Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Jag skulle nog snegla på en Kia, kanske en Ceed kombi. Eller systermodellen Hyundai i30. Pålitliga, praktiska, lättkörda, rätt välutrustade och billiga i drift. Låga ägandekostnader rent allmänt och motorer med kamkedja. Hur automatlådorna är vet jag däremot inte men de manuella brukar funkar fint. Ska man säga något negativt är det kanske att dom är lite tråkiga/slätstrukna men kvinnor sätter nog pålitligheten högre.
Toyota Corolla eller Avensis är ett ännu bättre val men då får man lätta på lädret ett par snäpp till.
Var för några år sedan nere i Spånga på ett projekt .
I samma område som vi hade vår temporära verkstad fanns en taxifirma som körde KIA/ Hyundai med automatlåda i 3-skift dygnet runt året runt , många långstyrningar norröver .
De bilarna gick mellan 30-40.000 mil/år per styck , de bytte olja och snabbservades varje fredag för att vara i topptrim innan helgens kaos .
Den som sålde bilarna hade varit dum nog att ge tre års garanti med fria mil på drivlinan .
Automaterna höll över 80.000 mil enligt den bilansvarige jag talade med , han var imponerad över hur bra koreanerna höll , de hade haft Tesla S ett tag men de bilarna stod på verkstad hela tiden och kostade pengar istället för att generera intäkter .
Efter tre år som taxi var bilarna i princip slutkörda med 100-120.000 mil på mätaren .
Jag skulle valt Hyundai i30 före KIA Ceed , aningens mer påkostad och mer ljudisolerad.