2026-04-16, 20:59
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
Tjenare, ställde frågan tidigare utan svar så jag provar igen.
Förra året förberedde jag två bäddar med gödael, p jord, benmjöl och täckte med lite grönska..
Jag hann aldrig sätta några frön i bädden, går det att använda bädden iår? Något speciellt att tänka på vid återanvändning av en bädd?

Det mesta har lakats ut, men det beror lite på jordmån och är olika för kväve, kalium och fosfor. Kväve och kalium lakas ur mest, en del fosfor kan finnas kvar. Vet inte riktigt vilken typ av gödsel du använde, men om var någon form av ko eller hästgödsel, eller annan naturgödsel, så skulle rekommendera att i år även tillföra kalium. Inget av det du har gödslat med (så vida inte "gödslet" var någon form av cannabisnäring innehåller speciellt mycket av det. Kan rekommendera tex algomin schysta knölar (potatisnäring), så får du både kalcium, kalium och fosfor, till ett mycket billigare pris än om skulle köpa någon form av näring framtagen speciellt för cannabis. Det innehåller inget kväve, så mm kombinerar det med en kvävekälla, tex kogödsel eller liknande, så har du en ganska komplett näring. Utöver det bör du även tillsätta någon form av magnesiumkälla, då algomin bara innehåller kacium. Dolomitkalk (trädgårdskallk), är en bra sådan. Se bara upp med ph-värdet, om odlar i skogen tenderar marken att vara lite sur, och då brukar kalk vara bra eller tom nödvändigt att tillsätta, men om marken redan har neutralt ph (förvisso ganska osannolikt), det det blir för högt om tillsätter för mycket kalk. Då är det bättre att vattna med calmag tex.

Sen har jag personligen aldrig testat att direktså, utan brukar alltid förodla. Tror absolut kan funka att direktså, men med autos är det ganska viktigt att de får en bra start, så skulle tro att det är större risk att de blir lite hämmade i växten om får en stressigare start på livet. Sen kan man ju börja tidigare om börjar innomhus, så redan har ett försprång när sätter ut, kan större chans att hinner blomma klart. Har själv haft problem med att få dem klara trots att förodlar, och har satt ut någon gång i mitten av maj när nattemperaturen börjar bli acceptabel. Dock behöver växtbelysning osv om skall förodla, och vill du bara testa utan göra den investeringen kan ju absolut köra på vinst och förlust.
Senast redigerad av silberstein 2026-04-16 kl. 21:08.
Citera
2026-04-24, 21:53
Medlem
Hej! Tänkte köra en odling nu i sommar men vill verkligen hålla ner på budgeten, så jag tänkte beställa från RoyalQueenSeed: 3st frön av Easy Bud Auto, 3st Quick One Auto och 1 frö från Special Queen 1 Auto och sen får jag 1 gratis frön som heter critical. Vet ej om det är auto eller bara feminiserad. Sen köpte jag även frön till kompanjon blommor. Hur som helst. Jag har hittat helt perfekta platser där plantorna får sol hela dagen och ingen skugga över dom och det är nära vatten. Jag kommer inte plantera alla på samma ställe.

Men jag har beslutsångest om jag ska gräva upp den befintliga jorden på plats och fylla hålet med typ 10 liter jord eller ska jag köpa 10 liters hinkar och skära hål i båten på dem och plantera i dom? Vad tycker ni där?

Sen angående jord. Jag tänker köpa jord från typ någon matvarubutik eller vanlig lanthandel. T.ex kollade rusta. Dom har billiga 50l säckar, men vilken skulle vara bäst? Planteringsjorden:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/planteringsjord-godsel-och-lerkulor/planteringsjord-50-l-2000053597

Toppdress:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/planteringsjord-godsel-och-lerkulor/toppdress-50-l-2000063559

Eller sista alternativet, Kogödsel:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/planteringsjord-godsel-och-lerkulor/kogodsel-50-l-2000063560

Så vad tycker ni? Vad är era svar på dessa två frågor. Vill hålla det enkelt och billigt. Är ute mest efter nöjet med att ha detta projektet och skulle garanterat nöja mig med 15g per planta.
Citera
2026-04-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spendi
har runt 1000st tanska (dansk frö sort som är korsade med ak47 autos))) satte dessa för 2-4 sommras sedan, då vi hade en piss sommar, ca 30st väldigt nära en sjö intill en bäck som gick ner till sjön, sol i alla väderstreck (när det väl var sol), vid ett ställe dom precis fällt gran (kalhygge och satt ny gran), hälften överlevde, satte ut dessa i slutet av maj, besökte inte en enda gång, kom tillbaka i mitten av augusti.
Å tro fan hälften hade överlevt å bärde mellan 10-20g st!

Otroligt sort med tanke på det regna i princip hela sommaren..

Har precis satt en 100st i grodd (räknar med hälften gror)

Ska förgro inomhus först, sen balkongen, sedan ut. Ju längre dom får stå på balkongen, dessto bättre resultat, dvs få 2-5 bladpar. Ska experimentera med tillsatser iår, sist funka vanlig blomjord och hälften in så strödde jag blåkorn "kulor" över. Å det räckte.

Köpte dom billigt då det var en på den mörka webben som sålde ut sitt lager för några år sedan.
Intressant. Hur vat kvaliten på rökat?
Citera
2026-04-25, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Det mesta har lakats ut, men det beror lite på jordmån och är olika för kväve, kalium och fosfor. Kväve och kalium lakas ur mest, en del fosfor kan finnas kvar. Vet inte riktigt vilken typ av gödsel du använde, men om var någon form av ko eller hästgödsel, eller annan naturgödsel, så skulle rekommendera att i år även tillföra kalium. Inget av det du har gödslat med (så vida inte "gödslet" var någon form av cannabisnäring innehåller speciellt mycket av det. Kan rekommendera tex algomin schysta knölar (potatisnäring), så får du både kalcium, kalium och fosfor, till ett mycket billigare pris än om skulle köpa någon form av näring framtagen speciellt för cannabis. Det innehåller inget kväve, så mm kombinerar det med en kvävekälla, tex kogödsel eller liknande, så har du en ganska komplett näring. Utöver det bör du även tillsätta någon form av magnesiumkälla, då algomin bara innehåller kacium. Dolomitkalk (trädgårdskallk), är en bra sådan. Se bara upp med ph-värdet, om odlar i skogen tenderar marken att vara lite sur, och då brukar kalk vara bra eller tom nödvändigt att tillsätta, men om marken redan har neutralt ph (förvisso ganska osannolikt), det det blir för högt om tillsätter för mycket kalk. Då är det bättre att vattna med calmag tex.

Sen har jag personligen aldrig testat att direktså, utan brukar alltid förodla. Tror absolut kan funka att direktså, men med autos är det ganska viktigt att de får en bra start, så skulle tro att det är större risk att de blir lite hämmade i växten om får en stressigare start på livet. Sen kan man ju börja tidigare om börjar innomhus, så redan har ett försprång när sätter ut, kan större chans att hinner blomma klart. Har själv haft problem med att få dem klara trots att förodlar, och har satt ut någon gång i mitten av maj när nattemperaturen börjar bli acceptabel. Dock behöver växtbelysning osv om skall förodla, och vill du bara testa utan göra den investeringen kan ju absolut köra på vinst och förlust.
👍 vedaska, epsom salt, bat guano är 3 väldigt bra alternativ om man vill odla flera år på samma plats.
Citera
2026-04-26, 20:12
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbejao
👍 vedaska, epsom salt, bat guano är 3 väldigt bra alternativ om man vill odla flera år på samma plats.

Det kan säkert funka, men vedaska innehåller ofta förhöjda halter tungmetaller, framför allt kadmium men även blyni vissa fall. Cannabis är en hyperackumulator villet innebär att tar upp extra mycket tungmetaller, så även om nog ingen större fara skulle ändå undvika just vedaska. Behöver dessutom också en kalciumkälla, och mer kalcium än magnesium med en ratio på mellan 3:1 och 4:1 (dolomitkalk har tex för hög andel magnesium för användas som enda mg ca-källa), så skulle rekommendera att vara lite försiktig med tillsätta extra magnesium.
Citera
2026-04-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbejao
Interssant! Blandar du bara in vedaskan in i jorden?
Hitils har jag bara tillsatt extra näring med hönspellets och rensat på skit som växt upp i den förra sommaren.
Citera
2026-04-27, 01:06
Medlem
Jag har fått bra resultat av endast hönspellets och har även testat Blåsjön vilket oxo fungerar bra. Båda har jag lagt på bädden redan i feb-mars.
Benmjöl och blodmjöl testade jag på en bädd men den blev totalt förstört av grisjävlarna.
Brukar även lägga på en ny påse kogödsel från växtbutiken samtidigt som jag sätter ut plantorna.
Citera
2026-04-28, 03:13
Medlem
I år så är planen att jag ska för första gången direktså ute i mina bäddar. Verkar som många har bra resultat så!
Har ni konkreta tips på hur det går till när man direktsår för mest lyckad process?

Ska man fösa undan det gamla torra gräset jag har täckt bädden med runt där fröet planteras så solen kommer åt jorden där?
Hur djupt ner i jorden ska jag trycka ner fröet?
Hur ofta bör jag kolla till dem direkt efter utplantering om man direktsår?

Mvh
Citera
2026-04-28, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Jag har fått bra resultat av endast hönspellets och har även testat Blåsjön vilket oxo fungerar bra. Båda har jag lagt på bädden redan i feb-mars.
Benmjöl och blodmjöl testade jag på en bädd men den blev totalt förstört av grisjävlarna.
Brukar även lägga på en ny påse kogödsel från växtbutiken samtidigt som jag sätter ut plantorna.

Jag har samma erfarenhet av ben/blodmjöl!
Skönt att det funkar för dig med bara hönspellets och lite extra gödsel, känns betryggande
Citera
2026-04-29, 12:38
Medlem
Citat:
I år så är planen att jag ska för första gången direktså ute i mina bäddar. Verkar som många har bra resultat så!
Har ni konkreta tips på hur det går till när man direktsår för mest lyckad process?

Ska man fösa undan det gamla torra gräset jag har täckt bädden med runt där fröet planteras så solen kommer åt jorden där?
Hur djupt ner i jorden ska jag trycka ner fröet?
Hur ofta bör jag kolla till dem direkt efter utplantering om man direktsår?

Mvh
Se bara till att du skyddar noga mot sniglar och andra kryp som lätt äter upp plantorna när dom kommer upp. Ha kvar gräset och lägg det som ett skydd runt plantorna och förgro dom hemma först så dom har fått ca en cm rot och vattna bädden rejält före du planterar dom.
Citera
2026-04-29, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Se bara till att du skyddar noga mot sniglar och andra kryp som lätt äter upp plantorna när dom kommer upp. Ha kvar gräset och lägg det som ett skydd runt plantorna och förgro dom hemma först så dom har fått ca en cm rot och vattna bädden rejält före du planterar dom.

Förra gången jag odlade så förgrodde jag hemma i ca 2 veckor. Men läser mycket i tråden kring att det ska chockas när du planterar ut dem så du stannar upp tillväxten. Men du skulle alltså rekomendera att förgro endå?
Så du menar att man bara öppnar upp ett litet hål i gräset så solen kommer åt jorden där fröet sitter?
Citera
2026-04-30, 01:13
Medlem
Citat:
Förra gången jag odlade så förgrodde jag hemma i ca 2 veckor. Men läser mycket i tråden kring att det ska chockas när du planterar ut dem så du stannar upp tillväxten. Men du skulle alltså rekomendera att förgro endå?
Så du menar att man bara öppnar upp ett litet hål i gräset så solen kommer åt jorden där fröet sitter?
Gräs är ett väldigt tåligt ogräs som kan plågas hårt med klimatet. Däremot skulle jag rekommendera att du sätter tex petflaskor med avskuren topp och botten som skydd när dom är små och hindrar även kryp att komma åt plantorna när dom växt sig stora. Kopparfolie eller grovmald svartpeppar runt dom är oxo ett skydd mot sniglar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in