2026-02-20, 19:09
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Inget fel med priset,huset och orten Dorotea.

Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Inget ont mot Dorotea, men ska du få med dig kärringen till den där kåken lär du behöva lägga en del pengar på att blåsa ut både det ena och andra. Det var väl lite så jag menade med min prisbild, är huset jäkligt billigt så kommer det istället kosta att få ordning på det. Eftersatt är bara förnamnet.

Citat:
ELLER så köper man denna hus i Malå?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-mala-kommun-hjortronstigen-35-21661882

Fast handen på hjärtat nu. Det är väl visst något fel med dessa orter? Man ska kunna hitta en vettig försörjning om man ska bo där. Finns en mycket god anledning till att tomter är billiga och husen förfallna. Du får aldrig tillbaka pengarna om du rustar upp eller bygger ett hus där med normal dräglig standard och således inget bolån heller. Kostnaden för att bygga nytt överstiger värdet på hela fastigheten när allt är klart.

Men som 25-åring som verkligen vill leva lantligt villaliv så kan man bo nära Göteborg, Stockholm eller Malmö för rimliga pengar. Om det verkligen är vad man vill. Men de flesta 25-åringar 2026 är inte i den fasen i livet. De gör sin första riktiga arbetsdag när de är närmare 30 än 20 och de skaffar inte barn innan de är 35 (så de får ta hjälp av IVF).
Citera
2026-02-20, 20:25
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Nej, vi har gratis skola i Sverige. Du kan komma ifrån vilken knegarfamilj som helst och bli civilingenjörer om du ger dig fan på det.

Det är mycket svårare att köpa villa i Göteborg idag än det var för e.g mina 60-talist föräldrar, helt riktigt. Men att alla som bor i hus har rika föräldrar är skitsnack. Självrannsakan är på sin plats.

Klart man kan bli civilingenjör, men då kanske du är 25-30 när du är färdg och sen har du småbarnsåren direkt och ingen bra löneutveckling samtidigt som det är mycket VAB. Det tar sedan tid att spara ihop första miljonen som behövs som insats. Så då är du närmre 40 innan du kan köpa villan.
Citera
2026-02-20, 20:41
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Fast handen på hjärtat nu. Det är väl visst något fel med dessa orter?

Jo, visst är det det. Men då det inte hade något med det jag skrev att göra så ville jag inte blanda in orten i sig.

Köper man ett hus i sådana trakter så är det ofta efter en ensam kärring vars händiga man dog för tio år sedan. Så att huset "bara" kostar en halv miljon just nu säger inte så mycket.
Citera
2026-02-20, 20:47
Medlem
Mokshas avatar
Vad är det för nötter som kommenterar.

Villa i storstadsregion införskaffas när man lever ihop med en partner.

1 person säljer sin lägenhet.
Lite vinster.

Kontantinsats för 500.000:-

Inköp ca. 4 milj för en villa.

Undvik landsbygd. Priserna där slaktas.
Köp storstadsregion.
Max 30 minuter pendling.
Max 2,5 mil utanför.

Problemet löst.
Senast redigerad av Moksha 2026-02-20 kl. 20:50.
Citera
2026-02-20, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Fast handen på hjärtat nu. Det är väl visst något fel med dessa orter? Man ska kunna hitta en vettig försörjning om man ska bo där. Finns en mycket god anledning till att tomter är billiga och husen förfallna. Du får aldrig tillbaka pengarna om du rustar upp eller bygger ett hus där med normal dräglig standard och således inget bolån heller. Kostnaden för att bygga nytt överstiger värdet på hela fastigheten när allt är klart.

Men som 25-åring som verkligen vill leva lantligt villaliv så kan man bo nära Göteborg, Stockholm eller Malmö för rimliga pengar. Om det verkligen är vad man vill. Men de flesta 25-åringar 2026 är inte i den fasen i livet. De gör sin första riktiga arbetsdag när de är närmare 30 än 20 och de skaffar inte barn innan de är 35 (så de får ta hjälp av IVF).

Hört talas om gruvor? Malå ligger 3-4 bort till Kristineberg som ger allt från 38000-74000 kr i månadslön.
Citera
2026-02-20, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Vad är det för nötter som kommenterar.

Villa i storstadsregion införskaffas när man lever ihop med en partner.

Lite vinster.

Kontantinsats för 500.000:-

Inköp ca. 4 milj för en villa.

Undvik landsbygd. Priserna där slaktas.
Köp storstadsregion.
Max 30 minuter pendling.
Max 2,5 mil utanför.

Problemet löst.

Eller så flyttar man till Åsele!!!!

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-asele-asele-kommun-bondegatan-17-21675828
Citera
2026-02-20, 21:32
Moderator
Carlboms avatar
Citat:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-asele-asele-kommun-bondegatan-17-21675828

Varenda våtrum i det där huset ser ut att ha haft en styckmördad kropp liggandes på nåt sätt. Kommer kosta minst 500 000 att få ordning på. Sen ska man vilja jobba inom gruvdrift och inte skjuta skallen av sig när solen aldrig går upp.
Citera
2026-02-20, 22:17
Medlem
Mokshas avatar
Citat:

Driftskostnad 63.000:- / år….

Och renovering för 1-2 miljoner.

Elkostnad ca. 14.000:- / månad under vintern..

Alla odds mot sig.

Alla gamla hus i Sverige kommer falla i pris.
Inga nya generationer köper gamla hus på bygden. Renovering kommer aldrig betala sig.
Jobben försvinner.
Befolkning blir äldre. Fler hus till salu.
Snöboll i rullning.
Senast redigerad av Moksha 2026-02-20 kl. 22:20.
Citera
2026-02-21, 00:34
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Klart man kan bli civilingenjör, men då kanske du är 25-30 när du är färdg och sen har du småbarnsåren direkt och ingen bra löneutveckling samtidigt som det är mycket VAB. Det tar sedan tid att spara ihop första miljonen som behövs som insats. Så då är du närmre 40 innan du kan köpa villan.
Du behöver inte spara upp miljonen som insats för hus i Göteborg. Du kan byta upp dig. Snäckdalen, Mölndal, Torslanda mf.l kan du köpa hus för ~6mkr och ibland billigare beroende på storlek och skick.

Om du är 30 när du är nyexaminerad så har du antagligen jobbat i minst 5 år och sparat pengar där.

Jag fattar inte riktigt vad du menar med ingen bra löneutveckling. Civilingenjörer brukar la ha ganska bra löneutveckling.
Senast redigerad av Joakwim 2026-02-21 kl. 00:36.
Citera
2026-02-21, 13:43
Medlem
Jag har fru, 2 förskolebarn, hund, bil och hus i en sån stad.

Huset kostade 5,5mkr varav vi lånade 3,8mkr av banken. 1% amortering och 2,35% i ränta.
1% amortering betyder max 70% belåningsgrad vilket i sin tur betyder att vi hade 1,7mkr som insats.

De pengarna kom från en försäljning av min lägenhet som jag köpte när jag flyttade hemifrån plus eget sparande.
Lägenheten köpte jag för 1,5mkr, renoverade för 200k, och sålde för 3mkr efter ca 7 år.

Min kära mor sparade barnbidraget och senare studiebidraget varje månad under min uppväxt och med ränta på ränta räckte det till insatsen. Renoveringen hade jag själv sparat ihop medan jag bodde hemma och samtidigt jobbade.

Vi får väl ut ca 58k netto på två vanliga knegarlöner, ingen utbildning. Ofta blir det mindre än så på grund av VAB eller föräldraledighet osv.

Bilen köpte vi kontant så inga större kostnader förutom värdeminskning och drivmedel.

Det går runt ekonomiskt utan att behöva göra budget eller tänka efter överdrivet mycket.

Tror inte vår situation är särskilt unik. Har man inte föräldrar som lever "paycheck to paycheck" utan som kan ha ett sparande till barnen och samtidigt som man uppfostrar dem till att kunna hantera pengar är det inte omöjligt att ha familj och hus i 30-årsåldern även i de större städerna.
Citera
2026-02-22, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Inget ont mot Dorotea, men ska du få med dig kärringen till den där kåken lär du behöva lägga en del pengar på att blåsa ut både det ena och andra. Det var väl lite så jag menade med min prisbild, är huset jäkligt billigt så kommer det istället kosta att få ordning på det. Eftersatt är bara förnamnet.

Ähh, bara att flytta in
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in