2026-02-25, 22:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Bullet är ett svenskt hårdrocksband som bildades i Växjö år 2001 av Hampus Klang (gitarr) och Dag "Hell" Hofer (sång). Sveriges svar på AC/DC? Ja, vissa tycker det och sommaren 2009 fick Bullet möjlighet att öppna för de musikaliska idolerna i AC/DC på Ullevi i Göteborg. När jag skulle starta upp tråden sökte jag för att se om det fanns någon redan men det var mest bara trådar om Bullet For My Valentine, någon enskild tråd om ett Bullet-album och till och med In Flames tack vare deras låt "Bullet Ride". Men nu tutar vi och kör på med allmän tråd här om detta Växjöband.

Den högoktaniga diskografin:

• "Heading For The Top" (2006)
• "Bite The Bullet" (2008)
• "Highway Pirates" (2011)
• "Full Pull" (2012)
• "Storm Of Blades" (2014)
• "Dust To Gold" (2018)
• "Kickstarter" (2026)

Vi kanske heller inte ska glömma EP:n "Speeding In The Night" från 2003. Något som jag dock håller på att glömma bort är den skiva eller de två skivorna (första) som jag äger med Bullet eftersom jag aldrig lyssnar på dem (eller den). Bullet är inte ett band som är kända för att vilja förnya hårdrocken riktigt. Man håller sig inom genrens ramverk till punkt och pricka. Dag Hofer sa i en intervju att bandets texter inte handlar om världens stora frågor utan mer basic saker.

Så här lång tid - åtta år - har det aldrig tagit för Bullet tidigare att få nästkommande album på marknaden. Ska vi tro att bandet har fått tillbaka energin nu?
Citera
2026-02-27, 12:34
Medlem
ArtilleryForces avatar
Känns som dem är bland det mest folkliga vi har vad gäller hårdrock, gillar att bussen hänger med efter alla år. Nya skivan är toppen med, dock kunde man på förhand räkna ut hur det kommer låta. Förutsägbarhet när det är som bäst.
Citera
2026-03-05, 00:40
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Skruttmagazine.se hade en recension (19/4-2018) av "Dust To Gold"-albumet när detta var i ropet.

Citat:
Denna svenska grupp ser ut som om de kommer från sent 70-tal eller tidigt 80-tael och bara det har de lyckats med. Musikaliskt är det väl ungefär på samma sätt. De spelar metal som den lät då fast med lite moderna toner. De kör lite samma grepp med en sångare som låter lite lagom tuff sådär och visst kan man höra varifrån deras influenser kommer. Det är Saxon, Maiden, Judas etc som har varit de stora husgudarna och det tror jag inte de kan förneka. Visst finns det uppblandat med annat också men det är den typen av NWOBHM-musik som det mesta består av på Dust to Gold. Men de gör det riktigt bra tycker jag och Bullet får mig att känna mig ung och tänka tillbaka på när punken inte var så stor och man ”tvingades” att höra på den här typen av musik för att ha något lite hårdare än ABBA om man säger så. Men varför inte låna denna svenska grupp ett öra eller två om ni gillar nostalgi på ett modernt sätt och det är ju då en fördel om ni gillar hårdrock.

Inget sifferbetyg men texten var ju positiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in