2026-02-15, 13:31
Medlem
Hej
Tänkte söka lite tips och råd hur man hanterar en far som har tydlig narcissistisk personlighet.

Någon som är i liknande situation och kan dela med sig?

Obehagliga samtal och sms? Kontrollerande beteende och nedvärderande kommentarer.

Och i mitt fall en far som dessutom vänder en del av min kära familj mot mig.
Citera
2026-02-15, 16:06
Medlem
Det viktigaste jag lärt mig är att man inte kan “vinna” mot en sådan person – man kan bara sätta gränser.
Citera
2026-02-15, 16:19
Medlem
tzjs avatar
Narcissism kan man aldrig fullt ut lära sig hantera. Det bästa är att som tidigare sagts, sätta gränser. Följs inte dessa gränser så kapar man kontakten.
Citera
2026-02-15, 16:21
Medlem
Du meddelar din pappa att ni ska kontakta dig via text endast (Helst inte alls )
DVs ni pratar ej i telefon och ni besöker inte varandra
Han kommer att försöka att bryta dina gränsar
Men stå på dig
Stalkar hen dig eller försöker med hemfridsbrott
så hotar du med eller ansökar om kontaktförbjud
Personligen så har jag haft flera hemfridsbrott efter jag hänviste min Pappa om att endast text är acceptabelt
De här människor livnär sig på att nästla in sig och skapa skada för att själv må bra

Din Pappa ska inte ha insikt i ditt liv eller vem du umgås med
Det är så man kastar en Narcissist ut ur sitt liv

Vid röda dagar eller födelsedagar blockerar du honom på mobil och email
Senast redigerad av WhiteDuck 2026-02-15 kl. 16:26.
Citera
2026-02-15, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DYNAMIT2014
Hej
Tänkte söka lite tips och råd hur man hanterar en far som har tydlig narcissistisk personlighet.

Obehagliga samtal och sms? Kontrollerande beteende och nedvärderande kommentarer.

Det är egentligen bara att bryta kontakten, tyvärr. Sen att en del i övriga familjen vänds emot dig kan du inte göra nåt åt, även om det suger riktigt hårt. De skulle förmodligen göra det ändå, de är fast i destruktiviteten. Har de inte vett att kunna skilja på vad som är fakta och inte så får det stå för dom. Sen att de väljer att ha fortsatt kontakt med fadern är deras beslut och det ska man respektera.
Citera
2026-02-15, 20:28
Medlem
Det lättaste är nog tyvärr att minimera kontakten så gott det går

Citat:
Hej

Citera
2026-02-16, 09:50
Medlem
LionFromZions avatar
Kan tipsa om podden älskade psykopat. Inte världens bästa produktion men helt ok. Kan vara givande att höra andras historier, var så för mig i alla fall.
Citera
2026-02-17, 22:36
Medlem
Citat:

Det är precis deras specialitet.
Mitt knep är att vara mig själv med mina nära och kära samtidigt som jag inte ger narcissisten någon luft. För att strypa lufttillförseln har jag även sagt till alla att inte lägga sig i och med det har hen bara sitt lilla hov omkring sig då hen själv har vänt alla ryggen som inte tog ställning.
Citera
2026-02-18, 05:25
Medlem
Det låter verkligen tungt.

Det som brukar hjälpa är tydliga gränser: håll svaren korta och neutrala, gå inte in i långa försvar och minska kontakten om det behövs för att skydda dig själv. Du kan inte styra vad han säger till andra – bara hur du själv agerar.

Samtalsstöd kan också vara väldigt värdefullt. Du är inte ensam i det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in