2026-02-26, 16:59
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Forskare har framställt spermier, ägg och mänskliga embryon från hudceller, men embryona har hittills bara tillåtits utvecklas i sex dagar. En metod som skulle kunna underlätta för barnlösa par.

Metoden skapar nya etiska frågor, exempelvis om genetiska spår med hudceller från vardagsföremål kan användas utan samtycke.

”Vad händer om någon tar dina hudceller från en kopp kaffe och skapar spermier eller ägg?” frågar Francoise Baylis, professor i bioetik vid Dalhousie University i Kanada.

Bra eller dålig utveckling?
Ser ni några etiska dilemman med den här nya tekniken?

https://www.sverigesradio.se/artikel/forskare-skapar-embryon-fran-hudceller-etiska-fragor-vacks
Citera
2026-02-26, 17:12
Medlem
svampdamps avatar
Någon får gärna ta mina hudceller och klona mig. Jag tycker det är fräckt. Istället för att gå till en bank och runka i en kopp.
Citera
2026-02-26, 17:16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ur en pedofil synvinkel så är det ju alltid trevligt om man kan eliminera kvinnan helt ur ekvationen i sin barnfarm genom att ta sina egna celler och sedan massproducera sina förbrukningsbarn med hjälp av artificiella livmödrar.
Citera
2026-02-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ser ni några etiska dilemman med den här nya tekniken?

https://www.sverigesradio.se/artikel/forskare-skapar-embryon-fran-hudceller-etiska-fragor-vacks
Dåligt. Vänta bara tills kvinnor kommer på hur de ska missbruka detta också för att tvinga in män i ofrivilliga påtvingade faderskap och tvinga dom att betala underhåll till något de ej samtyckt till eller ens vetat om, i 18-21års tid.
Citera
2026-02-26, 17:41
Medlem
ludexSums avatar
Perfekt!

Människan kan produceras helt utan en mamma och en pappa, perfekta robotar kan uppfostra:
https://www.imdb.com/title/tt6292852/?ref_=nm_flmg_job_1_accord_2_cdt_t_10
Citera
2026-02-26, 18:44
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Någon får gärna ta mina hudceller och klona mig. Jag tycker det är fräckt.

Du kan din partner byta ut dig var 20:e år.
Citera
2026-02-26, 18:50
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Dåligt. Vänta bara tills kvinnor kommer på hur de ska missbruka detta också för att tvinga in män i ofrivilliga påtvingade faderskap och tvinga dom att betala underhåll till något de ej samtyckt till eller ens vetat om, i 18-21års tid.

Behövs helt klart ny juridik kring ekonomiskt underhåll för barn.

Jag tycker det vettiga är att kvinnan tidigt under graviditeten måste få ett godkännande från mannen om försörjning av barnet, och nekar mannen blir det inget underhåll, och kvinnan har då valet att försörja helt själv eller göra abort.

Detta hade nog varit det vettigaste, och mest jämställda systemet, även innan detta biologiska framsteg.
Citera
2026-02-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Behövs helt klart ny juridik kring ekonomiskt underhåll för barn.

Jag tycker det vettiga är att kvinnan tidigt under graviditeten måste få ett godkännande från mannen om försörjning av barnet, och nekar mannen blir det inget underhåll, och kvinnan har då valet att försörja helt själv eller göra abort.

Detta hade nog varit det vettigaste, och mest jämställda systemet, även innan detta biologiska framsteg.
Japp. Du har helt rätt. Håller med till 100%. Om du kollar på trådar jag skapat så har jag kämpat för detta i många år men mest mötts av hjärndöda idioter som inte klarar av att resonera vettigt i en tråd.

Det skulle behövas en stor grupp män/människor som håller med om detta och tillsammans kräver förändring från regeringen. Mig lyssnar asen inte på.
Citera
2026-02-26, 20:37
Medlem
bogerts avatar
Kan man bli gravid av fisting nu alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in