2026-02-12, 20:12
Medlem
https://www.dn.se/insandare/lagg-ner-vinter-os-som-forstor-klimatet/
Citat:
INSÄNDARE. När de första olympiska vinterspelen hölls för 102 år sedan användes enbart natursnö. Lägg ner all vintersport i OS som kräver stora mängder konstsnö och förstör klimatet, skriver Gunnel Nordin.
Jag vill absolut inte lägga ner OS. I tider av krig och katastrofer behövs samlande evenemang som OS mer än någonsin. Sedan bör man givetvis sträva för att ha ett så klimatneutralt OS som möjligt. Men att konstsnö måste användas är nog ofrånkomligt. Och att det enbart användes natursnö för 102 år sedan är väl verkligen ett haltande argument. Då fanns ju inte ens snökanoner så man fick helt enkelt laga efter läge. Vad säger ni?
Citera
2026-02-12, 20:19
Medlem
BombaySaphires avatar
Lägg ner Gunnel Nordin.
Citera
2026-02-12, 20:35
Medlem
sykkelpumps avatar
Rullskidor verkar miljövänligt, om det inte finns tillgång till natursnö.
För min del kan dom lägga ner skiten det är ändå bara ett stort ekonomiskt jippo. Men det verkar ju roa många och är tydligen "bra för affärerna".
Citera
2026-02-12, 20:56
Medlem
Kan till viss del hålla med, varför ska vi bygga nya "arenor/anläggningar" varje gång när vi redan har flera platser som redan har allt.
Citera
2026-02-12, 22:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.dn.se/insandare/lagg-ner-vinter-os-som-forstor-klimatet/

Jag vill absolut inte lägga ner OS. I tider av krig och katastrofer behövs samlande evenemang som OS mer än någonsin. Sedan bör man givetvis sträva för att ha ett så klimatneutralt OS som möjligt. Men att konstsnö måste användas är nog ofrånkomligt. Och att det enbart användes natursnö för 102 år sedan är väl verkligen ett haltande argument. Då fanns ju inte ens snökanoner så man fick helt enkelt laga efter läge. Vad säger ni?

Hade varit bättre att låta ett fåtal städer och länder väljas ut som man kör det på om och om igen. Skulle spara enormt mycket på att inte behöva bygga nya skrytbyggen varje gång utan man återanvänder hela tiden.
Lägg tävlingarna i fler angränsande länder så behöver inte varje land ha allt plus då att man också väljer länder som har bra klimat. Exempelvis vinterOS passar bra att låta oss i norden att dela på, canada och norra usa kan dela på ett och sen ett i japan som ofta har bra med snö.
SommarOS kan köras i grekland och länderna runt där, sydamerika och asien där man kan klumpa ihop några länder.

Att hålla på som nu är bara att kasta pengar i sjön. Man bygger rodelbanor i länder som saknar aktiva och mycket mer av denna idir
Citera
2026-02-12, 23:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Ja Gunnel tror att en insändare i DN berör IOK. Bra där Gunnel.
Citera
2026-02-13, 01:04
Medlem
Inkommers avatar
Lägg ner OS för att det är ett politiskt jippo med tillhörande knullfester för annars ointressanta idrottare.
Men fortsätt gärna att göra konstgjord snö och lägg den där fler kan ha nytta av den.
Citera
2026-02-13, 09:49
Avstängd
kyrkstockens avatar
Jag tittar inte på OS.

Men hur är man funtad om man retar sig på att folk tävlar i OS?

Alla som tror att gunnel är en lycklig människa räcker upp en tass.
Citera
2026-02-18, 22:33
Medlem
sally.gs avatar
Nu har jag sökt runt lite. Varför är det ingen mer än jag som känner mig utsatt av OS? Drabbad. Negativt. Jag orkar mer, lägg ner skiten känner jag bara. Och nej, inte för att jag är någon klimataktivist utan för att det bara är så fruktansvärt onödigt. Meningslöst.
Citera
2026-02-18, 22:49
Medlem
Tratten52s avatar
Utan konstsnö så skulle alla skidåkare vara tvungna att åka runt på rullskidor 🕶️ om 100 år så kommer vinteros vara permanent placerad på Antarktis
Citera
2026-02-18, 23:22
Medlem
Lägg ner klimatbögar som förstör vinter-OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in