2026-02-28, 05:09
Medlem
Jag läste det här inlägget på Reddit där någon frågar om sexlöshet bland generation Z också gäller i Sverige, och jag måste säga att tråden är ganska bristfällig i sina resonemang.

Dels bygger många påståenden i tråden på känslor och anekdoter snarare än fakta, och dels verkar skribenten dra för generella slutsatser utifrån extremt begränsade exempel.

Om man vill diskutera sociala beteenden hos en hel generation så krävs det bättre underlag än personliga upplevelser från några få. Det här blir mer sensationsprat än seriös analys.

Vad tycker ni andra? Är frågeställningen relevant, eller är det här bara en Reddit‑trend utan substans?

Länk till inlägget

https://www.reddit.com/r/Asksweddit/comments/1repft3/tror_ni_att_sexl%C3%B6sheten_bland_gen_z_ocks%C3%A 5_g%C3%A4ller/?%24deep_link=true&correlation_id=e7d45ef6-ef21-44e9-be53-e84d697e08f8&post_fullname=t3_1repft3&post_index=0 &ref=email_digest&ref_campaign=email_digest&ref_so urce=email&target_user=TextRad&utm_content=post_ti tle&utm_medium=Email%20Amazon%20SES&_branch_referr er=H4sIAAAAAAAAA22QT2%2FDIAzFP01667%2BQpO2kaupW7bb LtrtFgpOiEkDGUaod9tnntGtPk0B6%2FB7Px pyYY3paLgmNsbzQMS6c9eelis9ZXqi4R9BpJjKQ7azXDgZy%2B 9OUytQhy99kjeO4%2BMs3oRdAsg%2FpnMYrlIPgHj0nkWvC2LI SxRQIvAXNDAkvLsvLV%2BHlS5VOyOihdtob6ER9Q2jO6X7hUEL 30IVzOPXLlDylzAuDGGEaIVNHpgGzvGoCETrNNniwRjhuTFFiW 82xzdfzosDdvMZSzXFbmGq3wdW23UouhsTQDs553eNUTsHj9Tf TeoMXcVYCCNupdK%2BtA2M7THyD0Og%2Batv5%2F90UBmrw7gl kTR0yDEnGUscvvPCHNsIH7qEJXj6GhV%2Fbs2WHsx8pg0TWd1B TGCW3fw%2B1dTL66lO3muwvYx0ys%2BUBAAA%3D&%243p=e_as &_branch_match_id=1548866063915002715
Citera
2026-02-28, 07:00
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Det råder en viss efterblivenhet om man försöker analysera samtiden baserat på ett forum fyllt av troll och sysslolösa personer....
Citera
2026-02-28, 07:25
Medlem
Anybodykillers avatar
TorkelTrolle:
Citat:
Jag är född 98 och tror helt ärligt det till stor del har att göra med hur festkultur förändrats väldigt snabbt på senare år. Jag var inte alls en ”attraktiv” tonåring men sprang runt och drack öl nästan hela somrarna. Sågs väl till stor del som en lönnfet nörd men är du på fester och raggar lite, får man ibland napp. Och när jag pratar om detta med folk som varit tonåringar under 80- och 90-talet, får man höra hur de var som kaniner på alla hemmafester. Jag tror det har mycket att göra med hur fler ungdomar idag spenderar sina helger hemma

Svullom:
Citat:
Är född sent 80-tal och tror också att det är så. Förr var man tvungen att faktiskt hänga med folk IRL för att vara social, bygga vänskaper och träffa nytt folk. Då blev det lätt att man lärde känna polares polare och i sin tur brudar. Idag kan man hålla sig konstant online. Sociala medier tror jag är en orsak men dejtingapparna är värst. Gen Z kanske tror att apparna är det enda sättet att ragga och skaffa partner på? Jag tror inte heller att det är en tillfällighet att tonåringars psykiska mående började bli mycket sämre samtidigt som sociala medier blev vanligare.
Det låter inte som helt orimliga analyser. Sen finns undantag för det finns alltid individer.
Citera
2026-02-28, 08:21
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Om man vill diskutera sociala beteenden hos en hel generation så krävs det bättre underlag än personliga upplevelser från några ...
Anekdoterna kan ge bra ledtrådar i hur den studien bör gå till.
Citera
2026-02-28, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Det råder en viss efterblivenhet om man försöker analysera samtiden baserat på ett forum fyllt av troll och sysslolösa personer....

1300 inlägg på Flashback på under ett år... du talar av erfarenhet gissningsvis.
Citera
2026-02-28, 09:27
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
1300 inlägg på Flashback på under ett år... du talar av erfarenhet gissningsvis.

Precis!

99% av allt jag skriver är skit i dubbel bemärkelse då jag sprutar ur mig inlägg samtidigt som jag vilskiter på muggen utan stavningskontroller samtidigt som allt skriv i affekt!
Citera
2026-02-28, 09:49
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Precis!

99% av allt jag skriver är skit i dubbel bemärkelse då jag sprutar ur mig inlägg samtidigt som jag vilskiter på muggen utan stavningskontroller samtidigt som allt skriv i affekt!

Ett vettigt förhållningssätt, fem kukar av fem🥳
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in