2026-03-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Lång histora kort så lyckades jag göra ett hål i en gipsvägg, typ 8-9 cm stort i min hyreslägenhet. Lär ju knappast anses som normalt slitage....

Ska visst gå att laga med typ nått slags gipsplåster och spackel.

Nu lär det väl dröja innan jag flyttar härifrån. Men kan ju såklart ringa hyresvärden och berätta redan nu, om de nu tycker det är okej om jag lagar eller om de kommer kräva typ 4-siffrigt i ersättning för att laga.

Vet inte vad som är bäst?
Skär ut en fyrkant där du slagit näven i väggen. Skär sen ut motsvarande ur gipsskivor, skruva sedan fast en brädbit inne i hålet.
Skruva sedan fast den bit du skurit ut gipsskivan.

Spackla, slipa, spackla å slipa igen vid behov.

Sen ör det bara att måla/tapetsera
Citera
2026-03-02, 09:01
Medlem
Det är en målad vägg. Såvida det inte är väldigt mycket sättningar eller dålig färg så verkar de ha slarvat en del för det dök upp sprickor eftar bara nått år. Möjligt att de har slarvat med grundarbetet för låter ihåligt på vissa ställen (typ som när man knackar på murbruk som håller på att släppa). Sånna saker är felanmälda, men de har typ inte ens brytt sig i. Inte så trevligt om det börjar rasa spackel ner från väggen en vacker dag.

Har ju fått påtala massa saker sen inflytt som inte ens gick fram till hyresvärden men som man typ inte ens brytt sig i att kolla på.

Kan säkerligen göra det själv. Det står ju mellan att anmäla och låta de laga nu och ta kostnaden därefter eller fråga om lov att fixa det själv. Nu är ju den väggdelen inte så stor, så skulle ju va att måla om hela den ytan i så fall, då lär ju nyansskillnaden inte bli så påtaglig. Är väl mest underarbetet som känns mer pilligt att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in