2026-02-25, 20:38
Medlem
JustTrollings avatar
Slå av där det står CEC eller liknande i inställningarna på boxen.
Citera
2026-02-25, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tapetjon
Kollade tv i helgen men helt plötsligt blev ljudet jättelångt, höjer jag till Max så hör jag ok
Det är en LG platt-tv med en separat box trån telenor
Frågan är vag kan ha hänt, några tips?
Är säkert något enkelt..

Felsökning 101:

För enkel omstart, dra ut sladden i 30sekunder på tv, box, det som nu är inkopplat. Har du soundbar?
Prova så att alla sladdar sitter i ordentligt.

Sen tar du den fjärrkontrollen du använder normalt och drar ner volymen till hälften.

Sen kör du på de prylar du kan justera volymen på, box, vad annat som finns, och sen maxar du ljudet på dessa.

Nu kan du öka volymen med enbart fjärrkontrollen igen. Funkar inte det så är det en kabel som pajat/glappar nånstans.

Det är otroligt sällsynt att hårdvaran pajar och därmed sänker volymen, det kan säkert hända men räkna inte med det förrän du testat allt annat.

Om volymen funkar mellan mobil+tv så betyder det ju att problemet ligger i boxen eller mellan box+tv’n.
Citera
2026-02-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Japp, boxen är boven skulle jag säga. Ut med alla sladdar, byt sladd mellan box och TV om du har annan sladd, eller byt i varje fall ingång på TV:n då jag gissar de är anslutna via HDMI
Testade det och nu är det i princip som vanligt. Inte den den där riktiga skjutsen när man höjer men tillräckligt för ikväll
Byter hdmi:n imorgon
/tackar
Citera
2026-02-25, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Felsökning 101:

För enkel omstart, dra ut sladden i 30sekunder på tv, box, det som nu är inkopplat. Har du soundbar?
Prova så att alla sladdar sitter i ordentligt.

Sen tar du den fjärrkontrollen du använder normalt och drar ner volymen till hälften.

Sen kör du på de prylar du kan justera volymen på, box, vad annat som finns, och sen maxar du ljudet på dessa.

Nu kan du öka volymen med enbart fjärrkontrollen igen. Funkar inte det så är det en kabel som pajat/glappar nånstans.

Det är otroligt sällsynt att hårdvaran pajar och därmed sänker volymen, det kan säkert hända men räkna inte med det förrän du testat allt annat.

Om volymen funkar mellan mobil+tv så betyder det ju att problemet ligger i boxen eller mellan box+tv’n.
Tack bra svar! Går igenom det imorgon
Tack!!
Citera
2026-02-25, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Slå av där det står CEC eller liknande i inställningarna på boxen.
Kollar det imorgon
Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här