2026-02-18, 11:08
Medlem
Har precis börjat jobba på ett LSS-boende och har lite funderingar kring schema och arbetstider. Vi jobbar varannan helg och då blir det väldigt långa pass, 8-20 eller 9-21 både lördag och söndag. När helgen är slut så är man helt utmattad. Nu undrar jag hur ni andra som jobbar på boende har det. Jobbar ni varannan helg eller mer sällan? Vilka arbetstider har ni? Jag kan tillägga att vi har sovande jour på natten, men på helgerna är det samma två personer som turas om att ha jouren. Jag kollar runt mest för att jag vill veta om jag måste ställa mig in på att alltid ha såna här långa helgpass eller om det finns en chans till bättre tider om jag byter arbetsplats.
Jag jobbar kommunalt, ni får gärna skriva om ni också gör det, eller om det är privat.
Citera
2026-02-18, 11:14
Medlem
jakirosmothers avatar
motsvarar det heltid? vad tjänar du? tänk om man bara kunde jobba 2 dagar i veckan istället för 5
Citera
2026-02-18, 11:15
Avstängd
Du jobbar 8-20 eller 9-21, och har sovande jour? Sovande jour har man på natten.

Inom kommunal LSS-verksamhet är det som regel arbete varannan helg som gäller.

Du borde se det som en fördel att jobba så många timmar på helgen ( dels OB, dels får du ihop 24H på 2 dagar ). Inom Kommunal har man en veckoarbetstid på 37,5 timmar vid heltidanställning.
Senast redigerad av PatricHbg 2026-02-18 kl. 11:19.
Citera
2026-02-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
motsvarar det heltid? vad tjänar du? tänk om man bara kunde jobba 2 dagar i veckan istället för 5

Jag jobbar heltid, alltså 36,33 timmar per vecka i snitt.
Citera
2026-02-18, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du jobbar 8-20 eller 9-21, och har sovande jour? Sovande jour har man på natten.

Inom kommunal LSS-verksamhet är det som regel arbete varannan helg som gäller.

Du borde se det som en fördel att jobba så många timmar på helgen ( dels OB, dels får du ihop 24H på 2 dagar ). Inom Kommunal har man en veckoarbetstid på 37,5 timmar vid heltidanställning.

Jag har inte sovande jour på helgen, det har någon annan. De som har natten på helgen kommer i princip bara dit och sover, de jobbar 20.30-8.30. Jag ser det inte som en fördel att jobba så många timmar på helgen, för hela helgen är förstörd.
Citera
2026-02-18, 15:22
Medlem
jakirosmothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkan79
Jag har inte sovande jour på helgen, det har någon annan. De som har natten på helgen kommer i princip bara dit och sover, de jobbar 20.30-8.30. Jag ser det inte som en fördel att jobba så många timmar på helgen, för hela helgen är förstörd.

men du är ju ledig hela veckodagarna
Citera
2026-02-18, 16:38
Medlem
kyrkstockens avatar
alltså 36,33 timmar per vecka i snitt varav 11 är med ob?

Måste väl bli ok lön i alla fall?

Brukar man vara ledig måndagen efter ett helgpass? Ingen koll bara nyfiken.
Citera
2026-02-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
men du är ju ledig hela veckodagarna

Varför skulle jag vara ledig på veckodagarna? Jag jobbar alltså heltid.
Citera
2026-02-18, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
alltså 36,33 timmar per vecka i snitt varav 11 är med ob?

Måste väl bli ok lön i alla fall?

Brukar man vara ledig måndagen efter ett helgpass? Ingen koll bara nyfiken.

Ja precis. Och ja, jag är ofta ledig måndagen efter helgpasset. Det blir helt ok lön, men min fråga gällde hur andras scheman ser ut.
Citera
2026-02-18, 17:12
Medlem
jakirosmothers avatar
Citat:
Varför skulle jag vara ledig på veckodagarna? Jag jobbar alltså heltid.

ja trodde du bara jobbade på helgerna
Citera
2026-02-18, 21:08
Medlem
Citat:
Har precis börjat jobba på ett LSS-boende och har lite funderingar kring schema och arbetstider. Vi jobbar varannan helg och då blir det väldigt långa pass, 8-20 eller 9-21 både lördag och söndag. När helgen är slut så är man helt utmattad. Nu undrar jag hur ni andra som jobbar på boende har det. Jobbar ni varannan helg eller mer sällan? Vilka arbetstider har ni? Jag kan tillägga att vi har sovande jour på natten, men på helgerna är det samma två personer som turas om att ha jouren. Jag kollar runt mest för att jag vill veta om jag måste ställa mig in på att alltid ha såna här långa helgpass eller om det finns en chans till bättre tider om jag byter arbetsplats.
Jag jobbar kommunalt, ni får gärna skriva om ni också gör det, eller om det är privat.
Det är bara ett fåtal LSS-boenden som har kvar långa jourpass (tex 15:00 tills 16:00 dagen efter sen de ändrade reglerna så det lär vara svårt att hitta annat boende med bättre arbetstider.

Du kommer tillslut att vänja dig vid tiderna men du får se det som så att du slipper att jobba 5-6 dagar i veckan vilket är vanligt inom vården.

Vården i detta land är på väg att haverera, kommer själv söka mig mot Norge när jag är klar med min behandling.
Citera
2026-02-19, 22:00
Medlem
Finns det ingen annan här inne som jobbar på LSS-boende? Hade varit intressant att ta del av hur ni har löst era helger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in