2026-02-27, 08:09
Medlem
YP4XQs avatar
Gäsp. Kul o läsa allas automatiska reaktioner här inne.. man kan tro de rullar ut skrämsel rubriker endast för att testa befolkningen, eller vänja dem, eller något annat..
Citera
2026-02-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Är du inte läskunnig ?

Gå in och LÄS på exempelvis Aftonbladet.
Jag har läst att det pågår påverkansoperationer mot vårat energinät, stämmer inte detta menar du? För det vet jag med säkerhet att det gör.
Citera
2026-02-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
När svenska medier rapporterar en sak och våra grannländer en annan, så är det väl rimligt att fråga varför?
Fråga kan man absolut göra. Men jag misstänker att sverige har fått information om att det finns en hotbild mot sverige just nu. Ifall sverige skulle komma över information om att någon planerade till exempel ett terrordåd i Tyskland så är jag inte så säker på att man hade meddelat Tysklands grannländer om detta, inte i första hand åtminstone.
Citera
2026-02-27, 08:35
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Jag har läst att det pågår påverkansoperationer mot vårat energinät, stämmer inte detta menar du? För det vet jag med säkerhet att det gör.
Berätta mer om de operationer du känner till.
Citera
2026-02-27, 08:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Samtidigt har polisen runt om i Sverige fått order om att bevaka samhällskritiska verksamheter kopplat till energiförsörjningen, enligt samma uppgifter.

– Poliser i yttre tjänst har fått skarpa uppmaningar från högsta ledningen om att ta detta på allvar och vara vaksamma och notera allt avvikande. Detta är ett intensivt arbete som pågår, säger en källa till TV4

Saxat från tv4 punkt se nu ikväll.

Det är omöjligt för patruller att "bevaka" sådana objekt, de är helt enkelt på tok för få i de regioner där sådana finns, vilket i de flesta fall förekommer i områden norr om Dalälven.

Så lycka till med det, såvida man inte ska låta oss väktare göra obetydliga tillsyner av vindsnurror och ställverk etc en gång per dygn...vilket blir verkligen en rejäl höjning av säkerheten. . .

Exakt.
Detta är trams från början till slut.
Citera
2026-02-27, 09:00
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Ok.
Du kan inte läsa.
Uppfattat.
Citera
2026-02-27, 09:02
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Fråga kan man absolut göra. Men jag misstänker att sverige har fått information om att det finns en hotbild mot sverige just nu. Ifall sverige skulle komma över information om att någon planerade till exempel ett terrordåd i Tyskland så är jag inte så säker på att man hade meddelat Tysklands grannländer om detta, inte i första hand åtminstone.

FRA håller inte med:

Citat:
TV4 publicerade på torsdagen uppgifter om att ett allvarligt hot riktats mot de nordiska ländernas energiinfrastruktur.

Försvarets radioanstalt (FRA) uppger att det inte finns något specifikt hot mot energisektorn i Sverige – men uppmanar till ökad vaksamhet.

– Det handlar om att höja svensk gard, säger Ola Billger, kommunikationschef.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-till-tv4-allvarligt-hot-mot-nordens-energisystemen
Citera
2026-02-27, 09:03
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Den som läckte till TV4 borde tänka lite mer och inte läcka till den mest hjärndöda nyhetesmedian vi har i landet.

Jag tror den här ”läckan” är en idiot som jobbar på TV4.
Citera
2026-02-27, 09:17
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
FRA håller inte med:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-till-tv4-allvarligt-hot-mot-nordens-energisystemen
Väldigt tidstypiskt att tro att pappa staten vet allt och tar om hand om det som behöver tas om hand. Tv4 har kanske egna uppgifter, och eftersom de säger det de säger så är det Tv4 som ska frågas, inte Fra
Citera
2026-02-27, 09:20
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Väldigt tidstypiskt att tro att pappa staten vet allt och tar om hand om det som behöver tas om hand. Tv4 har kanske egna uppgifter, och eftersom de säger det de säger så är det Tv4 som ska frågas, inte Fra

Så var det kanske för 40 år sedan, knappast idag. Själv tycker/tror jag inget speciellt i frågan. Men jag jobbar för ett elnätsbolag och vi har blivit uppmanade till ökad vaksamhet. Vad det nu betyder, säkerheten är rätt rigorös även i "normala" fall.
Citera
2026-02-27, 09:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91

Det är i sak helt sant.
Men om TV4, vilka inte direkt har utmärkt sig för scoop av ”riktiga” nyheter under åren, är dom enda som kommer med detta, när alla andra, inklusive statlig myndighet antingen inte vet ett skit, eller säger emot.

Då vet jag iallafall vad som är troligast.
Citera
2026-02-27, 09:34
Medlem
maxatdunders avatar
Gissar på antingen ryss eller ukrainare som fått order att förstöra något elnätvärk, kanske placera bomb istället för någon "mindre" kapning av kabel. Vem annars? Miljöaktivister?

Hände ju liknande incident i Berlin där vänsterfascister slog ut ett helt nätverk för 10 000 tyskar som blev helt utan el.
Senast redigerad av maxatdunder 2026-02-27 kl. 09:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in