2026-02-26, 18:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Du är välkommen att berätta om dina känslor
Jag kommer inte dömma dig
Vilket trams. Du säger att du kan argumentera, men du kallar mig bara saker.
Bäst är förstås när du sa att du kan argumentera och inget mer, vilket förstås visade att du inte kan det.

Nu försöker du med rena vänsterbarnsligheter istället. Du kanske ska slå upp ordet argumentera och bilda dig så du vet vad du pratar om. Försök växa upp.
Citera
2026-02-26, 19:11
Medlem
Vänstern är att anse som ett personligt rån. Precis som högern. Att folk fortfarande röstar höger eller vänster är ett bevis för att folk inte ska ha rösträtt.
Citera
2026-02-26, 19:28
Medlem
Dom kommer att kräva dom rikares pengar.
Men vad händer om inte ens det räcker då dom vill har så mycket .
Det kan locka fattig invandring är mer.
Dessutom kan folk sluta utbilda sig och inte starta företag.
Samt att det idag finns så mycket offentlig sektor som behöver pengar.
Kommer dom som vill jobba samt rikare att söka sig utomlands?
Citera
2026-02-26, 19:33
Medlem
grungewhores avatar
Vänsterns problem är att de tror att rikedom kontra fattigdom är ett systematiskt förtryck inom det egna samhället, när det är betydligt mer komplext än så.

På en global skala är kapitalismen beroende av att vi har fattiga världsdelar som kan hålla ned produktionskostnad. Det säger sig själv att om vi skulle ha svenska lönekostnader för att odla bananer skulle en klase bananer kosta 600:- plötsligt.

Så långt är det liberala samhället att skylla på kapitalismens idé om evig tillväxt.

Men, om vi tar enbart Sverige, så finns alla möjligheter att lyckas bli sin egen lyckas smed. Det är bara det att det man blir rik på kräver vissa färdigheter inte alla har. Det är således inte orättvist att jag är sopåkare då mina skills sträcker sig till ett lastbilskörkort och muskler. Jag har dessutom en massa fritidsintressen som min lön täcker, som gjort att jag senare i livet är tacksam att ha ett jobb som ger tillräckligt med pengar för endast 40 timmar av min veckotid.

Min bror däremot driver eget inom en framgångsbransch, tjänar tre gånger så mycket pengar som mig, men jobbar också runt 70h/vecka. Han har inte skaffat familj, byter flickvän vart tredje år och kör dyr bil, i jämförelse med mig som åker kommunalt för jag inte har någon användning för bil.

Så i vänsterns idévärld är jag arbetare (kroppsarbete med kollektivavtal) och min bror är kapitalist (kostym, stora pengar i omlopp o s v). Därmed ska han betala mer än mig i skatt i första skedet. Varför? Om jag tjänar 10 000 så betalar jag 3000 i skatt, medan om han då tjänar 30 000 så betalar han 9000. Han betalar redan mer än mig. Han betalar därtill arbetsgivaravgifter, medan jag har rabatter på försäkringar och a-kassa via facket. Om företaget går omkull så är han ansvarig för det. För att jag ska bli arbetslös krävs att jag antingen kör rattfull eller att mitt företag går i konkurs.

I andra skedet vill vänstern att resurserna ska fördelas. Vi ska då båda tjäna 20 000 istället för att jag ska tjäna 10 och han 30. Visserligen är sophämtning en oerhört viktig samhällsinsats, och min brors företag rör sig i en marknad som är sekundär egentligen för mänsklighetens överlevnad, men eftertraktad.

Vad är min brors motivation att fortsätta med sitt värv? Varför ska han straffas ekonomiskt för att 1. ha investerat egna pengar på vinst och förlust, 2. jobbat betydligt hårdare än mig och 3. ha sämre skyddsnät i sitt yrkesliv?

Man kanske då tänker på vänsterns tredje fas, att han jobbar för staten då de tar över hans företag och fråntar honom ägandet och därmed både stoltheten och ansvaret. Hur bra kommer företaget gå nu? Inte alls om man ser på exempel historiskt.

Vänsterns ideologi är en chimär där man blandar ihop människors möjlighet att lyckas på lika villkor, och individers förmåga att faktiskt klara av det. När man gör så här, så likställer man taxichaufförer med hjärnkirurger (något vi de facto erfarit genom det kompetensregn som utlovades av Reinfeldt samt sossarnas tankesmedjor). Någon som har intelligens nog att bli hjärnkirurg nöjer sig därmed att bli taxichafför. Varför jobba mer för samma peng?

Man kan argumentera att skatter är ett bra sätt att styra t ex konsumtion och tjänster, men omfördelning av resurser är direkt hämmande för ett samhälle då varje individ har en egen agenda den tar ansvar för utifrån sin egen förmåga. Verklig vänsterpolitik borde istället slåss för att människor ska ha rätt till ett jobb de själva trivs med/är kapabla att hantera mot skälig ersättning. Det betyder i verkligheten att vi måste värna om de enklare jobben, för väldigt många människor har inte större förmåga än gatsopare utan utbrändhet och annan mental ohälsa.
Citera
2026-02-26, 19:47
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Det prata ofta från vänstern att dom rikas pengar ska gå till dom fattiga och invandrare.
Vill någon utbilda sig då?
Men vad skulle hända om det nu blev så?
Hur skulle medel klassen och rika reagera och göra?

Din trådstart är en halmgubbe.
Det som folk hatar är att de arbetar men blir rånade av människorna de arbetar för.
Mycket rimlig irritation.

Jag får väl ta mitt "hor-exempel igen".
Det går sähär.
Du är en hora som arbetar för mig. Du suger kuk hela dagarna. För varje sug betalar köparen 1500 kronor. Av dessa tar jag 1100. Du får resten.
Visst jag betalar olika avgifter och du får suga kuk i min källare, men syvende och sist så suger du kuk hela dagarna, men är ändå fattig. Under tiden är jag på semester.
Jag blir rik.
Skulle inte du bli frustrerad?
Citera
2026-02-26, 19:47
Medlem
Citat:
Det prata ofta från vänstern att dom rikas pengar ska gå till dom fattiga och invandrare.
Att ta pengar från rika och ge till invandrare har jag aldrig hört att vänster sagt?
Vart fick du det i från?
Men att omfördela pengar/skatter från rika till fattiga har jag hört i all tid.
Det är väl i princip rätt också, men inte så omfattande som vänstern vill.
Det måste finnas piska och morot i allt här i livet.

Läste någonstans att dom 46 rikaste svenskarna äger mer än vad 8 miljoner svenskar gör tillsammans.
Om det stämmer känns det fel.
Citera
2026-02-26, 20:24
Medlem
pestloppans avatar
Citat:

Kan du länka till en tidningsartikel eller ett TV-inslag eller liknande där någon säger att de rikas pengar ska gå till invandrare?
Citera
2026-02-26, 20:30
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det är ju bland annat "pengar från de rika" som gör det möjligt för någon att utbilda sig.
Vill du lägga ner alla skolor eller?
Citera
2026-02-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Det går bara att råna dem en gång. Sedan är pengarna borta.

Inte bara det, utan även miljardärerna skulle vara borta, liksom företagen de äger och som skapar välståndet...

Med mindre än att staten skulle införa utreserestriktioner av sovjetisk modell skulle väldigt få miljardärer stanna i ett land som beskattar dem för hårt. Och eftersom de är just miljardärer så har de råd att skaffa sig advokater som noga undersöker vilka länder de kan tänkas flytta till, och vilka för- och nackdelarna är med respektive land.
Citera
Meijis avatar

Moderatormeddelande

Postat av Meiji 2026-02-26, 21:21
Moderator
Inlägg ska inte enbart eller huvudsakligen handla om, hur förkastlig en annan debattör är.

/Moderator
2026-02-26, 21:22
Medlem
Man pratar ofta om de rikas pengar, men hur skulle vänstern och invandrarna reagera om de istället fick fabriken som gör den rike rik?
Citera
2026-02-26, 21:30
Medlem
Citat:

Nja ätt är väl att beskatta dom som tjänar jävligt bra lite mer .
O h dom som tjänar lite får sänkt skatt.

Rättvist eller hur.mer pengar gör ingen lycklig.däremot för lite gör dig olycklig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in