2026-02-25, 22:45
Avstängd
dude2ks avatar
Uppenbart en false flag situation.
Citera
2026-02-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hm... har inte USA just flyttat sin hangarfartygsgrupp från venezuela/karibien till medelhavet?
Det ligger i grekiska Cypern nu. Visade det på Aktuellt.
Citera
2026-02-25, 23:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det ligger i grekiska Cypern nu. Visade det på Aktuellt.
Jaha, då blir det knappast en invasion av kuba nu...

Amerikanska myndigheter verkar inte bekräfta händelsen eller ens ge sin version:

https://abcnews.com/International/4-people-us-registered-boat-killed-confrontation-troops/story?id=130501458, nyss
Senast redigerad av Madagascar 2026-02-25 kl. 23:10.
Citera
2026-02-25, 23:05
Medlem
Trump lär reagera. Amerikanska kubaner försöker rädda släktingar och blir skjutna. Ser inte bra ut.
Citera
2026-02-25, 23:08
Medlem
Självklart Trump som vill ha en anledning att ta över Kuba. Tröttsamt beteende.
Citera
2026-02-25, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Tänkte direkt samma sak, ett infiltrationsförsök som gick snett när de blev upptäckta.
Inte troligt när man gör sånt så använder man ubåtar inte civila vanliga motorbåtar
Citera
2026-02-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Trump lär reagera. Amerikanska kubaner försöker rädda släktingar och blir skjutna. Ser inte bra ut.
Ja det är troligen vad som hänt. Det är helt galet att kubas militär mejar ner civila så här svaret lär komma väldigt snart och hårt.
Citera
2026-02-26, 00:19
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ja det är troligen vad som hänt. Det är helt galet att kubas militär mejar ner civila så här svaret lär komma väldigt snart och hårt.
Om det stämmer att båten besköt kustbevakningen först så är det ju helt förståeligt. Men sanningen har aldrig spelat mindre roll i amerikansk politik än idag. Visst har man ljugit genom alla tider, men nu ljuger man om sånt som enkelt kan motbevisas och väljarkåren sväljer det.
Citera
2026-02-26, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Om det stämmer att båten besköt kustbevakningen först så är det ju helt förståeligt. Men sanningen har aldrig spelat mindre roll i amerikansk politik än idag. Visst har man ljugit genom alla tider, men nu ljuger man om sånt som enkelt kan motbevisas och väljarkåren sväljer det.
Det är enligt kuba som kustbevakningen blev beskjuten först. Och det är ju inte omöjligt att det är så heller. Någon skulle smugla in sin släkt till usa från kuba men dom blev påkommen och öppnade eld.
Citera
2026-02-26, 00:29
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Det är enligt kuba som kustbevakningen blev beskjuten först. Och det är ju inte omöjligt att det är så heller. Någon skulle smugla in sin släkt till usa från kuba men dom blev påkommen och öppnade eld.
Jo jag vet. Jag uttryckte mig lite konstigt. Jag menade att Trump och company kan bestämma själva vad sanningen i det påståendet ska vara. Oavsett om Kuba har filminspelning, bevis på skador hos personal, och eventuella vittnen.
Citera
2026-02-26, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Jo jag vet. Jag uttryckte mig lite konstigt. Jag menade att Trump och company kan bestämma själva vad sanningen i det påståendet ska vara. Oavsett om Kuba har filminspelning, bevis på skador hos personal, och eventuella vittnen.
Japp ska bli spännande och se vad det blir av deta
Citera
2026-02-26, 00:41
Medlem
https://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_of_Tonkin_incident Lite samma vibbar. Uppenbarligen har attacken framprovocerats. Den kubanska kustbevakningen öppnar inte eld utan anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in