2026-02-14, 16:22
Medlem
Har en sportig sedan som bil.

Dags att fixa en andra bil.
Ska vara frugans bil och vi behöver minst halvkombi , gärna kombi som kompetent till sedanen.

Frugan behärskar manuell låda men automat är nog att föredra.

Service inget problem det gör vi billigt själv eller hos billig mek jag känner.

Så vilken ska man ha ?
Budget : 90-150k

Har tidigare alltid kört mercedes eller volvo. Skulle kunna tänka mig att prova något nytt.
Citera
2026-02-14, 16:32
Medlem
Jag har också alltid kört Volvvo och Mercedes,GlC nu. Min fru är inne på sin femte Renault. En Captur med 150 hk. Underbar bil ,bara att tanka och köra.
Citera
2026-02-14, 17:07
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Har en sportig sedan som bil.

Dags att fixa en andra bil.
Ska vara frugans bil och vi behöver minst halvkombi , gärna kombi som kompetent till sedanen.

Frugan behärskar manuell låda men automat är nog att föredra.

Service inget problem det gör vi billigt själv eller hos billig mek jag känner.

Så vilken ska man ha ?
Budget : 90-150k

Har tidigare alltid kört mercedes eller volvo. Skulle kunna tänka mig att prova något nytt.
Hur många km kör (ungefär) din fru i året?
Citera
2026-02-14, 17:17
Medlem
godboys avatar
Hur mycket kör frugan per år i runda slängar? Men jag kan annars rekommendera Toyota Corolla kombi. Grymt pålitliga. Kostar inte mycket att tanka heller.
Citera
2026-02-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Hur mycket kör frugan per år i runda slängar? Men jag kan annars rekommendera Toyota Corolla kombi. Grymt pålitliga. Kostar inte mycket att tanka heller.

1000 mil kanske.

Känner ingen mek som tar japanskt
Citera
2026-02-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Hur många km kör (ungefär) din fru i året?

Kan väl räkna på 1000 mil
Citera
2026-02-16, 12:35
Medlem
En Skoda Octavia kanske? Skoda verkar hålla ihop bättre än VW.
Citera
2026-02-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
En Skoda Octavia kanske? Skoda verkar hålla ihop bättre än VW.

Octavia är en VW Golf i annan kostym. Samma plattform, samma motorer, växellådor och elektronik. Skiljer i utseende och golf ska vara lite mer premium i materialval.
Citera
2026-02-17, 19:37
Medlem
zoombos avatar
Jag skulle nog snegla på en Kia, kanske en Ceed kombi. Eller systermodellen Hyundai i30. Pålitliga, praktiska, lättkörda, rätt välutrustade och billiga i drift. Låga ägandekostnader rent allmänt och motorer med kamkedja. Hur automatlådorna är vet jag däremot inte men de manuella brukar funkar fint. Ska man säga något negativt är det kanske att dom är lite tråkiga/slätstrukna men kvinnor sätter nog pålitligheten högre.

Toyota Corolla eller Avensis är ett ännu bättre val men då får man lätta på lädret ett par snäpp till.
Citera
2026-02-17, 22:09
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag skulle nog snegla på en Kia, kanske en Ceed kombi. Eller systermodellen Hyundai i30. Pålitliga, praktiska, lättkörda, rätt välutrustade och billiga i drift. Låga ägandekostnader rent allmänt och motorer med kamkedja. Hur automatlådorna är vet jag däremot inte men de manuella brukar funkar fint. Ska man säga något negativt är det kanske att dom är lite tråkiga/slätstrukna men kvinnor sätter nog pålitligheten högre.

Toyota Corolla eller Avensis är ett ännu bättre val men då får man lätta på lädret ett par snäpp till.
Var för några år sedan nere i Spånga på ett projekt .
I samma område som vi hade vår temporära verkstad fanns en taxifirma som körde KIA/ Hyundai med automatlåda i 3-skift dygnet runt året runt , många långstyrningar norröver .
De bilarna gick mellan 30-40.000 mil/år per styck , de bytte olja och snabbservades varje fredag för att vara i topptrim innan helgens kaos .
Den som sålde bilarna hade varit dum nog att ge tre års garanti med fria mil på drivlinan .

Automaterna höll över 80.000 mil enligt den bilansvarige jag talade med , han var imponerad över hur bra koreanerna höll , de hade haft Tesla S ett tag men de bilarna stod på verkstad hela tiden och kostade pengar istället för att generera intäkter .

Efter tre år som taxi var bilarna i princip slutkörda med 100-120.000 mil på mätaren .
Jag skulle valt Hyundai i30 före KIA Ceed , aningens mer påkostad och mer ljudisolerad.
Citera
2026-02-18, 07:59
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Var för några år sedan nere i Spånga på ett projekt .
I samma område som vi hade vår temporära verkstad fanns en taxifirma som körde KIA/ Hyundai med automatlåda i 3-skift dygnet runt året runt , många långstyrningar norröver .
De bilarna gick mellan 30-40.000 mil/år per styck , de bytte olja och snabbservades varje fredag för att vara i topptrim innan helgens kaos .
Den som sålde bilarna hade varit dum nog att ge tre års garanti med fria mil på drivlinan .

Automaterna höll över 80.000 mil enligt den bilansvarige jag talade med , han var imponerad över hur bra koreanerna höll , de hade haft Tesla S ett tag men de bilarna stod på verkstad hela tiden och kostade pengar istället för att generera intäkter .

Efter tre år som taxi var bilarna i princip slutkörda med 100-120.000 mil på mätaren .
Jag skulle valt Hyundai i30 före KIA Ceed , aningens mer påkostad och mer ljudisolerad.

Där ser man. Det är väl annars allmänt känt att bilar som rullar hela tiden typ taxi slukar mil utan större problem, en långmilad taxi kan alltså vara i bättre skick än en identisk som bara körts korta sträckor då och då. Oavsett märke.
Får man ut 100' mil eller mer från en bil som inte tillhör det dyraste segmentet så får man absolut vara nöjd och håller en automatlåda 80' så är det inte illa! Jag vill tro att denna taxifirma fortsatte med detta märke.

Skillnaderna mellan Kia och Hyundai är mest kosmetiska har jag förstått men det som talat till Kias fördel är att den har 7 års fabriksgaranti medan Hyundai "bara" har 5 år. Man är däremot noga med att de servas inom de intervaller som anges och drar man över detta en enda dag så försvinner garantin - värt att kolla upp om man är spekulant på en.
Citera
2026-02-18, 20:59
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Där ser man. Det är väl annars allmänt känt att bilar som rullar hela tiden typ taxi slukar mil utan större problem, en långmilad taxi kan alltså vara i bättre skick än en identisk som bara körts korta sträckor då och då. Oavsett märke.
Får man ut 100' mil eller mer från en bil som inte tillhör det dyraste segmentet så får man absolut vara nöjd och håller en automatlåda 80' så är det inte illa! Jag vill tro att denna taxifirma fortsatte med detta märke.
Rent krasst rullade dessa bilar dygnet om året om förutom fredag eftermiddag då de servades och rekondades inför helgen , inte en kallstart på tre år OM inte något oväntat skett .

Citat:
Skillnaderna mellan Kia och Hyundai är mest kosmetiska har jag förstått men det som talat till Kias fördel är att den har 7 års fabriksgaranti medan Hyundai "bara" har 5 år. Man är däremot noga med att de servas inom de intervaller som anges och drar man över detta en enda dag så försvinner garantin - värt att kolla upp om man är spekulant på en.
Jag köpte en ny Getz -08 och den hade 8 års garanti .
Garantin gällde även om jag servade bilen hos den lokala icke-märkesverkstaden .
Detta pga att jag hade långt till närmsta märkesverkstad .
Drygt 25.000 problemfria mil fick jag innan en elak älg mosade den på E4
Jämför det med BAB7:s ZOE som behöver byta motor vartannat år
Senast redigerad av sealstryper 2026-02-18 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in