Citat:
Tjenare, ställde frågan tidigare utan svar så jag provar igen.
Förra året förberedde jag två bäddar med gödael, p jord, benmjöl och täckte med lite grönska..
Jag hann aldrig sätta några frön i bädden, går det att använda bädden iår? Något speciellt att tänka på vid återanvändning av en bädd?
Förra året förberedde jag två bäddar med gödael, p jord, benmjöl och täckte med lite grönska..
Jag hann aldrig sätta några frön i bädden, går det att använda bädden iår? Något speciellt att tänka på vid återanvändning av en bädd?
Det mesta har lakats ut, men det beror lite på jordmån och är olika för kväve, kalium och fosfor. Kväve och kalium lakas ur mest, en del fosfor kan finnas kvar. Vet inte riktigt vilken typ av gödsel du använde, men om var någon form av ko eller hästgödsel, eller annan naturgödsel, så skulle rekommendera att i år även tillföra kalium. Inget av det du har gödslat med (så vida inte "gödslet" var någon form av cannabisnäring innehåller speciellt mycket av det. Kan rekommendera tex algomin schysta knölar (potatisnäring), så får du både kalcium, kalium och fosfor, till ett mycket billigare pris än om skulle köpa någon form av näring framtagen speciellt för cannabis. Det innehåller inget kväve, så mm kombinerar det med en kvävekälla, tex kogödsel eller liknande, så har du en ganska komplett näring. Utöver det bör du även tillsätta någon form av magnesiumkälla, då algomin bara innehåller kacium. Dolomitkalk (trädgårdskallk), är en bra sådan. Se bara upp med ph-värdet, om odlar i skogen tenderar marken att vara lite sur, och då brukar kalk vara bra eller tom nödvändigt att tillsätta, men om marken redan har neutralt ph (förvisso ganska osannolikt), det det blir för högt om tillsätter för mycket kalk. Då är det bättre att vattna med calmag tex.
Sen har jag personligen aldrig testat att direktså, utan brukar alltid förodla. Tror absolut kan funka att direktså, men med autos är det ganska viktigt att de får en bra start, så skulle tro att det är större risk att de blir lite hämmade i växten om får en stressigare start på livet. Sen kan man ju börja tidigare om börjar innomhus, så redan har ett försprång när sätter ut, kan större chans att hinner blomma klart. Har själv haft problem med att få dem klara trots att förodlar, och har satt ut någon gång i mitten av maj när nattemperaturen börjar bli acceptabel. Dock behöver växtbelysning osv om skall förodla, och vill du bara testa utan göra den investeringen kan ju absolut köra på vinst och förlust.
Senast redigerad av silberstein 2026-04-16 kl. 21:08.
Senast redigerad av silberstein 2026-04-16 kl. 21:08.