Vi vet ju alla att psykisk ohälsa är ett stort problem, lite osynligt så där, som många lider av. Nu har man startat upp en grej här som ska sätta fokus på just detta: Dödskarusellen – Metal mot psykisk ohälsa. Syftet är att synliggöra problematiken och bryta stigmat kring psykisk ohälsa inom musikbranschen. Detta spektakel marknadsförs som: "En kompromisslös festivalturné där tung musik möter föreläsningar, samtal och gemenskap. Turnén sker under våren som en serie endagsfestivaler som kombinerar livemusikens kraft med föreläsningar, samtal och konkreta stödinsatser för musiker, arrangörer och fans".
Och detta ska då vara helt kostnadsfritt.
Turnéplanen:
• 28 februari 2026 – Malmö, Babel
• 7 mars 2026 – Göteborg, Musikens Hus
• 18 april 2026 – Trollhättan, N3
• 2 maj 2026 – Örebro, Satin
Vem vet, vi är bara i början av året - kanske utökas detta till hösten med fler datum?
Dessa band ingår i varje fall:
• THE UNGUIDED
• ABANDON AGONY
• LAID TO REST
• SITURE
• DIMHALL
• SYNDR
• SAILOR HUNTER
• ERADIKATED
Det är lite olika beroende på spelställe vilka band som uppträder, Abandon Agony är med på alla datum medans vissa band bara är med på ett enstaka. Jag skulle gärna se The Unguided igen. Inte för att jag är deras största fan eller metalcore-aktig musik är min huvudgrej, men det är ändå bra ös. The Unguided har hintat om att det kommer släppas ny musik snart också.
Tycker det låter riktigt trevligt detta, gratis är gott som man brukar säga.
– Efter Dödskarusellen är planen att bredda initiativet – både till fler musikstilar och till annan kulturverksamhet. Just nu utforskar vi möjliga insatser inom spelkulturen tillsammans med vår medlemsorganisation Sverok, säger Andreas Westholm, utvecklingsledare för kultur på Studiefrämjandet.
Tror ni att Dödskarusellen kommer att locka folk och få ut det viktiga budskapet?
Och detta ska då vara helt kostnadsfritt.
Turnéplanen:
• 28 februari 2026 – Malmö, Babel
• 7 mars 2026 – Göteborg, Musikens Hus
• 18 april 2026 – Trollhättan, N3
• 2 maj 2026 – Örebro, Satin
Vem vet, vi är bara i början av året - kanske utökas detta till hösten med fler datum?
Dessa band ingår i varje fall:
• THE UNGUIDED
• ABANDON AGONY
• LAID TO REST
• SITURE
• DIMHALL
• SYNDR
• SAILOR HUNTER
• ERADIKATED
Det är lite olika beroende på spelställe vilka band som uppträder, Abandon Agony är med på alla datum medans vissa band bara är med på ett enstaka. Jag skulle gärna se The Unguided igen. Inte för att jag är deras största fan eller metalcore-aktig musik är min huvudgrej, men det är ändå bra ös. The Unguided har hintat om att det kommer släppas ny musik snart också.
Tycker det låter riktigt trevligt detta, gratis är gott som man brukar säga.
– Efter Dödskarusellen är planen att bredda initiativet – både till fler musikstilar och till annan kulturverksamhet. Just nu utforskar vi möjliga insatser inom spelkulturen tillsammans med vår medlemsorganisation Sverok, säger Andreas Westholm, utvecklingsledare för kultur på Studiefrämjandet.
Tror ni att Dödskarusellen kommer att locka folk och få ut det viktiga budskapet?