2026-02-18, 17:59
Medlem
knarkadamuss avatar
Det finns gott historiskt belägg för koffeinförbud. Kaffe har förbjudits 4 gånger tidigare och om vi ska krossa knarket och kapa inkörsporten till tyngre droger måste vi förbjuda koffeinet. Många testar koffein som sin första drog, en vis man sade en gång: det börjar med en läsk, sen går det över i te, sen är de inne i hela systemet.
Citera
2026-02-18, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Koffein är farligt i överdos. Precis som vatten. Vi kanske ska narkotikaklassa kranarna också?

Den officiella dödliga dosen kaffe för en man på 80 kg är 136 koppar på en dag.
(Framgår inte om det är Löfbergs Lila eller Zoegas).

Skämt åsido. Salt är mycket dödligare än kaffe. Dödlig dos: 2 matskedar (om kroppen inte spyr upp den).
Citera
2026-02-18, 19:21
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Tycker ni koffein ska förbjudas?

Hur skulle det kunna göras i praktiken?

Ja.

Genom att ge ut grova böter, utfrysning, uppsägning m.m för bruk. Försäljarna ska sitta i fängelse.
Citera
2026-02-18, 19:39
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Enligt det du beskriver här så måste man ju i så fall förändra samhället så att folk kan få mer tid till att vila och återhämta sig. Folk häller ju i sig litervis med kaffe för att dom tvingas att arbeta mer än dom orkar. Eller hur tänkte du här?

Problemet löser sig själv. Folk kommer helt enkelt inte orka jobba lika länge vilket leder till kortare arbetstider och bättre arbetsvillkor.
Citera
2026-02-19, 03:44
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Problemet löser sig själv. Folk kommer helt enkelt inte orka jobba lika länge vilket leder till kortare arbetstider och bättre arbetsvillkor.

Är du naiv eller

Redan idag orkar ju folk inte jobba så som det krävs och förväntas. Vad tror du händer med dessa människor idag som inte orkar? Jo dom hamnar på gatan tillslut när soc inte hjälper dom (för att dom inte arbetar/söker arbete "som dom ska")

Var nånstans idag har du sett någon få kortare arbetstider/arbetsvillkor för att dom inte orkar jobba så som dom "förväntas jobba?"
Citera
2026-02-19, 06:54
Medlem
Citat:
Är du naiv eller

Redan idag orkar ju folk inte jobba så som det krävs och förväntas. Vad tror du händer med dessa människor idag som inte orkar? Jo dom hamnar på gatan tillslut när soc inte hjälper dom (för att dom inte arbetar/söker arbete "som dom ska")

Var nånstans idag har du sett någon få kortare arbetstider/arbetsvillkor för att dom inte orkar jobba så som dom "förväntas jobba?"

Vi måste orka jobba! Vem skall annars försörja alla dem som sitter i förorterna och gör ingenting, eller ställer till sattyg?
Citera
2026-02-19, 06:56
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Jag anser att Koffein bör förbjudas och narkotikaklassas för det orsakar stress, utmattning, sömnproblem och dessutom är det beroendeframkallande.

Vad skulle händer om vi förbjöd koffein i Sverige?

Tycker ni koffein ska förbjudas?

Hur skulle det kunna göras i praktiken?

Jag håller med dig att koffein är ett rävgift och jag har blivit mycket piggare sedan jag slutade dricka kaffe och te.

Men förbudsresonemanget är bara hjärndött, sorry. För det har aldrig fungerat att få bort en substansanvändning genom förbud. Det enda som händer är att man skapar brottslingar och en svart ekonomi.

Dessutom finns det gott om folk som dricker kaffe under hela livet och trivs bra med det. Och vi som inte gör det, slutar oftast av egen vilja.

Nej ta du din förbudsiver och stoppa upp den. Ta och drick en kopp kaffe så kanske du blir som folk.
Citera
2026-02-19, 06:57
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Är du naiv eller

Tror inte riktigt du tänkt på hur stort ett förbud mot koffein faktiskt är. En ren gissning är att 40% av samhällets totala motivation och energi skulle försvinna. Tänk dig om dygnet skulle ha 14.4 timmar istället för 24. Arbetsdagarna skulle bli kortare. Det är enda sättet att lösa problemet.
Citera
2026-02-19, 07:01
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Tror inte riktigt du tänkt på hur stort ett förbud mot koffein faktiskt är. En ren gissning är att 40% av samhällets totala motivation och energi skulle försvinna. Tänk dig om dygnet skulle ha 14.4 timmar istället för 24. Arbetsdagarna skulle bli kortare. Det är enda sättet att lösa problemet.

Har du träffat nån som har slutat dricka kaffe, som säger att han eller hon har tappat ork och motivation på kuppen??

Nej du, det är inte så det funkar. Man får mer ork och bättre sömn, och den bättre sömnen gör att man blir mer motiverad.

Sen funkar visserligen inte ett förbud heller, så hela den diskussionen är liksom en fantasi. Folk skulle fortsätta dricka, och arbetsgivarna skulle inte leka poliser.
Citera
2026-02-19, 08:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jag håller med dig att koffein är ett rävgift och jag har blivit mycket piggare sedan jag slutade dricka kaffe och te.

Men förbudsresonemanget är bara hjärndött, sorry. För det har aldrig fungerat att få bort en substansanvändning genom förbud. Det enda som händer är att man skapar brottslingar och en svart ekonomi.

Dessutom finns det gott om folk som dricker kaffe under hela livet och trivs bra med det. Och vi som inte gör det, slutar oftast av egen vilja.

Nej ta du din förbudsiver och stoppa upp den. Ta och drick en kopp kaffe så kanske du blir som folk.

Vilken marknad!
💰💰💰
Citera
2026-02-19, 14:09
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Jo jag förstår precis hur stort ett förbud mot koffein skulle vara. Jag tänker precis som du där.

Men man skulle inte lösa problemet genom att korta ned arbetsdagarna. Man skulle göra folk hemlösa istället om dom vägrade arbeta, även utan deras koffein. Så skulle det tyvärr se ut om man skulle fortsätta göra som man gör idag i världen.

Den bästa lösningen skulle vara att korta ned arbetsdagarna som du säger. Men varför gör man inte det redan idag när folk inte orkar?
Citera
2026-02-19, 18:38
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Jo jag förstår precis hur stort ett förbud mot koffein skulle vara. Jag tänker precis som du där.

Men man skulle inte lösa problemet genom att korta ned arbetsdagarna. Man skulle göra folk hemlösa istället om dom vägrade arbeta, även utan deras koffein. Så skulle det tyvärr se ut om man skulle fortsätta göra som man gör idag i världen.

Den bästa lösningen skulle vara att korta ned arbetsdagarna som du säger. Men varför gör man inte det redan idag när folk inte orkar?

Jag tror det skulle leda till en radikal förändring. Utan kaffe så är det otroligt svårt att hålla på med meningslösa arbetsuppgifter. Hjärndött skit som att sitta vid datorn, knappa in massa skit och svara på mejl. Det går väl att göra en timme eller nåt men inte fan klarar man av att sitta med det sju timmar varje dag utan det svarta oljiga lagliga tjacket.

Koffein är det som driver hela det här hjärndöda skitsamhället. Om man plötsligt förbjuder fanskapet så kommer folk vakna och tänka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in