Citat:
Ursprungligen postat av
Finporslinet
Jag förutspår en framtid där de européer som är sammanhållna med sina egna flyttar ifrån EU och skapar ett nytt liv i andra länder långt härifrån där man faktiskt har en framtid, medans de som tror på propagandan att "alla är lika" osv skapade av de som vill oss illa stannar kvar och lär sig den hårda vägen att detta inte är sant.
Det blir helt enkelt en väldigt stor utrensning av svaga människor i framtiden. Men den är behövlig.
Ja det ser jag inte som orimligt.
”Alla lika värda” skulle jag dock inte betrakta som propaganda i konventionell bemärkelse. Snarare är det en idealistisk människosyn som syftar till att skapa harmoni och minska konflikter mellan människor. Problemet är att den i praktiken bara fungerar om den upprätthålls av alla.
Det är dessutom inte enbart människor som kommer hit med andra värderingar som avviker från denna princip. Urholkningen av människovärdet är även påtaglig inom den inhemska befolkningen, särskilt inom politiken. Till och med i vårt demokratiska system förekommer det att man demoniserar och nedvärderar andra för deras avvikande politiska åsikter.
Jag kan förstå att människor från andra kulturer och trosuppfattningar, som formats av andra normer och värdesystem, kan ha en annorlunda syn på människovärde. Men när vi inte ens lyckas upprätthålla den idealistiska människosynen inom den egna befolkningen blir det svårt att se hur den ska kunna bestå på längre sikt.
Liberalismen var ett försök att förverkliga denna princip, och den fungerade till viss del under en period. Men i slutändan visar det sig att människor inte är tillräckligt "goda" eller moraliskt konsekventa för att en så idealistisk människosyn ska kunna överleva över tid.