2026-02-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Q är helt onödigt, och förr använde man HBT. Queer har ett av två betydelser. Ursprungligen står det för bög. Bög reflekteras redan i H. Queer kan också betyda hela fenomenet HBT, dvs queer är själva paraplyet, då behöver det inte vara med i förkortningen.

Själv håller jag mig till HBT+ eller Mogai. Det värsta är de som skriver ut hela raddan HBTQIA+ eller ännu värre ramsa. Det är inte språkligt hållbart.
Lättare att hålla sig till "hetrosexuella" och "homosexuella"
Lite som att det finns "svenskar" och det finns "utlänningar", antingen är du svensk eller så är du utländsk.
Vilket land, religon, traditon osv är mindre relevant 🙃
Citera
2026-02-19, 10:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Lättare att hålla sig till "hetrosexuella" och "homosexuella"
Lite som att det finns "svenskar" och det finns "utlänningar", antingen är du svensk eller så är du utländsk.
Vilket land, religon, traditon osv är mindre relevant 🙃

Fast HBT+ ingår även avvikelser i kön, som transsexuell eller intersex. Dessa är inte en romantisk/sexuell läggning.

Mogai = Marginalized Orientations, Gender Alignments, and Intersex, ett paraplybegrepp föreslaget på Tumblr, som börjar få fotfäste.
Citera
2026-02-19, 10:23
Medlem
Studsbolls avatar
Det är märkligt att bunta ihop all sorts sexuell perversion; det är som att samla alla sorters intellektuella handikapp och kalla dem idioter. Hade jag varit bög hade jag blivit förolämpad av att bli sammankopplad med män som tror sig vara kvinnor. Jag tror att vi nåtts vägs ände i samhället då det gäller woke acceptans.
Citera
2026-02-20, 17:09
Medlem
Ja innan blev det bara längre o längre
Hbtqi plus
Så förklara er i sr! Varför kortade ni det??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in