2026-02-22, 19:15
Medlem
Jag är på väg att boka en flygresa till BKK i jobbet. Eftersom bolagen från Mellanöstern just nu har kortare flygsträcka och dessutom ligger bäst till prismässigt har jag övervägt att boka med Qatar eller Emirates. Sen slog det mig att det är ramadan för tillfället. Vet att en krasch i Pakistan för några år sen skylldes på en fastande pilot.

Så frågan lyder, kan jag vänta mig att båda piloterna fastar under hela flygningarna? Bör jag välja något annat bolag?
Citera
2026-02-22, 19:20
Medlem
Glostrups avatar
Många av flygbolagen i Mellanöstern har piloter som är brittiska, amerikanska eller av andra nationaliteter.

Varför skulle du inte flyga direkt när det är snabbare och bättre?
Citera
2026-02-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag är på väg att boka en flygresa till BKK i jobbet. Eftersom bolagen från Mellanöstern just nu har kortare flygsträcka och dessutom ligger bäst till prismässigt har jag övervägt att boka med Qatar eller Emirates. Sen slog det mig att det är ramadan för tillfället. Vet att en krasch i Pakistan för några år sen skylldes på en fastande pilot.

Så frågan lyder, kan jag vänta mig att båda piloterna fastar under hela flygningarna? Bör jag välja något annat bolag?
Alla deras piloter är inte muslimer. Vet ej andelen
Citera
2026-02-22, 21:08
Moderator
Neksnors avatar
Bortsett från att besättningen inte nödvändigtvis är muslimsk så är det nog lugnt då saker som "dag" och "natt" funkar lite annorlunda vid längre östliga/västliga flygningar. Så besättningen bör ha goda möjligheter att äta och dricka ungefär som normalt. Sedan kanske det finns speciella regler för flyg, jag har ett gammalt minne om första muslimen i rymden eller liknande. Något religiöst råd tog fram riktlinjer för bön i omloppsbana.
Citera
2026-02-22, 22:22
Medlem
stilichos avatar
Det finns knappt några muslimska piloter på gulfbolagen. Alla är västerlänningar.

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Knappast kortare flygsträcka, då du behöver byta i Doha eller Qatar. Finnair & Thai är snabbast, trots omväg.

Det är gulfen som är omvägen. Dra en rak linje från Sverige till Bangkok och du kommer i princip alltid passera över Finland.
Citera
2026-02-23, 12:19
Medlem
LarryHoovers avatar
Citat:

Man är ej tvungen enligt islam att fasta medans man reser längre sträckor, känner piloten att fastandet skulle påverka han kommer han att äta och dricka. Tror dessa bolag endast anställer kompetenta piloter också så jag skulle inte oroa mig
Citera
2026-02-24, 16:00
Medlem
Citat:

Jag skulle inte oroa mig för säkerheten.
Däremot lite bökigt när flygvärdinnan ska servera alkohol. Biran/vinet/whiskeyn fick hon smyga nerböjd bakom trolleyn och servera i flera glas istället för flaska/burk.
Citera
Neksnors avatar

Moderatormeddelande

Postat av Neksnor 2026-02-24, 17:28
Moderator
Tråden handlar om den ramadanrelaterade säkerheten (se rubrik), inte om avstånd, flygtider eller liknande.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in