2026-02-20, 09:54
Medlem
hennevilljagknullas avatar
När jag var 13-14 var jag väldigt intresserad av insekter.
Gick med i en klubb men det var ju mest dom som var mycket äldre än mig där.
Började med att jag fick följa med en och hans kompis ut och dom visade mig alla möjliga insekter och platser och jag tyckte detta var jättespännande.

Vi blev till slut kompisar och oftast var det en av dom som smsade mig om jag ville följa med ut och leta insekter, vi kan kalla han för bengt.
Bengt var även biologilärare på en skola 10 mil från mig och brukade åka till min stad nån gång i månaden eftersom det fanns bättre ställen för insekter här än där han bodde.

En gång hade vi varit en träff med flera andra persoer och deras insektsklubb 15 mil från där jag bor så jag, bengt, och 2 av hans kompisar som bor nära mig åkte dit över dagen.
När vi sen åker hemmåt på kvällen så berättar bengt att han har en studiedag med sina lärare i min stad och undrar därför om han kan sova över hos mig en natt för annars skulle han tvingas kliva upp kl 6 och köra 10 mil till min stad för lärarträffen.
Jag som var lite blyg i den åldern kunde ju inte bara säga nej så jag sa bara att det gick bra, utan att ens ha frågat mina föräldrar.
Fick faktiskt en klump i magen då och mådde nästan dåligt, varför i helvete ville en 50 årig man sova över hos mig? Han hade ju kunnat sova hos sina andra vuxna kompisar som var med i bilen.

När vi kom fram till mitt hus tog jag mina grejer och gick in ganska snabbt och bengt följde strax efter.
Min mamma kom och frågade hur det varit direkt jag kom innanför dörren och jag sa bara "bra" sen gick jag in på mitt rum.
Så hör jag bengt kommer in och börjar prata med min mamma och berättar hur han ska ha lärarträff imorgon och om han får sova över hos oss.
Mamma sa att det kunde han men hade min pappa varit hemma är det tveksamt om han hade fått det.

Jag slutade umgås med bengt en tid efter det och nu i vuxen ålder skulle jag aldrig göra nåt sånt, jag kände ju inte bengt sådär jättebra och mina föräldrar hade bara träffat honom 2 gånger innan.
Jag skulle heller inte kunna va kompis med ett barn sådär tror jag, möjligtvis om man var tränare för nån sport och ungen behövde skjuts typ men inte mer än så.
En annan skulle jag följa med min pappas jaktkompis och under passet drog han fram en spritflaska och frågade 3 gånger om jag ville smaka.
Känns som han kanske försökte supa mig fulla och sätta på mig.

Det måste finns många här som varit med om skumma saker er vuxna kompis gjort?
Kompis kanske är ett för starkt ord men en vuxen ni brukade umgås regelbundet med och som inte var nån morbror/farbror eller annan nära släkting.
Citera
2026-02-20, 11:10
Medlem
Punderi och annat skräp.
Citera
2026-02-20, 12:17
Medlem
Hade en kompis under tonåren som satte eld på en hel havreåker. Han fick så mycket stryk av sin farsa efteråt så det blev ärr på kroppen. Vet inte hur det i övrigt förlöpte med skadeståndskrav från bonden mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in