2026-02-14, 08:29
Medlem
AlkoholfriHbtqiBars avatar
Runt 2000 gjorde min mamma en maträtt som kanske kan beskrivas som en pastagratäng men den är förjävla torr så gratäng får man nog säga med viss reservation. Nåja, någon som känner igen denna? Har recept? Vet vart det kom ifrån? Eller tror ni att det var min mammas egna häxbryggd?

Bestod av köttfärs som steks tillsammans med finriven morot och gul currykrydda (kockens, santa maria… ni vet). Kanske var det lite lök och tomatpure i? Det var i alla fall inget i som gjorde det lite fuktigt och krämigt som krossade tomater, creme fraiche, grädde etc.

Kokt pasta toppades med denna torra köttfärs”sås” och riven ost på toppen (därav gratäng???).

Gjordes i långpanna så den blev liksom väldigt platt. Ett lager pasta, ett sås och lite ost på toppen. Kanterna där pasta stack fram blev knapriga.

Tort men ååååh så gott!!
Citera
2026-02-14, 09:16
Medlem
Sladdarens avatar
Låter lite som en onepot pasta där vattnet och eller en kombination av vatten grädde och eller cremefriache ska bakas / gratineras så att pastan absorberar allt och blir precis klar och kletigt fylligt saftig koncentrerad smak med viss fuktighet utan att nån vätska är kvar ( i princip) när pastan är klar och "ganska aldente", samt inte överkokt

Dvs att man gratinerar pastan med färsen så att all vätska / fukt hinner avdunsta nästan helt tom när pastan blir klar men som ändå blir mör och fuktad

Det bästa du kan göra är att fråga AI (som är mycket bra) om och för det med bra kalkyler på vätskehalt (på alla ingredienser) kontra temp och tillagningstid och metod i ugnen för att få en perfekt "avdunstings tillagning" som ändå inte blir för torr och inte heller för blöt och tom med krisp / seghet med ändå fuktigt mustigt. Jag orkar inte lägga ut nåt recept jag själv gjort med perfekta absorptions beräkningar eller efter egen personlig smak utan kör på mat-kemivetenskapen istället

Eller detta ...

Här är receptet på din mammas "Torra Curry-Långpanna" – en rätt där bristen på sås är själva poängen för att uppnå den där specifika, smått beroendeframkallande krispigheten.

Ingredienser (för en hel långpanna)

Senast redigerad av Sladdaren 2026-02-14 kl. 09:19.
Citera
2026-02-27, 20:36
Medlem
Buljong, smör och vitlök räddar maten
Gärna lite syra, extra gott med rödvin

Curryrätter blir ännu mer goda med kokosmjölk och färsk ingefära
Går att fejka med äpple och ättika kanske

Torr? Frasig? Ströbröd?

Kör på högsta undervärme sista 15 min
Senast redigerad av usr1 2026-02-27 kl. 20:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in