2026-02-21, 22:46
Medlem
Onanikrems avatar
Det är ju så vi (jag) vill ha det. Tacka telefonförsäljare, bedragare och annat oknytt för det. Bästa som hänt är att man kan ta bort sitt nummer från söksidor.

Vill någon mig något känner den förhoppningsvis mig och har mitt nummer. Har den tappat numret har jag Facebook, men inte under mitt riktiga namn, och kan kontaktas där. Känner jag inte personen i fråga vill jag helt enkelt inte bli kontaktad.

Mina vänner, släktingar, min läkare, mitt barns mamma och min senaste arbetsgivare har mitt nummer. Räcker bra så!

Edit: Mina banker och försäkringsbolag har också mitt nummer. Sa upp allt hos en av dem som lämnat ut mitt nummer till någon "samarbetspartner" Fanns ingen sådan ruta att bocka i på den tiden. Frågade krasst, var har ni fått det här numret ifrån? Efter svar la jag på och ringde upp den bank som lämnat ut det.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-02-21 kl. 22:55.
Citera
2026-02-22, 01:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
man har inte det - så antingen gör du fel eller så har du ingen telefon.
Jag tror inte du förstår frågan.
Citera
2026-02-22, 01:10
Medlem
Tacka telefonförsäljare som inte kopplar att om man inte svarar så är man sannolikt 1. upptagen 2 inte intresserad, för att inte tala om de obekväma tiderna de ringer. Samhällets bottenskrap.
Citera
2026-02-22, 01:16
Medlem
SwizzerNöts avatar
Jag har märkt att många försöker lura åldringar med hjälp av dessa sidorna. Där står ålder och telefonnummer, allt som behövs för att lura en dement 85-åring.

Det är bra att dessa tagits bort. Skulle kunna tänka mig en variant där folk kan ansöka om att få mitt nummer och jag väljer vilka som får det.
Citera
2026-02-22, 10:58
Medlem
Det är numer en betaltjänst på typ Merinfo. Betala en summa pengar för att få nummret. Idioti!
Citera
2026-02-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
T ex på eniro.se och hitta.se var det standard att man kunde knappa in ett namn och få telefonnumret. Varför försvann detta? När?

Adress får man fram som vanligt.

Man har alltså begränsat möjligheten att skicka dick pics på mobilen men det är lika enkelt som förut att skicka brevbomber och stalka folk fysiskt... Detta tycks mig ologiskt. Eller tänker jag fel?

Det försvann väl i samband med GDPR 2018. I nya abonnemang från och med 2018 delas inte telefonnumret automatiskt. Äldre nummer bör man fortfarande kunna se om inte någon teleoperatör varit velat spela safe och tagit bort alla. Sedan finns det som tidigare nämnts i tråden teleoperatörer med så kallad integritetsprofil som aldrig delat telefonnummer.

Det tycks även EU ologiskt som kritiserat Sverige hårt för att inte införa GDPR fullt ut. Sverige har inte velat ändra i sina lagar. Adressuppgifter kan fortsatt säljas och spridas fritt mot våra rättigheter.
Citera
2026-02-22, 14:45
Medlem
Citat:
Jag tror inte du förstår frågan.
du verkar var den enda som har detta problem... Så jag tror inte riktigt någon förstår ditt problem.
Citera
2026-02-22, 15:00
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Nej, det är inte förklaringen. Jag har själv inte valt dolt nummet. Likväl är mitt nummer dolt.

Det är visst en stor del av förklaringen. De flesta mobiloperatörer har det nu som standard när man förnyar sitt abonnemang, att numret för nummerupplysningstjänster skall vara dolt. Man måste således själv aktivera det. Det handlar dock inte om dolt nummer när man ringer. Det är något annat.

/AI
Citera
2026-02-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Det är numer en betaltjänst på typ Merinfo. Betala en summa pengar för att få nummret. Idioti!

nej många gömmer sina nummer
Citera
2026-02-22, 16:25
Medlem
Vid tecknandet av abonnemanget så fick jag frågan om mitt nummer skulle vara dold. Givetvis så bockade jag i detta för att slippa säljare.

På senare tid så har jag skaffat flera kontantkortsnummer från olika operatörer och samtliga har varit dolda utan att göra något.
Citera
2026-02-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honzik
Det försvann väl i samband med GDPR 2018. I nya abonnemang från och med 2018 delas inte telefonnumret automatiskt. Äldre nummer bör man fortfarande kunna se om inte någon teleoperatör varit velat spela safe och tagit bort alla. Sedan finns det som tidigare nämnts i tråden teleoperatörer med så kallad integritetsprofil som aldrig delat telefonnummer.

Det tycks även EU ologiskt som kritiserat Sverige hårt för att inte införa GDPR fullt ut. Sverige har inte velat ändra i sina lagar. Adressuppgifter kan fortsatt säljas och spridas fritt mot våra rättigheter.
Ja och det är för jävligt, ens uppgifter ska fan inte vara offentliga.
Varför ska kreti och pleti veta var jag bor, vad mitt telefonnummer är, hur mycket jag tjänar varje år, vilka bilar som är registrerade på mig, till och med ens husdjur!
Citera
2026-02-22, 23:55
Medlem
Blir svårare att få tag på folk. Alla utgår från att alla är på sociala medier och går att nå där men så är inte alltid fallet. Tycker mig även ha märkt att allt fler har skyddade personuppgifter vilket gör det svårt i kontakterna med t ex vården och myndigheter. Blir väl att alla ska sitta i sin digitala bunker och ha ångest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in