2026-02-18, 01:03
Medlem
Svensken borde göra något liknande fast med teknologi. Inget surfande på 30 dagar.
Citera
2026-02-18, 01:37
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Svensken borde göra något liknande fast med teknologi. Inget surfande på 30 dagar.
Du menar som att inte surfa på dagen och surfa jättemycket på natten och sedan orsaka lite dödliga bussolyckor pga sömnbrist?
Citera
2026-02-18, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Du menar som att inte surfa på dagen och surfa jättemycket på natten och sedan orsaka lite dödliga bussolyckor pga sömnbrist?

Ja precis.
Citera
2026-02-18, 06:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vad är problemet med att fasta egentligen?

Den 18 februari i Stockholm är soltiderna ungefär:
• 🌅 Soluppgång: kl. 07:33
• 🌇 Solnedgång: kl. 16:54

Den 18 mars i Stockholm är soltiderna ungefär:
• 🌅 Soluppgång: kl. 05:58
• 🌇 Solnedgång: kl. 17:57

Hur många här äter middag innan kl 18 en vardag? Vi brukar börja äta kanske runt 17:30 - 18:00 så att flytta middagen en halvtimme är inte fasta.
Går de upp vid 5:30 så hinner de även kasta i sig en frukost och sen kan de sova någon timme innan de går upp. I början av fastan kan du sova längre.

Att klara sig utan lunch under en månad är inte att fasta så detta är bara löjligt. Jag hoppar över lunch titt som tätt och bara äter middag vissa dagar och skulle inte ha några problem att göra det en hel månad men skulle aldrig bli muslim så behöver inte.
Citera
2026-02-18, 06:58
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Jag tycker hon kan ta på sig slöja också, lämna tillbaks körkortet och säga upp sig från jobbet. Så får hon testa mellanösterns kultur på riktigt.
Citera
2026-02-18, 07:23
Medlem
Ramadan måste vara sämsta möjliga fasta, kolhydrater varje kväll lol

Kör vattenfasta med salt och magnesium! istället, första gångerna är det lite kämpigt men när kroppen vant sig vid ketos är det som att cykla
Citera
2026-02-18, 23:08
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Att hon lajvar en invasiv kultur som förtrycker och aktivt hatar henne?

Om hon vill plågas av hunger så får hon väll gör det då. Hon kommer nog på bättre tankar.
Citera
2026-02-18, 23:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv

I många utländska kristna grupper gör man just sådant. Ofta är det strängare fasta för vuxna, som t ex bara får äta veganmat under ganska lång tid, men det finns även utrymme att fasta från saker. Särskilt barn och ungdomar gör detta. De äter kanske som vanligt i skolan, men de fastar från t ex Tiktok eller godis.

Det förekommer även i vissa svenska frikyrkor, och då är det de vuxna som bestämmer vad man fastar från. Vanligt är kaffe och kaffebröd.
Citera
2026-02-19, 08:39
Medlem
Ördögs avatar
Jag tycker hon kunde resa till Iran, där folk väljer att inte delta i ramadumheterna, för att protestera mot prästernas tyranni. De förtjänar all tänkbar sympati.

Nicht-Fasten als Akt det Protestes
https://www.tagesschau.de/ausland/asien/iran-ramadan-102.html
Senast redigerad av Ördög 2026-02-19 kl. 08:41.
Citera
2026-02-19, 21:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har en icke-muslimsk polare som fastat under ramadan i många år. Han käkar helt vanlig mat efter mörkrets inbrott men han brukar börja med nåt kaloritätt snacks typ honungsrostade nötter för att han är hungrig och vill få i sig nåt snabbt.

Han gör det inte i nåt festsyfte utan enbart för att han mår bra av att fasta.
Jobbade natt under många år, man kan väl säga jag fastade enligt ramadan utan att ens veta det. Jag sov hela dagarna. Mådde inte speciellt dåligt av det. Sov gärna 10 timmar i stöten då eftersom det var ett fysiskt jobb.
Citera
2026-02-21, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.sverigesradio.se/artikel/integrationssamordnare-vill-testa-fasta-under-ramadan?fbclid=IwdGRjcAP9fHdjbGNrA_18cWV4dG4DYWVtA jExA HNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHl5GIqHSpIlIGXT FxB0CMU_LWCgS3HcsWGP1UeJa--0kag9ZwuTpQXsnqlY__aem_ ymBB2ymYSlPTKRtjp2nFjA

Lotta en hjärntvättad batikhäxa tänker fasta under Ramadan. Hur vanligt tror ni detta är idag bland svenskar? Varför väljer en svensk att fira en muslimsk högtid?
Det är litet kulturappropriering över det. Hon borde ta upp de kristna fastetraditionerna från sin egen kultur och stå stadigt i den istället.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in