2026-02-23, 09:52
Medlem
Sökte men hittade inte liknande tråd

Jag kan börja med att jag har utvecklat någon slags fobi för finlandssvenska (alt. Brytningen, vet ej rätt terminologi)

Det finns såklart ingen logisk underliggande orsak eller trauma till detta, men jag kan inte lyssna på någon som pratar så, speciellt inte kvinnor! Vet inte varför men det är motbjudande fobiskt på något sätt 😂 jag stänger helt sonika av podden/boken/tv programmet om detta förekommer.

Helt knäppt men så är det 😂

Jag har även väldigt svårt med viss Blekingska (trots att jag själv är därifrån) den blekingskan låter helt retarderat. Och jag tror jag fått bort det mesta av min egen sådan dialekt. 😂
Citera
2026-02-23, 10:01
Avstängd
Varför hyser du rädsla för en dialekt?
Citera
2026-02-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Varför hyser du rädsla för en dialekt?

Kanske inte rädsla, men någon typ av intelligent obehag!

Jag föraktar INTE de människor som "låter" så, men klarar inte riktigt av det bara. 😂 Har inget med själva människan att göra.
Citera
2026-02-23, 10:28
Avstängd
Gillar inte skånska för man hör knappt vad vissa av dem säger. Själv tänker jag "Svälj gröten, för i helvete". Sorry, skåningar.
Citera
2026-02-23, 10:34
Medlem
S.O.Stolps avatar
När Mark Levengood dyker upp i rutan stänger man av direkt men det beror även på kombon med hans bögiga röst.

Värst är den tillgjorda Stockholmsdialekten som så många lantisar har tagit till sig. Det är den där vedervärdiga dialekten med utdragna I:n.

En ledande expert på området är Katherine Zimmerman som leder "Talkshow" i P1.

Det går bara inte att lyssna på.
Citera
2026-02-23, 11:12
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Läste någonstans för länge sen att såna här negativa känslor för olika ljud och språk och liknande faktiskt grundar sig i en störning i hjärnan och at det bara är en viss procent som är drabbade av det 😅

Men ja, för att spinna vidare på frågan och vad jag själv skrev ovan har jag väldigt svårt för skånska dialekten. Sen har jag väldigt svårt för finska, arabiska och franska. Det skapar någon form av obehag. Gällande finlandssvenska är det märkligt nog olika. Beror nog på vem som pratar. Mark Levengood till exempel har jag inga problem med. Märkligt också gällande spanska och portugisiska, avskyr när kvinnor pratar.

Så, filmer på spanska, franska, finska och arabiska går fetbort... Men spansk musik som sjungs av män går alldeles utmärkt 😆

Ja, man har nog en sån där störning i hjärnan... 😅
Citera
2026-02-23, 11:15
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
När Mark Levengood dyker upp i rutan stänger man av direkt men det beror även på kombon med hans bögiga röst.

Värst är den tillgjorda Stockholmsdialekten som så många lantisar har tagit till sig. Det är den där vedervärdiga dialekten med utdragna I:n.

En ledande expert på området är Katherine Zimmerman som leder "Talkshow" i P1.

Det går bara inte att lyssna på.

Det där är ju något många influencers också lagt till sig med. Det ska låta så fiiint när de pratar med sina följare när de sitter där med sina fejkade lösnaglar och lösögonfransar och märkeskopior... 😆 En del av dem är faktiskt inte ens från huvudstaden utan bor i exempelvis Norrland eller Lappland eller södra Sverige...
Citera
2026-02-23, 11:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menvaihelvete
Sökte men hittade inte liknande tråd

Jag kan börja med att jag har utvecklat någon slags fobi för finlandssvenska (alt. Brytningen, vet ej rätt terminologi)

Det finns såklart ingen logisk underliggande orsak eller trauma till detta, men jag kan inte lyssna på någon som pratar så, speciellt inte kvinnor! Vet inte varför men det är motbjudande fobiskt på något sätt jag stänger helt sonika av podden/boken/tv programmet om detta förekommer.

Helt knäppt men så är det

Jag har även väldigt svårt med viss Blekingska (trots att jag själv är därifrån) den blekingskan låter helt retarderat. Och jag tror jag fått bort det mesta av min egen sådan dialekt.

Jag tycker precis tvärtom. Finlandssvenska är oerhört vackert. Och nej, jag har ingen som helst anknytning dit eller ens känner någon som pratar så.

Skånska är väl det enda jag haft svårt för men det har blivit mycket bättre med åren.
Citera
2026-02-23, 12:23
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Det där är ju något många influencers också lagt till sig med. Det ska låta så fiiint när de pratar med sina följare när de sitter där med sina fejkade lösnaglar och lösögonfransar och märkeskopior... 😆 En del av dem är faktiskt inte ens från huvudstaden utan bor i exempelvis Norrland eller Lappland eller södra Sverige...
Ja, det är i huvudsak lantisar som kör på den "dialekten". Sen vet jag inte om tanken är att det ska låta fint. Det är bara något som används av influencers, som du säger, för att man tror att det är så man ska prata. Men det låter bara så fruktansvärt tillgjort och fult.
Citera
2026-02-23, 13:03
Medlem
Har kommit att utveckla viss allergi mot dialekter hämtade från SVT:s huvudredaktioner på landet. Typ den "mediavästerbottniska" som pratas i olika bonniga program som prånglas ut över hela landet. Hög amatör- och PK-faktor eftersom rekryteringsunderlaget för tv i Umeå kanske består av fyra genusvetare och en same på lokala universitetet.

Förr hade kulturskånska samma irritationsfaktor men den verkar vara på visst utdöende.
Citera
2026-02-23, 13:22
Medlem
Merwinnas avatar
Kan det vara så att du såg "Mumintrollen" på TV som liten? Alltså den med skådespelare som hade på sig dräkter? Min mamma har berättat att jag blev jätterädd när jag såg ett avsnitt, när de plötsligt tog av sig huvudena. Jag vet att jag kände obehag över finlandssvenska lång tid efteråt, men så småningom gick det ju över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in