2026-04-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Klart man kan bli civilingenjör, men då kanske du är 25-30 när du är färdg och sen har du småbarnsåren direkt och ingen bra löneutveckling samtidigt som det är mycket VAB. Det tar sedan tid att spara ihop första miljonen som behövs som insats. Så då är du närmre 40 innan du kan köpa villan.
Ja, men det är ju lika för alla. De får väl vänta med, eller avstå från, barn om hus eller lägenhet är viktigt.
Citera
2026-04-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Jo, visst är det det. Men då det inte hade något med det jag skrev att göra så ville jag inte blanda in orten i sig.

Köper man ett hus i sådana trakter så är det ofta efter en ensam kärring vars händiga man dog för tio år sedan. Så att huset "bara" kostar en halv miljon just nu säger inte så mycket.
Ja, eller ännu troligare, ”händiga” man. Man får räkna med att allt är gjort lite på en höft av någon som ”kan” och inte hetsa upp sig så mycket över att taket ramlar in och så.
Citera
2026-04-16, 20:34
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Ja, men det är ju lika för alla. De får väl vänta med, eller avstå från, barn om hus eller lägenhet är viktigt.

Klart det inte är lika för alla. Vem har lurat dig? Den som har rika föräldrar kan så klart köpa ett hus ganska omgående med ett stabilt bottenlån och insats från föräldrarna. Det räcker att föräldrarna precis hade råd att köpa ett hus på 80-talet så är dom mångmiljonärer idag utan lån på huset. Ett lån på 500k då ger en 5-10 miljoners villa idag med lånet avbetalt. Lätt att låna ett par mille per barn och ge alla egna villor. Självklart får barnen betala lite ränta, men det klarar man.
Citera
2026-04-17, 06:17
Medlem
Citat:
Klart det inte är lika för alla. Vem har lurat dig? Den som har rika föräldrar kan så klart köpa ett hus ganska omgående med ett stabilt bottenlån och insats från föräldrarna. Det räcker att föräldrarna precis hade råd att köpa ett hus på 80-talet så är dom mångmiljonärer idag utan lån på huset. Ett lån på 500k då ger en 5-10 miljoners villa idag med lånet avbetalt. Lätt att låna ett par mille per barn och ge alla egna villor. Självklart får barnen betala lite ränta, men det klarar man.
Då är det ju föräldrarnas och bankens hus, inte det vuxna ”barnets” hus. Vem vill vara så beroende av sina gamla föräldrar vid 30 års ålder? Det låter inte riktigt sunt.
Och även om de skulle låna från föräldrarna till kontantinsatsen behöver de ju fortfarande låna resterande från banken. Vilken bank går med på att låna ut flera miljoner kronor till en 30-åring, även om denne skulle råka ”ha” pengar till kontantinsatsen? Köper du ett hus för 5 milj och lägger in en milj i kontantinsats måste du ju fortfarande låna 4 milj?! Det är en hiskelig summa. Bankerna räknar dessutom med att folk har massor av andra kostnader, så du får ha en extremt hög lön om du ska få låna 4 milj som 30-åring. Det är väl det TS undrar, hur halvunga vuxna får till det.
Citera
2026-04-17, 23:57
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Då är det ju föräldrarnas och bankens hus, inte det vuxna ”barnets” hus. Vem vill vara så beroende av sina gamla föräldrar vid 30 års ålder? Det låter inte riktigt sunt.
Och även om de skulle låna från föräldrarna till kontantinsatsen behöver de ju fortfarande låna resterande från banken. Vilken bank går med på att låna ut flera miljoner kronor till en 30-åring, även om denne skulle råka ”ha” pengar till kontantinsatsen? Köper du ett hus för 5 milj och lägger in en milj i kontantinsats måste du ju fortfarande låna 4 milj?! Det är en hiskelig summa. Bankerna räknar dessutom med att folk har massor av andra kostnader, så du får ha en extremt hög lön om du ska få låna 4 milj som 30-åring. Det är väl det TS undrar, hur halvunga vuxna får till det.

Vill man bo i en fin villa så får man betala ränta till banken. Inte konstigare än att betala hyra till en hyresvärd. Tror ingen bryr sig var pengarna kom ifrån, eller skulle neka en villa för att det är "osunt".

Räntan på 4 miljoner är inte jättemycket, runt 6500 i månaden (2.8%, troligen får man bättre med föräldrarnas hus som säkerhet). Inte svårt allt att dra på två normala (30 åringar) inkomster på 40k+.

Edit: Blir 6500:- i månaden efter ränteavdrag (behövs ingen amortering eftersom föräldrarnas hus är säkerheten).
Citera
2026-04-18, 13:59
Medlem
Citat:
Vill man bo i en fin villa så får man betala ränta till banken. Inte konstigare än att betala hyra till en hyresvärd. Tror ingen bryr sig var pengarna kom ifrån, eller skulle neka en villa för att det är "osunt".

Räntan på 4 miljoner är inte jättemycket, runt 6500 i månaden (2.8%, troligen får man bättre med föräldrarnas hus som säkerhet). Inte svårt allt att dra på två normala (30 åringar) inkomster på 40k+.

Edit: Blir 6500:- i månaden efter ränteavdrag (behövs ingen amortering eftersom föräldrarnas hus är säkerheten).
Jaja, själv hade jag skämts arslet av mig över att vid 25-30 års ålder inte bara be föräldrarna om pengar (en miljon!) utan dessutom också kräva att ha deras (!) hus som säkerhet, men det är väl en generationsfråga.
Citera
2026-04-18, 14:52
Medlem
Om vi byter ut staden till en annan av Sveriges största städer, så: 27 år, nyexad med en MSc. inom medicinområdet, hade precis påbörjat min första kvalificerade yrkesroll. Vi köpte hus i tätort drygt tre månader efter min examen, det gick för strax över 4 miljoner kronor. Sambon fick sitt barnspar är han blev myndig, jag har varken fått eller ärvt en krona. Eller jo, jag fick 50 000 kr till möbler och husgeråd när jag blev utkastad som sextonåring, men dessa är såklart inga pengar jag har kvar då dom bekostade allt man behöver när man flyttar hemifrån. Vi betalade hälften var och kostade på oss en omfattade köksrenovering vid inflytt, vilken vi betalade kontant. Huset har vi ett klassiskt, hederligt bolån på.

Jag har jobbat sedan jag var sexton år, både sommarjobb och arbete vid sidan om studierna, och har sparat så mycket som möjligt. Hade även ett sabbatsår där jag arbetade mer än heltid. Parallellt med studierna arbetade jag 25%. Sambon har jobbat sedan studenten.
Citera
2026-04-18, 15:02
Medlem
Citat:
Jaja, själv hade jag skämts arslet av mig över att vid 25-30 års ålder inte bara be föräldrarna om pengar (en miljon!) utan dessutom också kräva att ha deras (!) hus som säkerhet, men det är väl en generationsfråga.
Knappast en generationsfråga, SwizzerNöt har nog helt enkelt bara blivit rejält curlad. Jag är i sagd ålder och skulle aldrig ens tänka tanken att låna pegar av föräldrarna, än mindre att föräldrarnas bostad som säkerhet. Nu har jag själv bara en förälder och denne hyr, men ändå, resonemanget gäller garanterat fler än mig. Som vuxen människa med jobb så förvaltar man sin egen ekonomi, punkt.
Citera
2026-04-19, 22:36
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:

Jag vet inte, jag är runt 50 och jag hade tagit pengarna alla dagar i mitt liv utan att skämmas. Är du 50+ eller bara råkar ha bättre ekonomi? Jag vet många som inte kan få ihop de pengarna själv och ändå vill ge sina barn en bra uppväxt i villaområde istället för miljonprogramsghetto. Då sväljer man stoltheten för deras skull.
Citera
2026-04-19, 22:43
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Man sparar bor hemma länge, många får feta bidrag av föräldrar osv.

När du nämner priser i Dorotea så kommer paret upp i Västernorrland som köpt en kåk för 400 tusen och gnällde på elpriserna! Alltså iprincip 0kr i lån infa barn 2 job med bra betalt osv....

Men ja eashuset köps senare vid 30-40 års åldern k vanliga fall idag då barnen kommer senare o senare tyvärr.
Citera
2026-04-20, 00:12
Medlem
Tja, inte 500 000 men för 675 000 kan man få ett trevligt radhus på Idvägen i Billesholm just nu. 4 rum och kök.
Inget ovanligt i Skåne, bara man är beredd att bo en bit utanför de större städerna. 15 minuter med bil till Helsingborg överlever nog de flesta.

Är man beredd att pendla lite längre kan man få en villa i Perstorp med stor tomt för 500 000. Jag är väl partisk här, men hade hellre bott där än i Dorotea.

Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Alltså ett hus i Dorotea kan man med rätt timing gå för under 500 000 kr och då har man alltså en hus med 4 rum och kök. Lämpligt för att ha två barn och har man tur kanske det ingår en gillestuga för att ha ett mancave.

Det låter så astronomiskt att få ett hus i tex Helsingborg eller Göteborg tätort för den summan. Vi pratar om liksom 3-12 miljoner och hur fasiken går det ihop om man just har tagit ett läkarexamen som 25 åring som är tillsammans med en lastbilschaufför (man) i samma ålder?

Berätta! Ärvde ni miljoner?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in