2026-02-21, 14:06
Avstängd
Alla former av modern AI bygger på samma idé, att förutse nästa token. Nån form att transformer-teknik. Eller nästa bild-frame, oftast diffusion-teknik. Eller översättning från exempelvis text-till-bild, mata in lite text och AI'n spottar ut en bild, eller en kort film-sekvens.

Enligt mig är detta inte AI alls, vad är intelligensen i sånt?

Min fråga och trådens syfte:
Vad finns det för forskning inom AI som inte bygger på detta slafs? Finns det fortfarande utrymme för forskning bortom denna återvändsgränd, eller har världens maniska frossa i försök att sub-optimera "attention is all you need" i oändlighet utplånat och omöjliggjort all annan inriktning inom AI-forskning?

Det måste finnas annan teknik, som är mer "intelligent" än att vara duktig på att förutse nästa ord i en textmassa? Det hela känns så endimensionellt och korkat.
Citera
2026-02-21, 14:23
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ioniq6

Bygger intelligens på just förmågan att förutse?
Citera
2026-02-21, 14:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Bygger intelligens på just förmågan att förutse?

Det är väl frågan det. Jag tror att förmågan att förutse är en del av det som kan anses vara intellgens, men inte kärnan. Enligt mig är intelligens något man måste ha för att kunna förutse i en okänd situation man inte har något tidigare erfarenhet av. Känns bakvänt att intelligens skulle innebära att man tränas på all världens text för att kunna förutse nästa ord i text. Intelligens är något annat, som inte kräver att man tränas på all världens text för att kunna förutse.
Citera
2026-02-21, 15:59
Medlem
AI är inte intelligens. Det är stöld + statistik.
Man har dammsugit internet, mediabibliotek, böcker och rapporter, tryckt in allt i en modell och tränat den att gissa nästa ord. Resultatet är extremt avancerad autokomplettering.

Ingen förståelse. Ingen egen insikt. Bara sannolikhetslära på mänskligt producerat material.
Det räcker förvisso långt för lata och medelmåttiga. AI är bara spegling av andras tänkande, inte intelligens.
Citera
2026-02-21, 16:24
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
AI är inte intelligens. Det är stöld + statistik.
Man har dammsugit internet, mediabibliotek, böcker och rapporter, tryckt in allt i en modell och tränat den att gissa nästa ord. Resultatet är extremt avancerad autokomplettering.

Ingen förståelse. Ingen egen insikt. Bara sannolikhetslära på mänskligt producerat material.
Det räcker förvisso långt för lata och medelmåttiga. AI är bara spegling av andras tänkande, inte intelligens.

Och det skiljer sig från mänsklig intelligens på vilket sätt?
Citera
2026-02-21, 16:29
Medlem
Citat:
Det hela känns så endimensionellt och korkat.
Du startar alltså en tråd som handlar om dina känslor.

Tja, enklast är det väl om du förlikar dig med att ingen bryr sig om det.

Det forskare, utvecklare och kapitalister bryr sig om är om något verkar fungera.

Och stora språkmodeller är inte dåliga på att översätta.
Och dom kan hala fram data från sin stora "databas".

Det med nästa ord höll man på med på 1980-talet redan. Men resultatet blev inte så bra. För lite träningsdata och för klen processorkraft gav inte bättre resultat. Men 30 år senare hade man lite mer av sådant.

Citat:
Alla former av modern AI bygger på samma idé, att förutse nästa token.
Nej, men de stora språkmodellerna är sådana.

Citat:
Det är du fri att tycka men AI forskare har valt att hålla på med sådant.

Citat:
Vad finns det för forskning inom AI som inte bygger på detta slafs? Finns det fortfarande utrymme för forskning bortom denna återvändsgränd, eller har världens maniska frossa i försök att sub-optimera "attention is all you need" i oändlighet utplånat och omöjliggjort all annan inriktning inom AI-forskning?

Det måste finnas annan teknik, som är mer "intelligent" än att vara duktig på att förutse nästa ord i en textmassa?
Det finns annat men just nu är det detta som har de lovande resultaten.
Citera
2026-02-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Och det skiljer sig från mänsklig intelligens på vilket sätt?
AI i datacenter lär sig snabbare.
Citera
2026-02-21, 16:37
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
AI i datacenter lär sig snabbare.

Självklart.

Men det var inte riktig det diskussionen gällde.
Citera
2026-02-21, 17:00
Medlem
Citat:
Det är väl frågan det. Jag tror att förmågan att förutse är en del av det som kan anses vara intellgens, men inte kärnan. Enligt mig är intelligens något man måste ha för att kunna förutse i en okänd situation man inte har något tidigare erfarenhet av. Känns bakvänt att intelligens skulle innebära att man tränas på all världens text för att kunna förutse nästa ord i text. Intelligens är något annat, som inte kräver att man tränas på all världens text för att kunna förutse.
Föreställ dig en människa som fötts upp i en kuvös i ett mörkt rum. Näring via dropp. Ingen interaktion med andra människor alls. Inga synintryck. Övriga sinnesintryck hålls till ett minimum. Detta pågår i 20 år.

Hur mycket tror du den personen skulle kunna förutse?
Citera
2026-02-21, 19:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Föreställ dig en människa som fötts upp i en kuvös i ett mörkt rum. Näring via dropp. Ingen interaktion med andra människor alls. Inga synintryck. Övriga sinnesintryck hålls till ett minimum. Detta pågår i 20 år.

Hur mycket tror du den personen skulle kunna förutse?

Om personen är fortsatt bortkopplad från omvärlden, så är det tämligen svårt för personen att förutse något som håller på att ske i omvärlden? Det är ju inte så att människan utvecklar övernaturliga telepatiska förmågor med åren.

Nåja, dessa filosofiska frågor är säkert intressanta, men det var inte därför jag startade denna tråd.
Jag undrar helt enkelt vilken annan sorts intressant AI som det forskas på nuförtiden? Förutom LLM'er och annan text->bild, text->ljud, text->video?

Måste finnas någon intressant forskning där ute med en annorlunda vinkel på artificiell intelligens? Jag har svårt att hitta - så om någon känner till något intressant så häv ur er en liten kort sammanfattningen, eller fingervisning.
Citera
2026-02-21, 19:07
Medlem
Citat:
Om personen är fortsatt bortkopplad från omvärlden, så är det tämligen svårt för personen att förutse något som håller på att ske i omvärlden? Det är ju inte så att människan utvecklar övernaturliga telepatiska förmågor med åren.

Nåja, dessa filosofiska frågor är säkert intressanta, men det var inte därför jag startade denna tråd.
Jag undrar helt enkelt vilken annan sorts intressant AI som det forskas på nuförtiden? Förutom LLM'er och annan text->bild, text->ljud, text->video?

Måste finnas någon intressant forskning där ute med en annorlunda vinkel på artificiell intelligens? Jag har svårt att hitta - så om någon känner till något intressant så häv ur er en liten kort sammanfattningen, eller fingervisning.
Det jag menade med att det pågår i 20 år är att personen därefter får komma ut i den riktiga världen. Den personen skulle inte ens veta hur den ska tolka sina synintryck.

Och med det vill jag säga att vi behöver träning precis som AI för att kunna göra något vettigt.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-02-21 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in