2026-02-27, 13:05
Medlem
Och här skriver Aftonbladet om att HM-kläder som "återvinns" dumpas i Afrika:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8PAyb/har-dumpas-h-m-kladerna-du-atervinner
Citera
2026-02-27, 13:46
Medlem
Imnshos avatar
Var det inte så att det inte fanns möjlighet att ta emot allt skit? Annars återlämnar jag gladeligen mina gamla kallingar med bromsspår och mina strumpor med nernött häl. Bara för att njuta av kaoset.

För dom klimatsmarta: släng i brännbart och energiåtervinn.
Citera
2026-02-27, 14:27
Medlem
Ja, då får man väl hoppas att de stoppar försäljningen av världens första automatiska textilsorteringsmaskin i Malmö som i stort står stilla för textilindustrin inte var intresserad av den pga de inte hade något krav på sig och vinsterna i kvartalsrapporten var viktigare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/varldsunik-anlaggning-for-textilsortering-i-malmo-star-stilla
Citera
2026-02-27, 14:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vilka återvinningsanläggningar finns idag eller kommer allt att hamna i något afrikanskt land där barnen plockar och pillar vad de kan?

Sysav har faktiskt utvecklat ett system har ett vagt minne av att projektet heter Siptex . Dock är jag skeptisk då det hela erfodrar såväl logistiska lösningar som hanteringsmässiga lösningar ( typ att man balar textilier och förvarar dom torra inför transport och hantering ) Samt givetvis att människor faktiskt sorterar rätt ( Det lär kosta renhållnings verksamheterna en jävla massa pengar vilket lär leda till högre avgifter )

Jag är alltså inte skeptisk till Sysav ( de är en av få kommunalt samägda bolag jag tycker sköter sig )
Citera
2026-03-01, 19:14
Medlem
Bra förslag. Hatar slöseriet relaterat till klädindustrin.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in