare (även om det kan vara svårt att tro, ibland).

Eller att skydda Gulfisarna från Irans hämnd vilket var att bomba sönder deras kraftverk det hade inte blivit så bra och Trump hade fått problem med sina rika vänner där borta då en ursäkt inte riktigt hade täckt skadan.
Citera
Igår, 20:00
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
3 veckor vad dillar du om? Jag skrev att det finns starka fanatiska religiösa krafter i Israel och att det påverkar Israels agerande.

Sen är det inte själva anledningen till kriget nu det är ju det militära hotet från Iran.

Dessa fanatiska religiösa "krafter" som du talar om har en del att säga till om inrikespolitiskt, men vad gäller pågående krig har de noll inflytande (och noll intresse).
Citera
Igår, 20:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato

Varför skulle det vara fanatiskt av Israel att bomba Iran när Iran har fler missiler än vad Israel kan försvara sig mot och har skalat upp produktionen?
Citera
Igår, 20:04
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManySuchCases
Tärningen är redan kastad. Bara boskap går på Trumps utspel om fred. Senast vi hörde om fredsförhandling mördade dom Ayatollan och hans familj.
Iran sitter i förarsätet och Hegseth borde åka ner och jobba på red light district i Amsterdam istället för att vara "krigsminister"

fast det hade varit lite kul om de gick på det en gång till.
Citera
Igår, 20:04
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Varför skulle det vara fanatiskt av Israel att bomba Iran när Iran har fler missiler än vad Israel kan försvara sig mot och har skalat upp produktionen?

Jag vet inte? Det är du som gaggar om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in