2026-02-26, 19:28
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Problemet kan ju också ligga i vilka Skatteverket anställer: vilka enskilda handläggare som godkänt namnet, vad de har för ursprung och värderingar.
Nja, det är inte Skatteverket som är problemet. Det är västvärldens inställning som är problemet.
Nu är man på SR upprörd över att Jihad nekas. Då borde Donald också nekas.

Mohammad Fazlhashemi, professor islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet ger stöd till SR.
Citera
2026-02-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan bli drygt för ungen i framtiden. Ungefär som att döpa ett barn till Hitler eller Stalin.
Var ju någon i USA som döpte sin unge till just Hitler.

Ja. Stalin finns fö som ett svenskt efternamn. Jag vet att det fanns lärare i Skara under 1800-talet med det efternamnet.

Hitler förekommer, bla i Afrika och Indien... Såvitt jag förstår inte som ett politiskt ställningstagande, men de hörde helt enkelt att det fanns en mäktig man som hette så. Och så ville de ge barnet ett kraftfullt namn.
Däremot lär namnet Hitler förekomma i tex mellanöstern...

Jag har känt en skolflicka som heter Nazi. En inflyttad iranska tror jag, möjligen arabiskt. Jag tror inte det vart ett eko av nazismen, men väl något slags smeknamn av deras namn.
Dock lite udda att ingen påpekade för henne eller hennes föräldrar att det bästa vore om hon försvenskade sitt namn... Eller valde ett annat - svenskt eller iranskt - som vardagsnamn.
Citera
2026-02-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palmekulan
Trots en rättslig vägledning att förnamnet Jihad
inte ska godkännas har Skatteverket registrerat
sex nyfödda med namnet sedan 2021.

Enligt Skatteverket ska kunna väcka obehag då det
ofta förknippas med våldsbejakande islamism i medier.

https://www.sverigesradio.se/artikel/skatteverket-har-flera-ganger-godkant-namnet-jihad
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=afb2b0dd-0997-4dab-9997-761ab3f27c52

//
Det får bli fria ordet om namnet Jihad och om Skatteverkets miss.

/Palmekulan
Då föreslår jag 11 september som namnsdag.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in