2026-02-20, 10:44
Medlem
Som jag ser det, så vore det enda som skulle hända, om islam förbjöds, det att muslimerna och deras vänner de rödgröna skulle bli griniga och kinkiga.
Men det är väl viktigare att ha ett tryggt och sunt samhälle än att stå ut med en massiv smörja bara för att inte muslimerna och sossevänsterpacket ska bli sårade?

Kommentera gärna.
Citera
2026-02-21, 10:18
Medlem
psaks avatar
'Rasismskräcken' förklarar det mesta, men bakom lyckta dörrar vore det intressantare att höra hur det låter.

Undrar dock hur det låter i kristna kretsar? Är det samma förljugenhet bakom kulisserna där (är det rentav mer islammotstånd?) eller finns det tvärtom en slags 'religions-sympati'?
Citera
2026-02-21, 13:03
Medlem
Nog bäst att krypa till korset och erkänna mitt fel i att påstå att det islamiska imperiet (definierat som områden med koranbaserad lagstiftning) hundra år efter Muhammed var det största i världshistorien. Som jag själv varit inne på var imperiet med lojalitet till Karl Marxs texter och hans familjs cyanid-offer på 1970-80-talet i kontroll över 35% av jordens befolkning.

Jag tror att jag först tog till mig benämningen imperie om Islam från "In the shadow of the sword" eller någon intervju/föreläsning med Tom Holland. Vill minnas att han kallar det för världshistoriens största imperium (personer x år).

I tråden presenteras "fakta" om Islam enligt klassisk ~>1980 års västlig skola. William Montgomery Watt är vad jag förstår mest citerad där. Moderna nu verksamma forskare som applicerar akademisk historisk-kritisk metodologi även vad gäller Islam kallar dock Montgomery Watt och dylikt för marxistisk propaganda.

Fortfarande intresserad av att veta mer om vad seriöst folk som kan hålla tråden i diskussioner och har lojalitet till sanningen som trumfar deras känslomotiv har att säga om jämförelsen "tio Guds buds-lagskolor" med Sharia-skolor vid jämförelse mellan storleken av imperium. Själv kallar jag områden kontrollerade av Koran-baserade lagskolor för imperium och kristna/kulturkristna områden för civilisation. Därmed inte sagt att även en del områden som kontrolleras med andra ideologier som bas också förtjänar att kallas civilisation.
Senast redigerad av Andreas-yi 2026-02-21 kl. 13:15.
Citera
2026-02-21, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
'Rasismskräcken' förklarar det mesta, men bakom lyckta dörrar vore det intressantare att höra hur det låter.

Undrar dock hur det låter i kristna kretsar? Är det samma förljugenhet bakom kulisserna där (är det rentav mer islammotstånd?) eller finns det tvärtom en slags 'religions-sympati'?

Folk måste lära sig att skilja på religion/kult/sekt och rasism.

Bland de kristna är det blandat. Vissa är emot skiten (kristendomen är också skit, men ändå) och andra försvarar skiten.
Citera
2026-02-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Nog bäst att krypa till korset och erkänna mitt fel i att påstå att det islamiska imperiet (definierat som områden med koranbaserad lagstiftning) hundra år efter Muhammed var det största i världshistorien. Som jag själv varit inne på var imperiet med lojalitet till Karl Marxs texter och hans familjs cyanid-offer på 1970-80-talet i kontroll över 35% av jordens befolkning.

Jag tror att jag först tog till mig benämningen imperie om Islam från "In the shadow of the sword" eller någon intervju/föreläsning med Tom Holland. Vill minnas att han kallar det för världshistoriens största imperium (personer x år).

I tråden presenteras "fakta" om Islam enligt klassisk ~>1980 års västlig skola. William Montgomery Watt är vad jag förstår mest citerad där. Moderna nu verksamma forskare som applicerar akademisk historisk-kritisk metodologi även vad gäller Islam kallar dock Montgomery Watt och dylikt för marxistisk propaganda.

Fortfarande intresserad av att veta mer om vad seriöst folk som kan hålla tråden i diskussioner och har lojalitet till sanningen som trumfar deras känslomotiv har att säga om jämförelsen "tio Guds buds-lagskolor" med Sharia-skolor vid jämförelse mellan storleken av imperium. Själv kallar jag områden kontrollerade av Koran-baserade lagskolor för imperium och kristna/kulturkristna områden för civilisation. Därmed inte sagt att även en del områden som kontrolleras med andra ideologier som bas också förtjänar att kallas civilisation.

Religion är bara dynga
Citera
2026-02-21, 16:32
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Religion är bara dynga
Varför då? Kan du definiera din religion.
Finns det inte en bra, legitim religion? Kan det finnas? Vad behöver den innehålla? Inbegripa. Varför är den dålig?
Andlighet. Vad är det för något?
Tänk dig schizofreni. Kan en människa vara icke schizo? Typ. Varför kan man vara icke schizo?
Tror du på andlighet? Vad är det för något? Är det kärlek kanske? Är det också dynga?
Citera
2026-02-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Alla som röstar på vänsterpartiet.
Tycker att folk som röstar på kommunisterna oftast verkar ha det bra - åtminstone här i Sverige. De jobbar på SVT, många olika myndigheter osv. Har alltså höga månadslöner och kan leva gott.
Citera
2026-02-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Varför då? Kan du definiera din religion.
Finns det inte en bra, legitim religion? Kan det finnas? Vad behöver den innehålla? Inbegripa. Varför är den dålig?
Andlighet. Vad är det för något?
Tänk dig schizofreni. Kan en människa vara icke schizo? Typ. Varför kan man vara icke schizo?
Tror du på andlighet? Vad är det för något? Är det kärlek kanske? Är det också dynga?

Bättre att ha fötterna på jorden och koncentrera sig på verkligheten istället.
Citera
2026-02-22, 10:13
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Bättre att ha fötterna på jorden och koncentrera sig på verkligheten istället.
Bättre än vadå?

Med Jesus får vi kraften att trampa på ormar. Måste komma ut från ormen. Matrix. Livmoder vattnet mammon. Där blir man trängd. Jesus dansar på ormen. Stoppar den. Stompar.

Börja äta fast föda.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-02-22 kl. 10:27.
Citera
2026-02-23, 14:31
Medlem
En blandning av kognitiv dissonans och okunskap.
Citera
2026-02-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
En blandning av kognitiv dissonans och okunskap.

Varför ska jag, en europé, förstå mig på islam???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in